Η σοβιετική εποποιία “Ο ήρεμος Ντον” από 15/8 στον κινηματογράφο από τη New Star

Οι απλοί άνθρωποι παρασύρονται στη δίνη των γεγονότων της Μεγάλης Ιστορίας . Η σύγκριση με το «Πόλεμος και Ειρήνη» είναι απολύτως επιτυχημένη.

Η εποποιία “Ο ήρεμος Ντον” (Βραβείο Νόμπελ 1963) είναι το πιο αξιόλογο έργο της παγκόσμιας αντιπολεμικής λογοτεχνίας. Ο συγγραφέας βλέπει τα γεγονότα με τα μάτια του εργαζόμενου που στη δύσκολη μοίρα του προστέθηκαν καινούργια μαρτύρια. Ο Σόλοχοφ είναι ο αγαπημένος συγγραφέας των νέων που αγωνίζονται στην πρωτοπορία για την παγκόσμια ειρήνη. Έδειξε με απλό και παραστατικό τρόπο τι είναι η πραγματική προλεταριακή επανάσταση, τι προσπάθειες χρειάστηκαν για την επιτυχία της στην ΕΣΣΔ, πόσο αίμα χύθηκε και πως, τέλος, εγκαθιδρύθηκε για πρώτη φορά στον κόσμο η πιο δημοκρατική εξουσία -η Σοβιετική εξουσία- στο ένα έκτο της γήινης σφαίρας.

Το μυθιστόρημα “Ο ήρεμος Ντον” είναι το έργο που βοηθάει να καταλάβει κανείς τι είναι στην ουσία σοσιαλισμός και ακόμη τι είναι σοσιαλιστικός ρεαλισμός στη λογοτεχνία.

 

Σκηνοθεσία: Ivan Pravov, Olga Preobrazhenskaya, Mikhail Provor

Σενάριο: Ivan Pravov, Olga Preobrazhenskaya, Mikhail Provor

Βασισμένο στο βιβλίο του Mikhail Sholokhov «Ήρεμος Ντον»

Παραγωγή: Ρωσία, 1930, Γλώσσα: Βωβό με υπότιτλους, Διάρκεια: 91’

 

Οι απλοί άνθρωποι παρασύρονται στη δίνη των γεγονότων της Μεγάλης Ιστορίας . Η σύγκριση με το «Πόλεμος και Ειρήνη» είναι απολύτως επιτυχημένη.

«Ο ήρεμος Ντον» (Βραβείο Νόμπελ 1963) είναι το πιο αξιόλογο έργο της παγκόσμιας αντιπολεμικής λογοτεχνίας. Ο συγγραφέας βλέπει τα γεγονότα με τα μάτια του εργαζόμενου που στη δύσκολη μοίρα του, προστέθηκαν καινούργια μαρτύρια. Ο Σόλοχοφ είναι ο αγαπημένος συγγραφέας των νέων που αγωνίζονται στην πρωτοπορία για την παγκόσμια ειρήνη. Έδειξε με απλό και παραστατικό τρόπο τί είναι η πραγματική προλεταριακή επανάσταση, τί προσπάθειες χρειάστηκαν για την επιτυχία της στην ΕΣΣΔ, πόσο αίμα χύθηκε και πώς, τέλος, εγκαθιδρύθηκε για πρώτη φορά στον κόσμο η πιο δημοκρατική εξουσία -η Σοβιετική εξουσία- στο ένα έκτο της γήινης σφαίρας.

 

Σύνοψη

Η πρώτη κι εξαιρετική παρουσίαση του μυθιστορήματος του Σολόκχοφ.

Η φτωχή Αξινιά, παντρεμένη με έναν σκληρό σύζυγο, τον Στέπαν, αναζητά καταφύγιο στην αγκαλιά του εραστή της, Γκριγκόρι. Οι δυσκολίες προκύπτουν όταν ο Στέπαν ενημερώνεται για την απιστία της. Περαιτέρω επιπλοκές προκύπτουν όταν ο Γκριγκόρι αναγκάζεται να παντρευτεί τη Νατάλια που τον αγαπά και γνωρίζει τον έρωτά του για την Αξίνια. Ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος παρεμβαίνει και ο Γκριγκόρι φεύγει για το μέτωπο όπου αντιμετωπίζει κατά πρόσωπο την αδικία , όταν βλέπει τους αγρότες να αγωνίζονται και πεθαίνουν για να προστατεύσουν τα αγροκτήματα των πλούσιων γαιοκτημόνων.

 

Υπόθεση

Το μυθιστόρημα ασχολείται με τη ζωή των Κοζάκων που ζουν στην κοιλάδα του ποταμού Don στις αρχές του 20ού αιώνα, πιθανώς γύρω στο 1912, λίγο πριν τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η πλοκή περιστρέφεται γύρω από την οικογένεια Melekhov του Tatarsk, οι απόγονοι κοζάκου που, για τη φρίκη πολλών, κατά τη διάρκεια του πολέμου της Κριμαίας, πήρε ως σύζυγο μία Τουρκάλα αιχμάλωτη. Η σύζυγός του κατηγορείται για μαγεία από τους προληπτικούς γείτονες του Melekhov, οι οποίοι προσπαθούν να την σκοτώσουν, αλλά αποτρέπονται από τον σύζυγό της.

Οι απόγονοί τους, ο γιος και οι εγγόνες τους, είναι οι πρωταγωνιστές της ιστορίας και συχνά αποκαλούνται συχνά «Τούρκοι». Παρ’ όλα αυτά, τυγχάνουν μεγάλου σεβασμού των ανθρώπων του Tatarsk.

Ο δευτερότοκος γιος, Γκριγκόρι Παντελεγιέφ Μέλεχοφ, είναι ένας ελπιδοφόρος νεαρός στρατιώτης που ερωτεύεται την Αξίνια, τη σύζυγο του Στέπαν Αστακόφ, οικογενειακού φίλου. Ο Στέπαν τη χτυπά τακτικά και δεν υπάρχει αγάπη μεταξύ τους. Ο έρωτας του Γκριγκόρι και της Αξίνια δημιουργούν διαμάχη μεταξύ του συζύγου της και της οικογένειάς του.

Τόσο ο έρωτας του ζευγαριού όσο και ο επικείμενος Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, συνθέτουν την πλοκή της ταινίας. Ο πόλεμος ενέπλεξε τους καλύτερους νεαρούς Κοζάκους στον πιο αιματηρό πόλεμο της Ρωσίας.

Η δράση κινείται προς το αυστριακό-ουγγρικό μέτωπο, όπου ο Γκριγκόρι καταλήγει να σώζει τη ζωή του Στέπαν, αλλά αυτό δεν τερματίζει τη διαμάχη. Ούτε αυτή η πράξη θα δώσει τέλος στη διαμάχη μεταξύ του Γκριγκόρι και του Στεπάν. Θα ακολουθήσει η Οκτωβριανή Επανάσταση, η επιστροφή στην πατρίδα, ο εμφύλιος πόλεμος στην Ουκρανία και την περιοχή του Ντον. Ο Γκριγκόρι θ’ αλλάξει στρατόπεδο πολλές φορές για να βρεθεί τελικά σ’ αυτό των ηττημένων. Ο Γκριγκόρι, με την επιμονή του πατέρα του, παίρνει μια σύζυγο, τη Νατάλια, αλλά εξακολουθεί να αγαπά την Αξινία.

Η ταινία ασχολείται όχι μόνο με τους αγώνες και τα δεινά των Κοζάκων, αλλά και με το ίδιο το τοπίο, το οποίο ζωντανεύει ζωηρά μέσα από τις εικόνες του  Ivan Pravov, της Olga Preobrazhenskaya και του Mikhail Provor.

Δίπλα στα διάσημα ονόματα που θεμελίωσαν το σοβιετικό σινεμά, όπως αυτά των Αϊζενστάιν, Βερτόφ, Πουντόβκιν και Ντοβζένκο, μια σειρά ταλαντούχων σκηνοθετών γέμισαν τη δεκαετία του 1920 τις οθόνες της χώρας τους με βωβά μίνι αριστουργήματα, πολλά από τα οποία έφτασαν στον υπόλοιπο κόσμο έπειτα­ από δεκαετίες. Ανάμεσα στους σπουδαίους δημιουργούς της, οι Ιβάν Πραβόφ και Όλγα Πρεομπραζένσκαγια συνεργάστηκαν στενά μεταξύ 1927 και 1941, με κορυφαία στιγμή τον «Ήρεμο Ντον» (1930).

 

Mikhail Sholokhov

 

Ο Μιχαηλ Σολοχοφ Γεννηθηκε το 1905 σε ένα χωριό κοζάκων στις όχθες του ποταμού Ντον. Έζησε από κοντά τα γεγονότα της Επανάστασης του 1917 και του εμφύλιου πολέμου στην περιοχή του και τα απεικόνισε στο τρίτομο έργο του Ο ήρεμος Ντον (1928-1933).

Στο μυθιστόρημά του αυτό αποκαλύπτει την ουσία των γεγονότων σε μια πλατιά αφήγηση, πλούσια σε ανθρώπινους τύπους. Οι ήρωές του είναι, κυρίως, χωρικοί της περιοχής του Ντον και τους παρουσιάζει με όλη τους τη ζωτικότητα, όπως αυτή εκδηλώνεται στις σχέσεις τους με τη γη, τις οικογένειές τους και τους ανθρώπους. Ο Σολόχοφ θεωρείται ένας από τους κυριότερους εκπροσώπους του κοινωνικού ρεαλισμού. Το 1965 τιμήθηκε με το βραβείο Νόμπελ της Λογοτεχνίας.

Το τετράτομο έργο (με 8 μέρη) γράφτηκε από το 1926 έως το 1940 και δημοσιευόταν σε συνέχειες σε διάφορα έντυπα [π.χ. τα λογοτεχνικά περιοδικά «Октябрь» (Οχτώβρης) και«Новый мир» (Νέος Κόσμος)]. Περιγράφει τις περιπέτειες μιας οικογένειας Κοζάκων εγκατεστημένων στην περιοχή της Βιοσένσκαγια, κοντά στο Ραστόφ. Ο πατριάρχης των Μέλεχοφ, παππούς του κεντρικού ήρωα του μυθιστορήματος, επέστρεψε από τον Κριμαϊκό Πόλεμο παντρεμένος με μια Τατάρισσα, η οποία είχε αντιμετωπιστεί από τους συγχωριανούς με περιφρόνηση και φόβο κι είχε κατηγορηθεί για μάγισσα. Ακόμη και στην εποχή κατά την οποία διαδραματίζεται η υπόθεση του έργου τα μέλη της οικογένειας έχουν το προσωνύμιο «Τούρκοι».

Πρόκειται για μια αριστοτεχνική παρουσίαση ενός θέματος κλασσικού για την παγκόσμια λογοτεχνία: πώς οι απλοί άνθρωποι παρασύρονται στη δίνη των γεγονότων της Μεγάλης Ιστορίας. Από την άποψη αυτή, η σύγκριση με τον Τολστόι και ειδικότερα με το «Πόλεμος και Ειρήνη» είναι απολύτως επιτυχημένη.

Ο «Ήρεμος Ντον» μεταφέρθηκε τρεις φορές στον κινηματογράφο, την πρώτη μάλιστα χωρίς καν να έχει ολοκληρωθεί (1930, σκηνοθεσία Όλγκα Πριαμπραζένσκαγια και Ιβάν Πράβαφ). Η πιο κλασσική είναι μάλλον αυτή του 1957-1958 (σε τρία μέρη) από τον Σιργκέι Γκεράσιμαφ, με τον Πιοτρ Γκλέμπαφ ως Γκριγκόρι και την Ελίνα Μπιστρίτσκαγια ως Αξίνια. Η τρίτη απόπειρα μεταφοράς του μυθιστορήματος στη μεγάλη οθόνη ήταν αυτή του Σιργκέι Μπανταρτσούκ το 1992-1993, με τον Ρούπερτ Έβερεττ και τη Γαλλίδα Ντελφίν Φορέ στους βασικούς ρόλους. Έμεινε ανολοκλήρωτη εξαιτίας του θανάτου του σκηνοθέτη το 1994. Ο γιος του, ο Φιόνταρ Μπανταρτσούκ, κατόρθωσε κατά κάποιο τρόπο να την ολοκληρώσει: το φιλμ προβλήθηκε στη ρωσική τηλεόραση με τη μορφή μίνι τηλεοπτικής σειράς.

 

Olga Preobrazhenskaya

 

Η Όλγα Προφρασφένσκαγια ήταν θεατρική και κινηματογραφική ηθοποιός, σεναριογράφος, σκηνοθέτης και καθηγήτρια. Σπούδασε στο στούντιο του Θεάτρου Τέχνης της Μόσχας (1905-1906), στη συνέχεια εργάστηκε σε επαρχιακά θέατρα. Έκανε το ντεμπούτο της το 1913. Το 1915 έπαιξε αρκετούς ρόλους γνωστών ηρωίδων:  Λίζα (Ευγενής Φωλιά του Τουργκένεφ), Νατάσα Ροστόφ (Πόλεμος και Ειρήνη του Τολστόι) κα.

Από το 1916 δούλεψε ως σκηνοθέτης του κινηματογράφου. Συντάχθηκε μαζί με τον Βλαντιμίρ Γκαρντίν . Το 1918 έως το 1925, δίδαξε στην Πρώτη Κρατική Κινηματογραφική Σχολή (τώρα VGIK). Από το 1925 εργάστηκε μόνο ως σκηνοθέτης. Το 1927-1941 συνεργάστηκε με τον σκηνοθέτη Ivan Pravov για το “σημαντικότερο σκηνοθετικό έργο του βωβού κινηματογράφου, στις ταινίες: “Ryazan women” (1927), “The Last Attraction” (1929), “The Quiet Don” (1930), “Enemy Paths” (1935), “Stepan Razin” (1939 ), “The guy from the taiga” (1941).

 

IMDB LINK

https://www.imdb.com/title/tt0021476/

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=S53keU0i_2c

 

Μιχαήλ Σολόχοφ: «Ο ήρεμος Ντον»

Ο ήρεμος Ντον(απόσπασμα) 

Μιχαήλ Σολόχοφ-Ο Ήρεμος Ντον, η σχέση του με το Στάλιν και οι κατηγορίες περί λογοκλοπής

 

 

Γραφείο Τύπου NEW STAR

Phone: 2108640054 – 2108220008 – 2108640017

E-mail: [email protected]

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Notice: Only variables should be assigned by reference in /srv/katiousa/pub_dir/wp-content/themes/katiousa_theme/comments.php on line 6

35 Trackbacks

Κάντε ένα σχόλιο: