Τι είναι αυτό που το λένε καπιταλισμό – Εκατομμύρια ολοκαίνουρια προϊόντα καταστρέφει κάθε χρόνο η Amazon στις αποθήκες

Η μοίρα τους είναι να καταλήξουν σε τεράστιες κάδους απορριμμάτων, να μεταφερθούν με φορτηγά και μετά να καταλήξουν σε κέντρα ανακύκλωσης ή, στη χειρότερη περίπτωση, σε χωματερές. Μια τεράστια σπατάλη με πολλοί αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όλα στο όνομα της κερδοφορίας. 

Για τους θιασώτες της “ελεύθερης αγοράς”, το συγκεκριμένο σύστημα είναι το πιο “ορθολογικό” και “προσαρμοσμένο στην ανθρώπινη φύση”. Οι ίδιοι βέβαια δεν μπορούν να εξηγήσουν,  ποια σχέση έχει με τη λογική και τις ανθρώπινες ανάγκες η υπολογισμένη καταστροφή χρήσιμων προϊόντων σε άριστη κατάσταση, συχνά εντελώς αχρησιμοποίητων.

Η έρευνα του βρετανικού δικτύου σε μια από τις 24 αποθήκες της Amazon στο Ηνωμένο Βασίλειο, αναδεικνύει μόνο την κορυφή ενός παγόβουνου καταστροφής απώλητου στοκ, που σε διεθνές επίπεδο φτάνει σε εκατομμύρια προϊόντων το χρόνο.

Στην κρυφή κάμερα του δικτύου στην αποθήκη του Dunfermline, έξυπνες τηλεοράσεις, φορητοί υπολογιστές, πιστολάκια, ακουστικά, σκληροί δίσκοι, ακόμα και ντρόουν τοποθετούνται σε κούτες με την ένδειξη “καταστρέψτε”.

Πρόκειται για απώλητα προϊόντα ή για επιστροφές από μη ικανοποιημένους πελάτες. Η μοίρα τους είναι να καταλήξουν σε τεράστιες κάδους απορριμμάτων, να μεταφερθούν με φορτηγά και μετά να καταλήξουν σε κέντρα ανακύκλωσης ή, στη χειρότερη περίπτωση, σε χωματερές. Μια τεράστια σπατάλη με πολλοί αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, όλα στο όνομα της κερδοφορίας.

Κι αυτό όχι μόνο γιατί προφανώς συμφέρει την πολυεθνική, να μην πιέζονται προς τα κάτω οι τιμές λόγω αδιάθετου στοκ, αλλά κι επειδή μια σειρά πωλητές που χρησιμοποιούν την Amazon ως πλατφόρμα, επιλέγουν να αποθηκεύσουν τα προϊόντα της στις εγκαταστάσεις της εταιρείας. Όσο περισσότερο τα προϊόντα παραμένουν αδιάθετα, τόσο περισσότερο κοστίζει στην επιχείρηση να τα κρατάει αποθηκευμένα, ιδιαίτερα αν προέρχονται από το εξωτερικό. Για το λόγο αυτό, η καταστροφή τους κρίνεται συμφερότερη, όπως επιβεβαιώνει ανώνυμα και ένας πρώην εργαζόμενος: “Κάθε εβδομάδα στόχος μας ήταν να καταστρέψουμε 130000 αντικείμενα. Συνήθως μου κοβόταν η ανάσα. Δεν υπάρχει συνοχή ή λόγος σχετικά με το τι πρόκειται να καταστραφεί”, προσθέτοντας πως περίπου τα μισά από αυτά τα προς καταστροφή προϊόντα είναι ακόμα μέσα στις συσκευασίες τους, ενώ τα υπόλοιπα επιστροφές σε καλή κατάσταση. “Το προσωπικό απλά έχει γίνει αναίσθητο στο τι τους ζητάνε”, καταλήγει ο αυτόπτης.

Σύμφωνα με έγγραφο που διέρρευσε στη συγκεκριμένη αποθήκη, μόλις μέσα σε μια εβδομάδα του Απρίλη, 124.000 αντικείμενα έλαβαν την ένδειξη “καταστρέψτε”, ενώ μόλις 28000 έφεραν την ένδειξη “δωρεά”.

Η Amazon από την πλευρά της, δια στόματος του επικεφαλής της στο Ηνωμένο Βασίλειο, Τζον Μπάμφρι, δήλωσε στο δίκτυο ITV πως η ποσότητα των κατεστραμμένων προϊόντων είναι “εξαιρετικά μικρή”, ενώ σε άλλη ανακοίνωσή της, η εταιρεία υποστήριξε πως δε στέλνει υλικά στη χωματερή, παρά τα περί του αντιθέτου ευρήματα της δημοσιογραφικής έρευνας, ενώ ισχυρίστηκε πως προτεραιότητά της είναι να δωρίζονται τα αδιάθετα προϊόντα ή να ανακυκλώνονται.

Η έρευνα προκάλεσε και πολιτικές αντιδράσεις, οι οποίες όμως περιορίζονται σε ευχολόγια και ηθικολογίες, όπως αυτή του Βρετανού πρωθυπουργού Μπόρις Τζόνσον, που υποστήριξε πως η έρευνα του “ακούγεται απίστευτη” κι ότι “είναι μια καταδίκη της καταναλωτικής κοινωνίας, αν είναι όπως τα λέτε, θα το ερευνήσουμε”.

Σε παρόμοιο μήκος κύματος, αλλά δίνοντας παράλληλα και σχεδόν εύσημα στην Amazon, κινήθηκε και η απάντηση του υπουργού Επιχειρήσεων Κουάζι Κουαρτένγκ, που δήλωσε “εξαιρετικά έκπληκτος” με τα ευρήματα της έρευνας, προαναγγέλλοντας πως “θα φτάσουμε σε βάθος σε ό,τι πραγματικά συμβαίνει”. Έσπευσε ωστόσο αμέσως να σημειώσει πως “ξέρω ότι η Amazon στοχεύει στο καθαρό μηδέν, έχουν επενδύσει τεράστια ποσά στα τροπικά δάση, στη διατήρηση των τροπικών δασών και είμαι έκπληκτος. Δε διάβασα την έρευνα και πρέπει να το κάνω για να δω τι ποια θα είναι η απάντησή μου. Αλλά νομίζω πως η Amazon πρέπει να κάνει το σωστό και θα ήταν απογοητευτικό αν δεν είναι αλήθεια”.

Είναι σαφές από τέτοιες διατυπώσεις, ότι ούτε χαλαρή επίπληξη δε διατίθεται να κάνει το βρετανικό αστικό πολιτικό προσωπικό στο μεγαθήριο των διαδικτυακών πωλήσεων.

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: