Μηχανικοί «Tesla» | Μια απεργία από το «πράσινο – ψηφιακό» μέλλον της καπιταλιστικής εκμετάλλευσης

Από τα τέλη Οκτωβρίου διεξάγεται μια απεργία διαρκείας στη Σουηδία από τους μηχανικούς της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας «Tesla», του γνωστού δισεκατομμυριούχου καπιταλιστή Ιλον Μασκ, ιδιοκτήτη – μεταξύ άλλων – και της πλατφόρμας X (πρώην Twitter).

Από τα τέλη Οκτωβρίου διεξάγεται μια απεργία διαρκείας στη Σουηδία από τους μηχανικούς της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας «Tesla», του γνωστού δισεκατομμυριούχου καπιταλιστή Ιλον Μασκ, ιδιοκτήτη – μεταξύ άλλων – και της πλατφόρμας X (πρώην Twitter).

Εχουν περάσει 6 χρόνια από τότε που ξεκίνησαν οι πρώτες διεκδικήσεις, με αίτημα των μηχανικών της μονάδας στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας να υπογραφεί Συλλογική Σύμβαση. Το μονοπώλιο αρνείται κατηγορηματικά να προχωρήσει σε Σύμβαση, διαδίδοντας μάλιστα ψεύδη ότι οι μηχανικοί της «Tesla» απολαμβάνουν δήθεν μεγαλύτερους μισθούς και περισσότερα δικαιώματα από ό,τι οι συνάδελφοί τους σε άλλες εταιρείες, όπου έχουν υπογραφεί Συλλογικές Συμβάσεις.

Η απεργία αφορούσε αρχικά 130 μηχανικούς σε 10 συνεργεία επισκευής «Tesla» σε διάφορες πόλεις της Σουηδίας, που προκήρυξε το σωματείο IF Metall. Η πραγματικότητα είναι ότι οι μηχανικοί της «Tesla» δεν έχουν Συλλογική Σύμβαση και αμείβονται με μισθούς κάτω και από τον χαμηλό μέσο όρο των Συμβάσεων στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας, τις οποίες υπογράφουν και εξωραΐζουν τα συμβιβασμένα συνδικάτα, μιας και αυτές οι Συμβάσεις τα τελευταία χρόνια καταγράφουν μεγάλες απώλειες δικαιωμάτων, καθηλώνοντας μισθούς, παρά τις ονομαστικές αυξήσεις, και ενώ η ακρίβεια καλπάζει. Επίσης, οι μηχανικοί της «Τesla» δεν έχουν εγγυημένη ετήσια αύξηση μισθών, ούτε το δικαίωμα σε συντάξεις όταν πρόκειται για εργαζόμενους μερικής απασχόλησης κ.ά.

Με τη δύναμη της αλληλεγγύης

Σε ένδειξη στήριξης των απεργών μηχανικών απλώθηκε ένα τεράστιο και συγκλονιστικό κύμα ταξικής αλληλεγγύης.

Οι εργαζόμενοι ηλεκτρολόγοι, με απόφαση που πήραν στα συνδικάτα τους, σταμάτησαν να εκτελούν εργασίες που αφορούν σέρβις ή επισκευή ηλεκτρικών εγκαταστάσεων σε συνεργεία και σταθμούς φόρτισης της «Tesla».

Οι ταχυδρομικοί υπάλληλοι σταμάτησαν τις παραδόσεις αλληλογραφίας και δεμάτων στην «Tesla», ενώ αρνήθηκαν να παραδώσουν πινακίδες κυκλοφορίας στους νέους οδηγούς αυτοκινήτων «Tesla» στη Σουηδία.

Η Ενωση Συντήρησης Δημόσιων Ακινήτων διέκοψε όλες τις εργασίες που σχετίζονται με κτίρια της «Tesla» σε μια σειρά πόλεις.

Το σουηδικό Συνδικάτο Λιμενικών Εργαζομένων και το Σωματείο Εργαζομένων στις Μεταφορές ξεκίνησαν αποκλεισμό όλων των φορτοεκφορτώσεων των αυτοκινήτων «Tesla» στα λιμάνια της χώρας.

Οι δημοτικοί υπάλληλοι στις πόλεις Molndal και Orebro διέκοψαν την αποκομιδή απορριμμάτων από τις επιχειρήσεις της «Tesla».

Υπάλληλοι σε 53 φανοποιεία σταμάτησαν να πραγματοποιούν εργασίες σε αυτοκίνητα «Tesla».

Ακόμα, το Σωματείο Εξυπηρέτησης και Επικοινωνίας αποφάσισε τον αποκλεισμό της παράδοσης και συλλογής αποστολών, επιστολών, δεμάτων και παλετών που γίνονται από τα ταχυδρομεία «PostNord» και τη «CityMail» σε όλους τους χώρους εργασίας της «Tesla». Ετσι, ανταλλακτικά και εξαρτήματα για τα συνεργεία δεν παραδίδονται στην «Tesla» από αυτά τα ταχυδρομεία σ’ αυτές τις εταιρείες.

Το Συνδικάτο Εργαζομένων στο Μετρό της Στοκχόλμης, Seko Klubb 111, από την αρχή της απεργίας στην «Tesla» εξέδωσε ανακοίνωση συμπαράστασης στους εργαζόμενους, ενώ αντιπροσωπεία του Συνδικάτου βρέθηκε στις εγκαταστάσεις της στη Στοκχόλμη και μίλησε με τους απεργούς, τονίζοντας ότι η πάλη για την υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης πρέπει να είναι υπόθεση των ιδίων των εργαζομένων.

Μέσα σε μερικές βδομάδες η απεργία πήρε διεθνείς διαστάσεις, αφού σε μια σειρά γειτονικές χώρες, όπως Γερμανία, Δανία και Νορβηγία, διάφορα σωματεία και Ομοσπονδίες άρχισαν να παίρνουν μέτρα στήριξης και αλληλεγγύης στην απεργία των Σουηδών συναδέλφων τους.

Οι λιμενεργάτες από το σωματείο 3F Transport της Δανίας και από το Fellesforbundet της Νορβηγίας διέκοψαν τις μεταφορές αυτοκινήτων «Tesla» σε όλα τα λιμάνια της Δανίας και της Νορβηγίας αντίστοιχα.

Οι εργαζόμενοι στη Φινλανδική Ενωση Μεταφορών (AKT) διέκοψαν τις φορτοεκφορτώσεις αυτοκινήτων και ανταλλακτικών «Tesla» που πηγαίνουν στη Σουηδία.

Ακόμα, σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε για λογαριασμό της Σουηδικής Συνομοσπονδίας Εργαζομένων (LO), το 83% των Σουηδών πιστεύει ότι είναι σημαντικό να υπογράφονται Συλλογικές Συμβάσεις στη Σουηδία και γι’ αυτό ελπίζουν να δικαιωθούν οι απεργοί της «Tesla».

Κυβέρνηση και εργοδοσία σε συντονισμό απέναντι στους απεργούς

Η φιλελεύθερη κυβέρνηση στη Σουηδία, με τη συμμετοχή και των ακροδεξιών «Σουηδών Δημοκρατών», αποφεύγει προς το παρόν να πάρει θέση και στην πράξη κάνει πλάτες στην εργοδοτική τρομοκρατία της «Tesla», επικαλούμενη ότι το λεγόμενο σουηδικό μοντέλο «έχει ως αρχή ότι οι Συλλογικές Συμβάσεις γίνονται με διμερή συμφωνία εργοδοτών και σωματείων».

Παράλληλα, συνεχίζοντας το έργο της προηγούμενης σοσιαλδημοκρατικής κυβέρνησης και τις κατευθύνσεις της ΕΕ, παίρνει καθημερινά σειρά αντεργατικών μέτρων, με αντιδραστικές αλλαγές στην εργατική νομοθεσία που συνεπάγονται περιορισμούς στη δυνατότητα για απεργιακές δράσεις και στη δυνατότητα αυτές να προκηρύσσονται για αιτήματα που αφορούν τους όρους των Συλλογικών Συμβάσεων, καθώς και αποδυνάμωση του νόμου για την ασφάλεια στους χώρους δουλειάς.

Από τη μεριά της η ιδιοκτησία της «Tesla» κάθε άλλο παρά αδρανής έμεινε βλέποντας την οργανωμένη πάλη να διογκώνεται μέρα με τη μέρα.

Η απεργία αποτελεί καίριο πλήγμα στον σχεδιασμό και στα συμφέροντά της, δεδομένου ότι αυτή διεξάγεται σε μια «πλούσια και περιβαλλοντικά συνειδητοποιημένη αγορά, όπως αυτή της Σουηδίας», όπως σημειώνουν επιτελεία της ηλεκτρικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Σουηδία έχει από τα υψηλότερα ποσοστά ηλεκτρικών οχημάτων κατά κεφαλή στον κόσμο, σε μια κατά τ’ άλλα στρατηγικής σημασίας αγορά για τα κέρδη των καπιταλιστών, η οποία βρίσκεται ακόμα στα «σπάργανα».

Η «Τesla» ανησυχεί επίσης για το ενδεχόμενο η απεργία να επεκταθεί και στη Γερμανία, στο εργοστάσιό της στο Grunheide του Βερολίνου, με 11.000 εργαζόμενους. Πρόκειται για το μεγαλύτερο εργοστάσιο και την «καρδιά» της παραγωγής του μονοπωλίου στην Ευρώπη, με δυνατότητα παραγωγής 375.000 αυτοκινήτων ετησίως, το οποίο άνοιξε μόλις πέρυσι. Σύμφωνα με δημοσιεύματα υπάρχουν μεγάλα προβλήματα στο εν λόγω εργοστάσιο, καθώς είναι συχνά τα εργατικά «ατυχήματα», ενώ απαγορεύεται η συνδικαλιστική δράση και δεν υπάρχει Συλλογική Σύμβαση.

Η εργοδοσία της «Tesla» επιχείρησε να στείλει στο Γκέτεμποργκ συνεργεία απεργοσπαστών, χωρίς όμως επιτυχία. Στη συνέχεια, μετά την απόφαση των ταχυδρομικών υπαλλήλων να μην παραδίδουν πινακίδες αυτοκινήτων της στους αγοραστές, προσέφυγε ενάντια στο σουηδικό κράτος. Η υπόθεση πήγε στο δικαστήριο, όπου το μονοπώλιο έχασε.

Παράλληλα προχώρησε σε διώξεις απεργών, ακόμα και σε ατομική βάση, επικαλούμενη προκλητικά ότι ο αγώνας τους δημοσιοποιεί στοιχεία για τις συνθήκες εργασίας στο μονοπώλιο και έτσι παραβιάζεται η «ρήτρα εμπιστευτικότητας» που έχουν υπογράψει στις ατομικές συμβάσεις τους οι εργαζόμενοι…

Ενδεικτική του εκνευρισμού που έχει προκαλέσει η απεργία στην εργοδοσία της «Τesla» είναι η αντίδραση του Ι. Μασκ, με ανάρτησή του για το μπλοκάρισμα της αλληλογραφίας της «Tesla» και της διακίνησης πινακίδων κυκλοφορίας των οχημάτων της: «Είναι τρελό!». Ο ίδιος έχει δηλώσει ότι «ο συνδικαλισμός προκαλεί αρνητικό κλίμα στην επιχείρηση»…

Απεργία – παρακαταθήκη

Ο αντίκτυπος της απεργίας είναι ισχυρός και στις ΗΠΑ, καθώς στον ίδιο κλάδο που αναπτύσσεται εξίσου ραγδαία έχουν σημειωθεί μια σειρά σημαντικές απεργίες εργαζομένων για βδομάδες, όπως αυτές στη «Ford», στην «General Motors» και στην ιδιοκτήτρια εταιρεία της «Chrysler», «Stellantis», που κατέγραψαν υπογραφές Συμβάσεων με σημαντικές αυξήσεις στους μισθούς και στα δικαιώματα των εργαζομένων.

Οι εργαζόμενοι αυτές τις μέρες ενισχύουν τις προσπάθειες σε ομίλους όπως η «Tesla», η «Toyota» κ.ά. για υπογραφή Συλλογικής Σύμβασης.

Η απεργία των εργαζομένων της «Tesla» και η αλληλεγγύη των συναδέλφων τους από άλλους κλάδους και χώρες συνεχίζεται και διαρκεί εδώ και δύο μήνες.

Η αξία και παρακαταθήκη της απεργίας αυτής είναι μεγάλη, ιδιαίτερα καθώς αυτός ο αγώνας διεξάγεται σε ένα μονοπώλιο – γίγαντα, με αναφορά σε στρατηγικής σημασίας κλάδους για τους καπιταλιστές, όπως αυτός της «πράσινης» και «ψηφιακής» βιομηχανίας, που αποδεικνύονται ιδιαίτερα επιθετικοί σε βάρος των εργαζομένων, παρά τις εξαγγελίες κυβερνήσεων, ΕΕ και αστικών κομμάτων περί «πράσινης και ψηφιακής ευημερίας».

Αναδεικνύει επίσης, ακόμα και σε συνθήκες κυριαρχίας του εργοδοτικού συνδικαλισμού, τις ελπιδοφόρες δυνατότητες της αγωνιστικής συνδικαλιστικής οργάνωσης των εργαζομένων από τα κάτω, της ταξικής αλληλεγγύης και πρωτοβουλίας των εργαζομένων, που ξεπερνά τα όρια ενός κλάδου ή μιας χώρας.

Φωτίζει την αστείρευτη δύναμη της εργατικής τάξης, που ακριβώς επειδή παράγει όλο τον πλούτο, μπορεί με σύγχρονους όρους να καταφέρνει πλήγματα ακόμα και στην τελευταία λέξη της καπιταλιστικής οργάνωσης της παραγωγής. Το συμπέρασμα είναι ένα: Το μέλλον ανήκει στην τάξη των εκμεταλλευόμενων, που έχουν τη δύναμη να σπάσουν τις αλυσίδες τους και να επιβάλουν το δίκιο τους, με τη δική τους εξουσία.

Βασιλική ΣΟΥΦΗ
ΚΟΒ Γκέτεμποργκ του ΚΚΕ
Εικόνα: «Απαιτούμε Συλλογικές Συμβάσεις» (πανό των απεργών)
Αναδημοσίευση από τον Ριζοσπάστη του Σαββατοκύριακου  5-7 Γενάρη 2024
Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: