«Δεν χωράει» στο Φεστιβάλ Αθηνών ο Χρήστος Λεοντής! – Απαξιωτική και προσβλητική συμπεριφορά και από την ΕΡΤ

Χρ. Λεοντής: «Αυτού του είδους η αντιμετώπιση είναι προσβλητική και συνάμα περιφρονητική. Βρείτε ένα λιγότερο γελοίο επιχείρημα, για τον αποκλεισμό μου αυτό. Αυτό είναι κοροϊδία…!!

Ο Χρήστος Λεοντής, ένας από τους ελάχιστους εν ζωή συνθέτες της χώρας μας με τέτοια εμβέλεια, το 2023 συμπληρώνει 60 χρόνια αδιάλειπτης μουσικής παρουσίας και προσφοράς. Εξήντα χρόνια τώρα το εμπνευσμένο και βαθιά ανθρώπινο έργο του μας συνοδεύει σε κάθε μας στιγμή. Είναι πολλές οι γενιές οι οποίες με συντροφιά τη μουσική του Χρ. Λεοντή εμπνέονται, αισθάνονται, κατανοούν τον κόσμο και αγωνίζονται για να τον αλλάξουν.

Ηταν άνοιξη του 1963 όταν πραγματοποίησε την πρώτη του συναυλία μαζί με τον Μάνο Λοΐζο. Τους δύο νεαρούς συνθέτες παρουσίασε στο κατάμεστο «Ακροπόλ» ο Μίκης Θεοδωράκης. Μάλιστα, στο τέλος της συναυλίας, τους προσέφερε μια πέτρα που του είχαν ρίξει παρακρατικές ομάδες, όταν διηύθυνε τον «Επιτάφιο» στη Νάουσα, το 1961, δίνοντας με αυτόν τον τρόπο τη «σκυτάλη» στην επόμενη γενιά.

Από τότε ο Χρήστος Λεοντής δεν σταμάτησε να δημιουργεί και τα έργα του να αγκαλιάζονται πλατιά από τον λαό. Στην 60χρονη αυτή πορεία οι εμπειρίες ήταν πολλές, που έδωσαν στη μετουσίωσή τους τραγούδια λυρικά, ερωτικά, χορευτικά, στοχαστικά κ.λπ. Ενα μεγάλο μέρος απ’ αυτά τα τραγούδια γράφτηκαν για το θέατρο.

«Καταχνιά», «Καπνισμένο Τσουκάλι», «Αχ Ερωτα», «Παραστάσεις», «Καντάτα Ελευθερίας», «Ερωτας Αρχάγγελος» είναι ορισμένα μόνο από τα μοναδικά έργα που μας έχει χαρίσει. Στη μακρά δημιουργική του διαδρομή συνεργάστηκε με σπουδαίους τραγουδιστές, ενώ μελοποίησε μεγάλους ποιητές. Ενδεικτικά αναφέρουμε τους Λόρκα, Σολωμό, Μακρυγιάννη, Ρήγα, Βάρναλη, Ρίτσο, Αναγνωστάκη, Βρεττάκο, Χειμωνά, Ελευθερίου κ.ά.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 60 χρόνων καλλιτεχνικής πορείας και πολύπλευρης δημιουργίας, ο συνθέτης, έγκαιρα, με επιστολή του ζήτησε από το Φεστιβάλ Αθηνών να συμπεριλάβει στις εκδηλώσεις του το καλοκαίρι του 2023 στο Ηρώδειο συναυλία που θα διηύθυνε ο ίδιος με εκλεκτούς συνεργάτες του. Θα ήταν η δεύτερη φορά που θα εμφανιζόταν ο ίδιος με δική του συναυλία στο Ηρώδειο. Είχε προηγηθεί η πρώτη του συνεργασία με το Φεστιβάλ το 2005, όπου είχε παρουσιάσει τη δημιουργία του με τον τίτλο «Χελιδών ηδομένη», μουσική από πέντε κωμωδίες του Αριστοφάνη. «Ελπίζουμε για δεύτερη φορά να τον φιλοξενήσει και να συμπεριλάβει την πρότασή μας στις παραστάσεις του, το καλοκαίρι του 2023, με την ευκαιρία των 60 χρόνων της μουσικής του δραστηριότητας»… Ετσι έκλεινε η επιστολή προς το Φεστιβάλ Αθηνών…

Είχε προηγουμένως απευθυνθεί στην ΕΡΤ, στην οποία ζητούσε εγγράφως να του διαθέσουν τη μικρή συμφωνική ορχήστρα της. Μάλιστα, είχε παρακαλέσει να του απαντήσουν άμεσα, για να μπορέσει να προλάβει την προθεσμία υποβολής των αιτήσεων προς το Φεστιβάλ. Μετά από αλλεπάλληλα τηλεφωνήματά του στους υπεύθυνους της ΕΡΤ έμαθε ότι το αίτημά του έπρεπε να εγκριθεί από τον πρόεδρό της, Κ. Ζούλα.

Η καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών δεν έκανε δεκτή την πρόταση του συνθέτη, σημειώνοντας, μεταξύ άλλων, ότι «ο ευρύτερος σχεδιασμός και οι επιμέρους κατευθύνσεις του καλλιτεχνικού προγραμματισμού 2023 δεν επιτρέπουν την ένταξή της στο φετινό Φεστιβάλ». Οσο δε για την απάντηση από την ΕΡΤ και τον Κ. Ζούλα, ο συνθέτης ακόμα περιμένει…

Ο Χρ. Λεοντής με επιστολή του απάντησε στην καλλιτεχνική διεύθυνση του Φεστιβάλ Αθηνών σημειώνοντας, μεταξύ άλλων:

«Αυτού του είδους η αντιμετώπιση είναι προσβλητική και συνάμα περιφρονητική. Βρείτε ένα λιγότερο γελοίο επιχείρημα, για τον αποκλεισμό μου αυτό. Αυτό είναι κοροϊδία…!!

ΠΟΙΟΣ είναι αυτός, τέλος πάντων, “ο ευρύτερος σχεδιασμός και οι επιμέρους κατευθύνσεις του καλλιτεχνικού προγραμματισμού” τον οποίο επικαλείστε, “που δεν επιτρέπει την ένταξή μου στο Φεστιβάλ”;

Εσείς, τουλάχιστον, γνωρίζετε. Ξεχνάτε ή παρακάμπτετε την επί δεκαετίες συμβολή με τη μουσική μου στο θέατρο, στην Επίδαυρο, στο Ηρώδειο, στην Ευρώπη κ.λπ. μέσα από τις παραστάσεις της Αννας Συνοδινού, του Εθνικού Θεάτρου και, φυσικά, του Κουν με το Θέατρο Τέχνης; Και όχι μόνο στο θέατρο, αλλά και για εξήντα ολόκληρα χρόνια μουσικής. Τι απ’ όλα;

Μια τέτοια μακρόχρονη καλλιτεχνική πορεία δεν σας είναι αρκετή; Τι άλλο θα θέλατε που να ανταποκρίνεται στις προσδοκίες σας;».

Αυτή η απαξιωτική και προσβλητική συμπεριφορά απέναντι στον μεγάλο μας δημιουργό είναι ακόμα ένας κρίκος στην αλυσίδα που επιβεβαιώνει την εχθρική πολιτική της κυβέρνησης απέναντι στην Τέχνη, στους ανθρώπους της.

Δεν μπορούμε να ξεχάσουμε ότι πριν από έναν μήνα σε εκδήλωση που έγινε προς τιμήν του ο Χρ. Λεοντής αναφέρθηκε στη νέου τύπου λογοκρισία που υφίσταται στις μέρες μας. Τη λογοκρισία που καταδικάζει στη σιωπή, στη λήθη και την αφάνεια οτιδήποτε δεν βολεύει το σύστημα, οτιδήποτε αφήνει «ένα παράθυρο ανοιχτό στη λιακάδα»…

Για ακόμα μια φορά, όμως, ο Χρήστος Λεοντής φανέρωσε τη διαφορά του ως ανθρώπου και τη μεγάλη αγάπη και έγνοια που έχει για τη μουσική στον τόπο μας και τους ανθρώπους της. Ετσι, στο τέλος της επιστολής του αναφέρεται στον αγώνα των μουσικών της ΕΡΤ για να μην υποβαθμιστούν κι άλλο τα μουσικά σύνολά της, δηλώνοντας απερίφραστα τη συστράτευσή του στον δίκαιο αγώνα τους.

Αντιγράφουμε:

«Κύριε Ζούλα,

Διάβασα τελευταία ότι επιχειρείτε να διώξετε μουσικούς, από τα ήδη κουτσουρεμένα μουσικά σύνολα κι ακόμη ότι απαγορεύσατε στους εξαίρετους συναδέλφους Μύρωνα Μιχαηλίδη και Βύρωνα Φιδετζή να διευθύνουν τις δύο προγραμματισμένες τους συναυλίες, επειδή πήραν το μέρος των μουσικών, στον αγώνα τους για την μη απόλυσή τους…

Προσθέτω και τον εαυτό μου στην προσπάθεια, όχι μόνο να μην απολυθούν αυτοί οι μουσικοί, αλλά να ξεπεραστούν και όλα τα πιθανά εμπόδια που εμποδίζουν την πλήρωση όλων των κενών θέσεων και στα τρία μουσικά σύνολα και να αρθεί αμέσως αυτή η γελοία απαγόρευση για τους δύο συναδέλφους».

902.gr

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Notice: Only variables should be assigned by reference in /srv/katiousa/pub_dir/wp-content/themes/katiousa_theme/comments.php on line 6

1 Trackback

Κάντε ένα σχόλιο: