Η μικρή εικόνα της εκκλησίας στο μεγάλο κάδρο της βαρβαρότητας

Ευτυχώς όμως υπάρχει και ο πραγματικά λαϊκός κλήρος που στέκεται στο ύψος του και τιμάει τις αγωνιστικές παραδόσεις του ελληνικού ράσου.

Λάβαμε από την Βαγγελιώ Καρακατσάνη* και δημοσιεύουμε το κείμενο που ακολουθεί:

Πολλοί άνθρωποι στις μέρες μας στρέφονται προς την εκκλησία και αναζητούν κατανόηση και συμπόνια στα λόγια των παπάδων και τα επίσημα κείμενα που προβάλλονται από αυτήν, ενώ άλλοι προσεύχονται για να λυτρωθούν και στην επίγεια ζωή από τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Επίσης σε πολλά χωριά η εκκλησία διοργανώνει επιδοτούμενα σεμινάρια και μαθήματα εκμάθησης τεχνών και τεχνικών –παρέχονται όλα δωρεάν-  αξιοποιώντας τους πιστούς δασκάλους και εκμεταλλευόμενη μεταξύ άλλων, την αληθινή πίστη αυτών των λαϊκών ανθρώπων.

Για να μην μιλήσουμε γενικά και αόριστα αναπτύσσοντας ένα θεωρητικό κείμενο θα προσπαθήσουμε να απαντήσουμε στα λόγια ενός απλού εφημέριου πατέρα της εκκλησίας της Κρήτης που προβάλλεται ή/και αυτοπροβάλλεται ως «αιρετικός» μέσα από το πολυδιάστατο έργο του. Και θα αναφερθώ σε μια κοινωνία αντιφασιστική, τα Ανώγεια, (αφήστε το νου να ταξιδέψει στα χειρότερα εάν η κοινωνία είναι συντηρητική ή φασιστική) και τον παπά Ανδρέα Κεφαλογιάννη, όπως παρουσίασε ο ίδιος, πριν σχεδόν ενάμισι χρόνο σε συνέντευξή του στο Κρήτη ΤV:

  • –Ο καπετάν Γιώργης, η εκκλησία που λειτουργεί ο παπά Ανδρέας, έχει για εικονίσματα ορισμένους από τους ήρωες της αστικής επανάστασης του 1821. Προφανώς αγνοεί ο ίδιος με βάση τα παραπάνω τι έλεγε ο Κολοκοτρώνης και ποια ήταν η στάση του κράτους απέναντί του, τι έλεγε ο Μακρυγιάννης και οι υπόλοιποι ήρωες. Θα θυμίσουμε στον παπά Ανδρέα ότι εκτός από το 1821 υπάρχει και το 1940 αλλά και η χούντα με την αντιφασιστική πάλη… Γιατί δεν κάνει λοιπόν εικόνισμα και ορισμένους από τους ήρωες της Αντίστασης και του Εθνικοαπελευθερωτικού Αγώνα, έστω τον παπά Χολέβα (Παπαφλέσσας) ή τον παπά Ανυπόμονο, που όταν ρωτήθηκε γιατί πήρε μέρος στην Εθνική Αντίσταση είπε πως «δεν έκανα τίποτε άλλο από το να δικαιώσω την παράδοση του ελληνικού ράσου. Γιατί, τόνισε, μάθαινε στο σχολείο πως αυτό έχει πάρει μέρος σ’ όλους τους αγώνες του λαού ενάντια στους κατακτητές». Προφανώς ο παπά Ανδρέας έχει άλλη γνώμη.
  • –Διατηρούν είπε όλα τα έθιμα στ’ Ανώγεια και ανέφερε ως παράδειγμα τη γιορτή της Πεντηκοστής όπου οι γυναίκες πάνε στην εκκλησία ένα πανέρι με τρία ψωμιά, τυρί στη μέση και περιμετρικά την καρδιά του καρυδιού. Όπως εξήγησε, το έθιμο αυτό έχει τις ρίζες του 4.000-5.000 χρόνια στην αρχαία Ελλάδα… Ερμηνεύοντας τη σημασία του εθίμου είπε πως τα ψωμιά συμβολίζουν την Αγία Τριάδα, το τυρί την προσφορά προς τους νεκρούς και τα καρύδια τις καρδιές των ψυχών, που γυρίζουν στεναχωρημένες πίσω στον Άδη». Ειλικρινά δεν ήξερα ότι υπήρξε Αγία Τριάδα 5.000 χρόνια προ Χρηστού και την λάτρευαν οι αρχαίοι Έλληνες.
  • –Κάνουν είπε κοινωνικό φροντιστήριο για τους μαθητές. Όμως δεν τον είδαμε να ξεσηκώνει ποτέ τους μαθητές του ενάντια στους νόμους που οξύνουν τους ταξικούς φραγμούς στην μόρφωση και εμπορευματοποιούν την παιδεία… Εύγε διαχείριση του καπιταλισμού!
  • –Φτιάξαμε σημείωσε Σκοπευτικό Σύλλογο μιας και «τα όπλα είναι στο αίμα μας, στην κουλτούρα μας» κι αφού ως τέτοια δεν μπορούμε να τα περιορίσουμε, καθότι παράνομα τα περισσότερα εξ αυτών, καλύτερα να εκπαιδεύσουμε τους κατόχους τους να …πετυχαίνουν το στόχο!!!
  • –Ανοίξαμε ανέφερε αίθουσα πληροφορικής αλλά διευκρίνισε όχι για να πάρουν το ASDL αλλά για να έρθουν σε επαφή με το διαδίκτυο… Και σε τι θα τους χρησιμεύσει; Να παίζουν κανένα παιχνίδι βρε παιδί μου, να μιλάνε με κανέναν άγνωστο ίσως και γνωστό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με λίγα λόγια να γίνουν αμερικανάκια…
  • –Και για να καταλήξουμε κάπου τόνισε πως ο Νίκος Καζαντζάκης έλεγε «φτάσε όπου δεν μπορείς» αλλά έλεγε κι άλλα ο Καζαντζάκης πχ για τη Ρωσία και για το έργο του αυτό αφορίστηκε από την επίσημη εκκλησία.

Πώς μετά από όλα τα παραπάνω που διατύπωσε ο ίδιος ο παπά Ανδρέας να είναι τόσο «αιρετικός» και να μην έχει αφοριστεί ακόμα;

Μα γιατί ακολουθεί κατά γράμμα τις κατευθύνσεις της επίσημης εκκλησίας που είναι: Διαχείριση της φτώχιας και της κακομοιριάς μέσα από της χρηματοδοτήσεις των Περιφερειών και τα προγράμματα της ΕΕ, δηλαδή, μέσα από τη διαχείριση του καπιταλισμού.

Εκτός αν ακούσατε σε κάποιο κήρυγμα της επίσημης εκκλησίας – τονίζω της επίσημης εκκλησίας με τη δοσμένη οργάνωσή της (ιεροκήρυκες, κείμενα της Αρχιεπισκοπής κλπ) και όχι το κήρυγμα του λαϊκού κλήρου, την ανάγκη να αγωνιστεί το ποίμνιο ενάντια στους εκμεταλλευτές του μόχθου μας, πολεμώντας το κακό στη ρίζα του! Κι αυτό σημαίνει αντικαπιταλιστική συσπείρωση κι αγώνας για να έρθει η εξουσία στα χέρια της  εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς και να λυθούν άπαξ και δια παντός όλα τα κρίσιμα ζητήματα που απασχολούν το λαό μας ΣΗΜΕΡΑ, όπως η φοροληστεία, η ανεργία, η αμορφωσιά της εμπορευματοποιημένης παιδείας, η υγεία εμπόρευμα,  οι χαμηλές τιμές παραγωγού κ.α.

Και δεν αναφερθήκαμε καθόλου στα εθνικιστικά συλλαλητήρια για το Μακεδονικό σ’ ένα από τα οποία ο παπά Ανδρέας ήταν βασικός ομιλητής, που από την ίδια τη ζωή επιβεβαιώθηκε το ΚΚΕ, ότι, δηλαδή η συμφωνία των Πρεσπών ήταν μια συμφωνία κομμένη και ραμμένη στις απαιτήσεις του ΝΑΤΟ και τα εθνικιστικά συλλαλητήρια αξιοποιήθηκαν για την αναμόρφωση του πολιτικού σκηνικού και την άνοδο νέων εθνικιστικών δυνάμεων αλλά και την επάνοδο της ΝΔ.

Καλό είναι να τα θυμόμαστε αυτά, καθώς ο λαός πρέπει να είναι προετοιμασμένος με βάση τις εξελίξεις και την επίλυση τόσο του Κυπριακού, όσο και του Αιγαίου για πιθανή εμπλοκή της Ελλάδας σε έναν νέο ιμπεριαλιστικό πόλεμο ή μια γενικευμένη σύγκρουση καθώς στην ευρύτερη περιοχή υπάρχουν ανοιχτά μέτωπα και μυρίζει μπαρούτι. Και δεν θυμόμαστε ο παπά Ανδρέας, να τα επισήμανε αυτά, στην ομιλία του τότε, πολύ περισσότερο δεν κάλεσε το λαό να αγωνιστεί ενάντια στον ιμπεριαλιστικό πόλεμο, τις βάσεις του θαΝΑΤΟυ που ολοένα και αυξάνονται, τα πυρηνικά που κατοικοεδρεύουν στον Άραξο, την επιστροφή των ελλήνων στρατιωτών από αποστολές εκτός συνόρων κλπ.

Ε, εάν τα έλεγε όλα αυτά –έμμεσα ή άμεσα- ο κάθε παπά Ανδρέας θα ήταν πραγματικά ασυμβίβαστος με την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο και αιρετικός, επομένως η επίσημη εκκλησία θα τον είχε αφορίσει.

Ευτυχώς όμως υπάρχει και ο πραγματικά λαϊκός κλήρος που στέκεται στο ύψος του και τιμάει τις αγωνιστικές παραδόσεις του ελληνικού ράσου.

Κι όλα αυτά για να ερμηνεύσουμε μόνο μια πτυχή της συντηρητικοποίησης της ελληνικής κοινωνίας όπως καταγράφηκε στις εκλογές της 26ης Μάη και πρέπει εδώ και τώρα να αλλάξει. Κι αυτό χρειάζεται υποψιασμένους  πολίτες που φυσικά έχουν το δικαίωμα να πιστεύουν σε όποιο θεό θέλουν και να εκφράζονται όπως επιθυμούν, με προσοχή όμως, να μην πέφτουν θύματα της αμάθειας και επιτρέπουν σε ορισμένους να εκμεταλλεύονται την πίστη τους.

 

ΥΓ Το ΚΚΕ υποστηρίζει το πλήρη διαχωρισμό κράτους εκκλησίας «πακέτο» με τη διασφάλιση των δικαιωμάτων του λαϊκού κλήρου μέσα από την κατοχύρωση της μισθοδοσίας και των ασφαλιστικών του δικαιωμάτων.

Φωτογραφία: ΑΝΩΓΗ

Βαγγελιώ Καρακατσάνη είναι ΑμΕΑ, Λογοτέχνης, Αντιπρόεδρος του Συλλόγου Γυναικών Αρχανών – ιδρυτικό μέλος της ΟΓΕ.

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: