Τι… παίζει σήμερα; – Παρασκευή 5 Μάη 2023

Ταινίες, θεατρικές παραστάσεις, περιήγηση σε μουσεία, μουσική, τηλεοπτικές σειρές, βιβλία και άλλες προτάσεις.

Θέατρο

“Γάμος” του Μάριου Ποντίκα στο θέατρο “Επί Κολωνώ”

Μια νεαρή κοπέλα βιάζεται και ό,τι ακολουθεί είναι οι αλλεπάλληλοι “βιασμοί” της από την οικογένεια, την κοινωνία, τους εκπροσώπους της δικαιοσύνης. Η ίδια βρίσκεται “καθηλωμένη” σε όλη τη διάρκεια του έργου, αμέτοχη και ανυπεράσπιστη, ενώ παρακολουθούμε όλους τους ανθρώπους γύρω της να έχουν λόγο και άποψη γι’ αυτό που της συνέβη και δικαιώματα πάνω στο σώμα της, που γίνεται ένα πεδίο συγκρούσεων. Η υποκρισία οδηγεί στη συμβιβαστική λύση του γάμου της με τον βιαστή της και την ίδια στην αυτοπυρπόληση. Τυλιγμένη ολόκληρη σε επιδέσμους λόγω των καθολικών εγκαυμάτων, παραμένει βουβή μέχρι τέλους στην αίθουσα δικαστηρίου, αρνούμενη να ενδώσει σε οποιαδήποτε συναινετική συμμετοχή της και γίνεται το τραγικό σύμβολο της αξιοπρέπειας απέναντι σε κάθε είδους βιασμό.

Σε μια εποχή που εξακολουθούν τις ειδήσεις να τις κατακλύζουν θέματα για γυναικοκτονίες, για άνιση και προσβλητική μεταχείριση, σε μια εποχή που δίνονται ακόμη συνεχώς μάχες για το δικαίωμα των γυναικών πάνω στο σώμα τους και τον αυτονόητο σεβασμό στην ανθρώπινη ύπαρξη, το έργο συνεχίζει να μιλάει εξ ίσου καθαρά και δυνατά στους θεατές, όσο και τη στιγμή της συγγραφής του, αιχμηρό σαν ακονισμένο ξυράφι.

Συντελεστές:
Κείμενο: Μάριος Ποντίκας
Σκηνοθεσία: Ελένη Σκότη
Σκηνικά: Γιώργος Χατζηνικολάου
Κοστούμια: Μαρία Αναματερού
Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Μουσική & Sound design: Στέλιος Γιαννουλάκης
Φωτογραφίες: Γιώργος Χατζηνικολάου
Βοηθός σκηνοθέτιδος: Φαίδρα Αγγελάκη
Υπεύθυνοι επικοινωνίας παράστασης: Μαριάννα Παπάκη, Νώντας Δουζίνας
Διεύθυνση Παραγωγής: Μαρία Αναματερού
Παραγωγή: Ομάδα Νάμα

Με τους (με αλφαβητική σειρά):
Ηλία Βαλάση, Στέλιο Δημόπουλο, Μαρία Κάτσενου, Αθανασία Κουρκάκη, Μέγκυ Σούλι.

Παραστάσεις: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο στις 21:15 & Κυριακή στις 18:15

 

Θέατρο Αυλαία στη Θεσσαλονίκη από την Τετάρτη 26 Απριλίου έως την Κυριακή 7 Μαΐου
Για 10 παραστάσεις

 

Οι 12 ένορκοι” του Reginald Rose στο θέατρο Αλκμήνη (8η χρονιά)

Η παράσταση της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη που έχει κερδίσει με πρωτόγνωρο τρόπο την αγάπη και την εμπιστοσύνη του κόσμου τα τελευταία χρόνια, επιστρέφει στο σπίτι της στο θέατρο Αλκμήνη για μια δυναμική 8η χρονιά. Οι θυμωμένοι ένορκοι του Reginald Rose (12 Angry Men) μετατρέπουν ξανά το θέατρο σε δικαστικό μέγαρο, φέρνοντας τους θεατές αντιμέτωπους με τις συνειδήσεις τους.

Υπόθεση
Στη Νέα Υόρκη του 1957 ένα αλλοδαπό αγόρι 16 χρόνων κατηγορείται για πατροκτονία. Η ζωή του βρίσκεται στα χέρια 12 ενόρκων οι οποίοι θα αποφασίσουν αν είναι τελικά ένοχο και η απόφασή τους θα πρέπει να είναι ομόφωνη. Στην περίπτωση που ο κατηγορούμενος βρεθεί ένοχος, η θανατική ποινή είναι υποχρεωτική. Οι 12 άντρες, κλειδωμένοι σ’ ένα μικρό δωμάτιο, άλλοτε συγκρούονται κι άλλοτε ταυτίζονται αντικατοπτρίζοντας τις προκαταλήψεις της κοινωνίας μέσα από 12 πεντακάθαρα ψυχογραφήματα που ξετυλίγονται βίαια μπροστά στα μάτια του θεατή.

Κείμενο: Reginald Rose
Μετάφραση/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη
Δραματουργική επεξεργασία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη & Νότης Παρασκευόπουλος
Σκηνικά: David Negrin
Κοστούμια: Κική Μήλιου
Πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Περού
Κίνηση: Χριστίνα Φωτεινάκη
Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου
Υλοποίηση φωτισμών: Μανώλης Μπράτσης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Μαγδαληνή Παλιούρα, Κατερίνα Κωνσταντέλλου
Creative Agency: GRID FOX
Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού

Οι 12 ένορκοι (αλφαβητικά): Τάσος Γιαννόπουλος, Δημήτρης Δεγαΐτης, Αλμπέρτο Εσκενάζη, Μάνος Ζαχαράκος, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Βαγγέλης Κρανιώτης, Νίκος Μέλλος (δ.δ.: Νίκος Βατικιώτης), Κωνσταντίνος Μπάζας, Παντελής Παπαδόπουλος, Τάσος Παπαδόπουλος, Ορέστης Τρίκας, Βασίλης Φακανάς
Στον ρόλο του φύλακα o Αλέξης Σταυριανός
Τη φωνή της χαρίζει η Νένα Μεντή

 

ΤΑ «ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ»!.. ΜΙΑ ΡΕΜΠΕΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ

Η θεατρική-μουσική παράσταση με τίτλο: ΤΑ «ΚΑΤΑ ΜΑΡΚΟΝ»!.. ΜΙΑ ΡΕΜΠΕΤΙΚΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ερευνά και προβάλει τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του. Αφετηρία αποτελούν οι δραματοποιημένες αφηγήσεις δύο από τους κορυφαίους ρεμπέτες, του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, από τις αρχές του 20ου αιώνα έως τη δεκαετία του ’60, καθώς και άλλα αντιπροσωπευτικά κείμενα της περιόδου.

Ο Ευαγγελιστής Μάρκος (Βαμβακάρης) συναντά τον Αρχάγγελο Μιχαήλ (Γενίτσαρη)
Μια θεατρική-μουσική παράσταση με τον Τάκη Χρυσικάκο

Μέσα από τις μνήμες, τις διηγήσεις και τα τραγούδια τους, ξεκινάμε από την παλιά Σύρα του Μάρκου, για να καταλήξουμε στον Πειραιά της εποχής του Μεσοπολέμου, όπου η σμυρναίικη σχολή παραχωρεί τη θέση της στο πειραιώτικο ρεμπέτικο. Σε μιαν εποχή κρίσιμη και μεταβατική, με τους πρόσφυγες και τους εργάτες του λιμανιού να εξωθούνται στο περιθώριο, παρακολουθούμε τη μύησή τους στον κόσμο της «πιάτσας» και τη γεμάτη πάθος κι ένταση ζωή του ρεμπέτη, με την ιδιαίτερη ιδεολογία, τις αξίες και τα σύμβολά της. Κύριο μέσο έκφρασης, επικοινωνίας και σύμβολο ταυτότητας αυτού του κόσμου αποτελούν το τραγούδι, η μουσική και ο χορός, μέσα από τα οποία γίνεται και η αντίστοιχη «μύηση» του θεατή στο ύφος και το ήθος του κλασικού Ρεμπέτικου.

Στον θεατρικό μονόλογο ξεδιπλώνονται ανάγλυφα η ξεχωριστή θέση και ο ρόλος των μουσικών ανάμεσα στους μάγκες, η τελετουργία του καφενείου και του τεκέ, η βιωματική σχέση με το μπουζούκι, η σημειολογία του ζεϊμπέκικου, το κυνηγητό από την αστυνομία, η λογοκρισία και οι εκτοπισμοί από τη δικτατορία του Μεταξά, ο ρόλος της δισκογραφίας, η διαφοροποίηση στην επιτέλεση του ρεμπέτικου μετά τον Πόλεμο με την αστικοποίηση και το πέρασμα στους επώνυμους δεξιοτέχνες-σταρ του τραγουδιού.

Η όλη θεατρική προσέγγιση αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στον «τελετουργικό» χαρακτήρα της επιτέλεσης του Ρεμπέτικου, με τη δομή της παράστασης και τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου να υποβάλλουν την ατμόσφαιρα μιας «λαϊκής Λειτουργίας», όπου «ο Ευαγγελιστής Μάρκος (Βαμβακάρης) συναντά τον Αρχάγγελο Μιχαήλ (Γενίτσαρη)»!

Τις αφηγήσεις των δύο κορυφαίων ρεμπετών ζωντανεύει επί σκηνής ο Τάκης Χρυσικάκος, που έχει και τη σκηνοθετική επιμέλεια της παράστασης.

Την ιστορική-μουσικολογική έρευνα, τα κείμενα και τη μουσική επιμέλεια υπογράφει ο Λάμπρος Λιάβας, καθηγητής εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, ο οποίος παρουσιάζει στους θεατές τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά που διαμόρφωσαν το κλασικό Ρεμπέτικο ως ταυτότητα και μνήμη του ελληνικού μουσικού πολιτισμού αλλά και ως μέρος της Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας (με  απόφαση της Ουνέσκο το 2017).

Οι προβολές της παράστασης προέρχονται (ευγενική  παραχώρηση) από πίνακες του Χρήστου Μποκόρου.

Θέατρο Τόπος Αλλού

 

Μουσική

Release Party & Έκθεση Χαρακτικών | ΚΟΙΝΟΙ ΘΝΗΤΟΙ

Οι Κοινοί Θνητοί την Παρασκευή 5 Μαϊου μας περιμένουνε στο Μπουλούκι (Κάρπου 36) – δίπλα στο σταθμό του μετρό Αγ. Ιωάννης – Κόκκινη γραμμή, για το πάρτυ κυκλοφορίας της νέας τους δουλειάς.
Εκεί θα μιλήσουμε για τη δημιουργία του project, θα υπάρχει ο δίσκος σε φυσική μορφή και θα έχουμε την ευκαιρία να το ακούσουμε και να δούμε τα έργα για πρώτη φορά. Επίσης στο χώρο θα υπάρχει έκθεση με τα χαρακτικά του Θανάση Βιζυηνού που περιέχονται στο δίσκο.
Στη συνέχεια θα ακολουθήσει πάρτυ με μουσικές, μπύρες όπου θα έχουμε την ευκαιρία να γνωριστούμε και να τα πούμε.
*Στο χώρο θα υπάρχει όλο το διαθέσιμο μας Merch

ΕΙΣΟΔΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΗ

 

ΙΟΥΛΙΑ ΚΑΡΑΠΑΤΑΚΗ | ΣΤΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΝΟΤΟΥ

ΝΕΕΣ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ: 
Παρασκευές 5 & 12 Μάϊου

Η χαμογελαστή και γεμάτη θετική ενέργεια Ιουλία,
μετά τις sold εμφανίσεις στον Σταυρό του Νότου αλλά και στην επαρχία,
επιστρέφει για τρία τελευταία ανοιξιάτικα live στην Κεντρική Σκηνή του Σταυρού του Νότου.
Μαζί με τη μπάντα της, υπόσχεται να μας παρασύρει με τραγούδια που όλοι έχουμε αγαπήσει και τα έχουμε συνδέσει με ξεχωριστές αναμνήσεις!
Το πρόγραμμα που έχει επιλέξει – με σεβασμό, πολλή αγάπη και μεράκι – δείχνει τον τρόπο που επικοινωνεί τις σκέψεις και τα συναισθήματα της.
Θα ακούσουμε διασκευές, παραδοσιακά, έντεχνα και παλιά λαϊκά τραγούδια,
ενώ δείγματα της νέας της δουλειάς είναι το χιλιοτραγουδισμένο «Της μνήμης το μαχαίρι» σε στίχους Δημήτρη Μπάκουλη και μουσική Άγη Παπαπαναγιώτου, αλλά και το «Τακούνια για καρφιά» του Ορέστη Ντάντου.

Μαζί της στη σκηνή:
Άγης Παπαπαναγιώτου: κιθάρες, φωνή
Καλογιάννης Βεράνης: βιολί, τρομπέτα, φωνή
Άρης Κονιδάρης: πλήκτρα
Μιχάλης Δάρμας: κοντραμπάσο
Κώστας Σπυράτος: τύμπανα
Μανώλης Κουταλίδης: ηχοληψία

Παραγωγή – Management
Νοvel Vox

Photo Credit: Γιάννης Μαργετουσάκης

Επικοινωνία – Προβολή στα media:

Zuma Communications
Consulting, Public Relations, Culture

InfΣταυρός του Νότου

Εισιτήριο Ορθίων: 12 €   (Αφορά την είσοδο στον χώρο ) 

Ώρα Έναρξης: 21:30
Ώρα Προσέλευσης: 21:00

* Προπώληση εισιτηρίων στο viva.gr

 

Θοδωρής Κοτονιάς & Βιολέτα Ίκαρη – Σταυρός του Νότου Plus


Στην εποχή που ο άνθρωπος γυρίζει σαν γρανάζι γύρω από τον εαυτό του στο ρολόι της ζωής, ο Θοδωρής Κοτονιάς και η Βιολέτα Ίκαρη μας προσκαλούν να σταματήσουμε για λίγο τη “μηχανή” και να βρεθούμε μαζί τους σε μαγικές στιγμές με τραγούδια που ζουν πάντα “Εκτός Χρόνου”.

Δυο καλλιτέχνες με ξεχωριστό ηχόχρωμα ευαισθησία και δύναμη που αγαπήθηκαν από το ευρύ κοινό για τα τραγούδια τις ερμηνείες και το ήθος τους. Η Βιολέτα Ίκαρη και ο Θοδωρής Κοτονιάς ανταμώνουν για κοινές μουσικές παραστάσεις!

Μετά τις επιτυχημένες εμφανίσεις τους και έχοντας ένα ολοκαίνουργιο τραγούδι που μοιράζονται μαζί σμίγουν για να μας ταξιδέψουν πάνω από στεριές και θάλασσες, βάζοντας τη δισκογραφία τους και πολλά τραγούδια της καρδιάς μας από τη παράδοση ως το σήμερα…
στην πρίζα!

Μαζί τους οι μουσικοί:
Νίκος Βερίκοκος: Βιολί
Διονύσης Θεοδόσης: Κλαρίνο, φλογέρα, kaval
Θάνος Κολοκυθάς: Κιθάρα
Κώστας Μαυριδάκης: Ηλεκτρικό μπάσο
Αποστολης Μπουρνιάς: Τύμπανα, Κρουστά
Αλέξανδρος Χρυσοστομίδης: Ηλεκτρική κιθάρα, λαούτο

InfoΣταυρός του Νότου Plus

Εισιτήριο Ορθίων: 13 €   ( Αφορά την είσοδο στον χώρο ) 

Ώρα Έναρξης: 22:30
Ώρα Προσέλευσης: 22:00

Ο Γιώργος Μεράντζας στο Antart Studio

 

Εκθέσεις

Αναδρομική έκθεση με έργα του Α. Τάσσου 

Αναδρομική έκθεση του χαράκτη Αναστάσιου Αλεβίζου (Α. Τάσσος) με ξυλογραφίες, σχέδια και ξύλινες πλάκες, παρουσιάζεται στη Δημοτική Πινακοθήκη της Κέρκυρας, στο Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων Περιστυλίου, μέχρι τις 9 Ιούλη.

Αξίζει να σημειωθεί ότι αναδρομική έκθεση του σπουδαίου χαράκτη παρουσιάζεται για πρώτη φορά στο κερκυραϊκό κοινό, ενώ κάποια από τα έργα της έκθεσης δεν έχουν εκτεθεί ξανά.

Ο Α. Τάσσος ήδη από τη δεκαετία του 1940 κυριαρχεί στον χώρο της χαρακτικής, ξεκινώντας μια πορεία που θα τον αναδείξει σε μία από τις πιο σημαντικές μορφές της νεοελληνικής Τέχνης. Δεν επέλεξε τυχαία τη χαρακτική για να εκφραστεί. Ο ίδιος ξεχώριζε την τεράστια κοινωνική της σημασία και τη θεωρούσε «τέχνη του λαού», μια και τα χαρακτικά έργα μπορούσαν εύκολα να κυκλοφορήσουν σε πολλά αντίτυπα. Όπως έλεγε, «είναι γεγονός πως μια φωνή, για να υπάρξει, θα πρέπει ή ν’ ακούγεται ή να φαίνεται. Η φωνή των χαράξεων έχει την τεράστια δύναμη να φαίνεται όχι μια φορά, αλλά πολλές φορές ταυτόχρονα και ίδια. Είναι το μεγάλο μυστικό της δύναμής της». Επιπλέον, η χαρακτική και οι δυνατότητες που αυτή έδινε αξιοποιήθηκαν διαχρονικά για τις προπαγανδιστικές ανάγκες των αγώνων του λαού, κομμάτι στο οποίο και ο ίδιος ο Τάσσος έβαλε τη δική του σφραγίδα.

Οι χαράξεις του στο ξύλο αντανακλούν τη σχέση του με τον κόσμο, συναντούν την Ιστορία και τα συλλογικά βιώματα, αποτυπώνουν το δράμα και το μεγαλείο της ζωής, εξαίρουν την εργασία και τον αγώνα. Η δημιουργία του, με την εκφραστική πληρότητα και τις αισθητικές της αξίες, τη συγκίνηση και την αλήθεια της, διατηρεί τον επίκαιρο χαρακτήρα της, τη δύναμη των συμβόλων και των μηνυμάτων της, διαχρονικών και πανανθρώπινων.

Η έκθεση διοργανώνεται από την Πινακοθήκη του δήμου Κέρκυρας, σε συνεργασία με την Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών «Α. Τάσσος».

Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Μπόλης, ιστορικός Τέχνης.

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Τρίτη – Κυριακή 10:00 – 16:00

 

 

Έκθεση με έργα της σπουδαίας χαράκτριας Βάσως Κατράκη

Τα βότσαλα της Εξορίας, Γιούρα 1967

Έκθεση με έργα της σπουδαίας χαράκτριας Βάσως Κατράκη λειτουργεί στη Θεσσαλονίκη, στη Βίλα Καπαντζή (Βασιλίσσης Ολγας 108), παράρτημα του Μορφωτικού Ιδρύματος Εθνικής Τραπέζης, στο πλαίσιο της 8ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης.

Η γενέτειρα της Βάσως Κατράκη, το Αιτωλικό Αιτωλοακαρνανίας, με τη λιμνοθάλασσά του, καθώς και το πολιτικό τοπίο των δεκαετιών του ’30 και του ’40 και οι μεγαλειώδεις αγώνες του λαϊκού κινήματος υπήρξαν καθοριστικοί παράγοντες του καλλιτεχνικού της έργου. Το 1935 έρχεται στην Αθήνα, για να παρακολουθήσει το προκαταρκτικό τμήμα της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, από την οποία θα αποφοιτήσει το 1940. Σ’ αυτό το πολιτικό τοπίο, η Κατράκη «πέφτει», όπως η ίδια αναφέρει, «…στην πλευρά της αριστεράς που μάχονταν ενάντια στη διχτατορία του Μεταξά. Μας συνέπαιρναν αυτοί οι κοινωνικοί αγώνες και οι ιδεολογίες για κοινωνική δημοκρατία και οράματα στην τέχνη κυρίως της ελευθερίας».

Ο Πόλεμος, η Κατοχή, η Αντίσταση και ο Εμφύλιος αποκτούν κεντρικό ρόλο, με τους ψαράδες της γενέτειράς της να εμφανίζονται στο τέλος της δεκαετίας του ’40 και να πρωταγωνιστούν και στα χαρακτικά έργα της στην πέτρα κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας. Το ίδιο συμβαίνει και με την τόσο χαρακτηριστική μητρική φιγούρα.

Σε όλη της τη δημιουργική πορεία, από τις αρχές του ’40 έως και τα μέσα της δεκαετίας του 1980, καταπιάνεται με «τα μεγάλα, τα θεμελιώδη θέματα της ζωής». Από τα πρώτα σπουδαστικά της έργα μέχρι τις μετέπειτα μνημειακές της προτάσεις, η πρόσληψη και η απόδοση της ανθρώπινης μορφής είναι η κυρίαρχη αισθητική – θεματική επιλογή της δουλειάς της, στην οποία η ενδελεχής μελέτη και ο διάλογος με την ελληνική τέχνη παίζουν πρωταρχικό ρόλο.

Ξεκινώντας από την ξυλογραφία, θα περάσει το 1955 στη χάραξη πάνω σε πέτρα, μια πρωτότυπη τεχνική. Μια μαλακιά, αμμογενής πέτρα, ο ψαμμίτης λίθος της Σητείας είναι το νέο της υλικό. Όπως έλεγε η ίδια, «διερευνώντας τους παραδοσιακούς τρόπους χάραξης πάνω στα καθιερωμένα υλικά, όπως στο όρθιο και στο πλάγιο ξύλο, στον χαλκό κ.λπ., ένιωσα σιγά σιγά να εξαντλούνται οι εκφραστικοί τρόποι που ταίριαζαν στην ιδιοσυγκρασία μου. Στην περιπλάνηση των αναζητήσεών μου για το υλικό που θα εκπλήρωνε τις εκφραστικές μου ανάγκες, στάθηκα στον ψαμμίτη λίθο, που με την αδρή του επιφάνεια και την αδιερεύνητη περιοχή του, μου άνοιξε τον δρόμο για τα μεγάλα σχήματα και στη βαθιά κι ελεύθερη χειρονομία…». Ξεχωριστό κομμάτι του έργου της είναι και τα βότσαλα που ζωγράφιζε εξόριστη στη Γιούρα την περίοδο της χούντας.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 21 Μάη

Μέρες και ώρες λειτουργίας: Δευτέρα – Παρασκευή, 10:00-18:00

 

 

 

Nelly’s

Είκοσι πέντε χρόνια μετά το θάνατο της φωτογράφου Έλλης Σουγιουλτζόγλου-Σεραϊδάρη (1899-1998), γνωστής ως Nelly’s, το Μουσείο Μπενάκη, θεματοφύλακας του πολύτιμου έργου της από το 1984, αποτίει φόρο τιμής και, με έντονο το αίσθημα ευθύνης, διοργανώνει την αναδρομική της έκθεση και επανασυστήνει τη δημιουργό στο σύγχρονο κοινό.

Με άξονες τις τρεις πόλεις στις οποίες διαμόρφωσε το φωτογραφικό της βλέμμα, επιχειρείται η παρουσίαση του πολυδιάστατου έργου της από τα χρόνια της μαθητείας της στη Δρέσδη στις αρχές του 1920, την άφιξή της στην Αθήνα και τη δυναμική της παρουσία στα φωτογραφικά δρώμενα της πόλης έως το 1966 όταν πια συνταξιοδοτήθηκε μετά από εικοσιεπτά χρόνια ακούραστης εργασίας στη Νέα Υόρκη.

Η κατανομή του έργου της σε υποενότητες αποδίδει το πλούσιο εύρος των θεμάτων που απασχόλησαν τον φακό της κατά τη διάρκεια των σαράντα πέντε χρόνων ενασχόλησής της με το μέσο. Φωτογραφίες γνωστές από τις πολλαπλές δημοσιεύσεις τους στο παρελθόν συμπληρώνονται με νέες, άγνωστες έως σήμερα, σε μια προσπάθεια να εκπροσωπηθούν οι διαφορετικές αισθητικές τάσεις που υιοθέτησε και οι πολυάριθμες τεχνικές, ασπρόμαυρης αλλά και έγχρωμης φωτογραφίας, με τις οποίες πειραματίστηκε. Η έκθεση πλαισιώνεται από περιοδικά, αφίσες και επιστολικά δελτάρια, συμβάλλοντας στην κατανόηση της χρήσης των φωτογραφιών της στην εποχή της, από σπάνιο κινηματογραφικό υλικό και δείγματα του φωτογραφικού εξοπλισμού που μεταχειρίστηκε στην Ελλάδα και την Αμερική.

Η διοργάνωση της αναδρομική έκθεσης της Νέλλης συμπίπτει χρονικά με τα πενήντα χρόνια λειτουργίας των Φωτογραφικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη και αφιερώνεται στην Αιμιλία Γερουλάνου και στον αείμνηστο Άγγελο Δεληβορριά.

23/02 – 23/07/2023

 

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ – “HUMAN BODY MUSEUM”

Το Μουσείο ” ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ είναι μία εκπαιδευτική – Ψυχαγωγική έκθεση-ταξίδι μέσα στο ανθρώπινο σώμα, ιδανικός συνδυασμός ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης για όλη την οικογένεια. Το πρόγραμμα είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και προτεινόμενο για Διδακτική Σχολική Επίσκεψη  www.humanbodymuseum.gr – fb.Human Body Museum

Το «ΣΩΜΑ» είναι μια γιγαντιαία κατασκευή, μοναδική στην Ευρώπη, πενήντα μέτρων μήκος, έξι μέτρων ύψος (50μ x 6μ) και αναπαριστά ένα ξαπλωτό ανθρώπινο σώμα εγκύου γυναίκας. Το όνομά της; ….Ζωή.

Ωράριο λειτουργίας:

Σάββατο και Κυριακή έως 24/10 11:00 – 19:00 (τελευταία ατις 18:00)

Σάββατο, Κυριακή και Αργίες από 25/10 10:00 – 18:00 (τελευταία στις 17:00)

Οι επισκέπτες μέσα από ένα θεαματικό ταξίδι εξερεύνησης του ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ξεκινούν μια πρωτότυπη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαδρομή από το πρόσωπο – το στόμα είναι η πύλη εισόδου- για το «Σώμα».

Περπατούν, βλέπουν, παρατηρούν από κοντά και ενημερώνονται από εξειδικευμένο προσωπικό για όλα τα βασικά όργανα με τις λειτουργίες τους. Η καρδιά, το στομάχι ο εγκέφαλος τα πνευμόνια το ήπαρ κ.λ.π, οι αρτηρίες, όλο το φλεβικό και λεμφικό σύστημα και βέβαια το φαινόμενο της εγκυμοσύνης, ποτέ δεν ήταν τόσο κοντά και τόσο κατανοητά. Συσχετίζουμε την υγεία των οργάνων με την υγιεινή διατροφή, την άθληση και έναν υγιεινό τρόπο ζωής, σύμφωνα με τους κανόνες του Ιπποκράτη “Περί Διατροφής & Υγείας”

 

Ψηφιακή περιήγηση στην έκθεση: “Οι Μεγάλες Νίκες. Στα Όρια του Μύθου και της Ιστορίας”

Η περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου “Οι Μεγάλες Νίκες. Στα όρια του Μύθου και της Ιστορίας” εντάσσεται στο πρόγραμμα εορτασμού για την επέτειο των 2500 χρόνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας.

Η έκθεση περιλαμβάνει 105 αρχαία έργα και ένα ομοίωμα αθηναϊκής τριήρους του 5ου αιώνα π. Χ., τα οποία σχετίζονται και αναδεικνύουν πτυχές του νικηφόρου αγώνα των Ελλήνων κατά των Περσών τόσο από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όσο και από άλλα μουσεία της Ελλάδας, όπως τα Αρχαιολογικά Μουσεία Άστρους, Θήβας, Ολυμπίας, καθώς και το Μουσείο Κοτσανά Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας. Ιδιαίτερα εμβληματική για την ιστορική επέτειο είναι η παρουσίαση της προτομής του Θεμιστοκλή, ρωμαϊκό αντίγραφο ενός πρωτότυπου έργου του 5ου αι. π.Χ., από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Όστιας (Parco Archeologico di Ostia Antica).

Η έκθεση αποτελείται από οκτώ συνολικά εκθεσιακές ενότητες. Οι έξι πρώτες είναι αφιερωμένες σε διαφορετικά επεισόδια και μάχες των Περσικών Πολέμων. Τεκμήρια που παρουσιάζουν την πολεμική εξάρτυση των Ελλήνων οπλιτών και των Περσών, αφιερώματα των νικητών στα μεγάλα ιερά της αρχαιότητας, μεταξύ των οποίων και το κράνος του Μιλτιάδη, αιχμές βελών από το πεδίο της μάχης των Θερμοπυλών, θραύσματα αγγείων με ίχνη καύσης από την πυρπόληση της Αθήνας από τους Πέρσες και επιγραφές που θυμίζουν γνωστούς και άγνωστους πρωταγωνιστές των ιστορικών γεγονότων, είναι μερικά από τα έργα που θα συναντήσουν οι επισκέπτες στην έκθεση. Παράλληλα, μορφές θεών και μυθικών ηρώων πλαισιώνουν την ιστορική αφήγηση και τη διαπλέκουν με τις μυθικές δοξασίες, σύμφωνα με τις οποίες θεοί και θνητοί συνέργησαν για την επίτευξη της ολοκληρωτικής νίκης, βασισμένης στο αξιακό σύστημα του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Το εκθεσιακό αφήγημα συμπληρώνουν δύο καταληκτικές ενότητες, στις οποίες παρουσιάζεται ο απόηχος των Περσικών Πολέμων στην εικονιστική τέχνη –αρχαία και σύγχρονη– και η ιδεολογική τους σημασία.

Επιπλέον, στην αίθουσα 21, όπου εκτίθεται το χάλκινο σύμπλεγμα του αλόγου με τον αναβάτη από το Αρτεμίσιο, παρουσιάζονται σε διάλογο μαζί του πέντε αριστουργηματικά αγγεία με παραστάσεις αθλητικών και μουσικών αγώνων, σηματοδοτώντας την αξία της νικηφόρας αγωνιστικής αναμέτρησης, ατομικής και συλλογικής, όχι μόνο στον πόλεμο αλλά και στην ειρήνη.

Την έκθεση πλαισιώνουν ψηφιακές προβολές που συμβάλλουν στη δημιουργία σκηνικής ατμόσφαιρας, προκειμένου οι επισκέπτες να προσλάβουν τη δραματική ατμόσφαιρα των γεγονότων και το ελπιδοφόρο μήνυμα της Νίκης, προσφέροντας σε μερικές περιπτώσεις συμπληρωματικό ερμηνευτικό υλικό.

 

Τηλεόραση

Αξιόλογες τηλεοπτικές σειρές που δεν χάνουν την αξία τους. Ας θυμηθούμε:

“Καρυωτάκης”: Δραματική σειρά εποχής που προβλήθηκε στην ΕΡΤ, με θέμα τη ζωή του ποιητή Κώστα Καρυωτάκη (Δημοσθένης Παπαδόπουλος) και τη σχέση του με την ποιήτρια Μαρία Πολυδούρη (Μαρία Κίτσου). Σενάριο-σκηνοθεσία: Τάσος Ψαρράς. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:

 

για τη σειρά δείτε εδώ:

 

 

“Το Καπλάνι της βιτρίνας”: Παιδική-νεανική σειρά 10 επεισοδίων, μεταφορά του ομότιτλου γνωστού κι αγαπημένου μυθιστορήματος της Άλκης Ζέη. Η Μέλια και η Μυρτώ είναι δύο αδελφές, οκτώ και δέκα χρόνων αντίστοιχα, που ζουν το 1936 σ’ ένα νησί του Αιγαίου. Ο παππούς τους διηγείται συνεχώς ιστορίες για τους αρχαίους Έλληνες. Ο ξάδελφος Νίκος, φοιτητής από την Αθήνα, τις μαγεύει με τις ιστορίες ενός καπλανιού. Το καπλάνι -όπως το λένε στο νησί-, ένας βαλσαμωμένος τίγρης, που βρίσκεται κλειδωμένο μέσα στη βιτρίνα της μεγάλης σάλας του σπιτιού, πότε κοιτάει με το γαλάζιο και πότε με το μαύρο του μάτι, ανάλογα με τη διάθεσή του. Η δικτατορία του Μεταξά, τον Αύγουστο του 1936, θα μπλέξει μικρούς και μεγάλους στο «παιχνίδι του καπλανιού». Η Μέλια και η Μυρτώ θα ζήσουν καταστάσεις που θα επηρεάσουν για πάντα τη ζωή και το χαρακτήρα τους. Σκηνοθεσία: Πέτρος Λύκας. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:

 

“Βαμμένα κόκκινα μαλλιά”: Δραματική σειρά εποχής. Μια κοινωνική τοιχογραφία της δεκαετίας του ’50, βασισμένη στο ομότιτλό μυθιστόρημα του Κώστα Μουρσελά, που προβλήθηκε από τον ΑΝΤ1 στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Διασκευή-σενάριο: Βαγγέλης Γκούφας. Σκηνοθεσία: Κώστας Κουτσομύτης. Παίζουν: Κώστας Αρζόγλου, Γιώργος Νινιός,  Καριοφυλλιά Καραμπέτη, Βέρα Κρούσκα και πολλοί ακόμα γνωστοί ηθοποιοί. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:

 

Βιβλίο

Στους παρακάτω συνδέσμους οι συντάκτες της Κατιούσα διάβασαν και πρότειναν κατά καιρούς τα βιβλία που ξεχώρισαν. Βιβλία που δεν τα περιορίζει η επικαιρότητα ή ο χρόνος έκδοσής τους και μπορούν ανά πάσα στιγμή να αναζητηθούν και να διαβαστούν:

Επίσης, πατώντας σε αυτό τον σύνδεσμο μεταφέρεστε στις συγκεντρωμένες νέες κυκλοφορίες βιβλίων και στις βιβλιοπαρουσιάσεις του περιοδικού.

Μια σειρά από προτάσεις που ανοίγουν «παράθυρο» στην αισιοδοξία, στη μαχητικότητα και τη συλλογικότητα!

Ελληνικά e-books από την Ανοιχτή Βιβλιοθήκη

 

Ιστορία – Έρευνα

Ιστοσελίδες εξαιρετικά χρήσιμες σ’ όσους αναζητούν την ιστορική αλήθεια:

Ιστοσελίδα του Αρχείου της ΚΕ του ΚΚΕ: Στην αρχική σελίδα του ιστοτόπου εμφανίζονται μερικά από τα πιο πρόσφατα αποκτήματα του Αρχείου του ΚΚΕ από προσφορές, μεμονωμένα υλικά και συλλογές που προτείνονται στον επισκέπτη, αλλά και ειδικά εκθέματα, θεματικά ή επετειακά, που αποτελούν δημιουργικές συνθέσεις των υλικών. Κάποια από αυτά τα εκθέματα παρουσιάστηκαν και σε φυσικές εκθέσεις, στο πλαίσιο του εξελισσόμενου προγράμματος εκδηλώσεων, για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ. Από το μενού επιλογών στην κορυφή της σελίδας δίνεται η δυνατότητα πλοήγησης σε όλα τα καταχωρημένα αρχειακά αντικείμενα, συλλογές και εκθέματα, καθώς και η αναζήτηση σε αυτά με σύνθετα κριτήρια. Η περιήγηση την ιστοσελίδα αρχίζει από την διεύθυνση: http://arxeio.kke.gr

Ιστοσελίδα αφιερωμένη στα 70 χρόνια από την ίδρυση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας: Το αρχειακό και οπτικοακουστικό υλικό προέρχεται από το Αρχείο του ΚΚΕ και μεγάλο κομμάτι αυτού έρχεται για πρώτη φορά στο φως τηςδημοσιότητας. Παρουσιάζονται ενδιαφέροντα υλικά από τις μάχες στα χαρακώματα, τις δημοκρατικές συνελεύσεις, την ιδεολογική και στρατιωτική εκπαίδευση. Στιγμές από την καθημερινότητα της ζωής στο βουνό την ώρα της ανάπαυλας. Σπάνια ντοκουμέντα με διαταγές, προσωπικές μαρτυρίες και γράμματα μαχητών και μαχητριών του ΔΣΕ. Επιπλέον, δημοσιεύεται σύγχρονο υλικό από μνημεία για το ΔΣΕ, αφιερώματα, εκδηλώσεις. Η ιστοσελίδα είναι ανοιχτή από σήμερα, Κυριακή 12 Ιούνη 2016, και το περιεχόμενό της θα εμπλουτίζεται στην πορεία με νέα υλικά. Η ξενάγηση στην ιστοσελίδα του ΔΣΕ αρχίζει από την διεύθυνση: http://dse.kke.gr

Ξενάγηση στους χώρους και στην έκθεση του επιμορφωτικού κέντρου Χαρίλαος Φλωράκης: Το Επιμορφωτικό Κέντρο Χαρίλαος Φλωράκης ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Ιούνη 2007, στο σπίτι όπου έζησε ο κομμουνιστής ηγέτης. Σκοπός του κέντρου είναι η συμβολή στην έρευνα και μελέτη της ιστορίας του ΚΚΕ, του εργατικού και λαϊκού κινήματος, του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος και σημαντικών σταθμών της σύγχρονης ιστορίας. Στο αρχειακό απόθεμα του Κέντρου, έχουν ενταχθεί σε ψηφιακή μορφή πάνω από 165 χιλιάδες ντοκουμέντα (800 χιλιάδες σελίδες) του Ιστορικού Αρχείο της ΚΕ του ΚΚΕ. Με αυτό τον τρόπο είναι προσβάσιμα στους ερευνητές και σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο. Το υλικό του Κέντρου έχει εμπλουτιστεί μέσω προσφορών φίλων του καθώς και μέσω συνεργασιών με άλλα αρχεία (ΓΑΚ, ΕΛΙΑ, Βιβλιοθήκη της Βουλής). Μέχρι σήμερα το Κέντρο έχει συνδράμει στο έργο ιστορικών και άλλων ερευνητών και έχει στηρίξει οργανώσεις του ΚΚΕ και τις ΚΝΕ με αρχειακό υλικό για εκδόσεις, διάφορες εκδηλώσεις και εκθέσεις. Πατήστε εδώ

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: