Τι… παίζει σήμερα; – Τρίτη 7 Φλεβάρη 2023

Ταινίες, θεατρικές παραστάσεις, περιήγηση σε μουσεία, μουσική, τηλεοπτικές σειρές, βιβλία και άλλες προτάσεις.

Θέατρο

“Ισμήνη” του Γιάννη Ρίτσου 


Η “Ισμήνη” του Γιάννη Ρίτσου ως την αυτόματη αντίδραση του ανθρώπου απέναντι στον φόβο της εξουσίας. Θα πρέπει η εξουσία να έχει χάσει κάθε νόημα μέσα στον άνθρωπο, να είναι ασήμαντη προκειμένου να την αγνοήσει και να της αντισταθεί. Ο ήρωας από την άλλη δεν προκύπτει στο πουθενά, δηλαδή δεν είναι η αντίσταση για την αντίσταση, αλλά για μια ιδέα, για μια ανάγκη ανώτερη από την τρέχουσα καθημερινότητα. Η Αντιγόνη είναι έτοιμη μπροστά στο να επιτελέσει το χρέος της, η Ισμήνη όχι. Ο Γιάννης Ρίτσος την τοποθετεί μέσα σε ένα αρχοντικό απέναντι στον νεαρό επισκέπτη, ο οποίος έχει ήδη μιλήσει και μετά την δική του ομιλία ξεκινάει ο μονόλογος της Ισμήνης.

Αφού περιγράψει την καθημερινότητά της και το πώς αισθάνεται μέσα σε αυτήν, η Ισμήνη ανατρέχει στα συγγενικά της πρόσωπα, εκφέροντας μια άποψη για το κάθε ένα από αυτά. Μέσα από την παρουσίαση των καταστάσεων και των συναισθημάτων που φέρει γι αυτά, δομείται ένας ολόκληρος κόσμος, αυτός του παρελθόντος και ιδιαίτερα όταν με την αναφορά της πλαισιώνει αυτό το κάδρο με αναμνήσεις από την παιδική ηλικία. Κι ενώ πρόκειται για χρόνο που έφυγε, η ζωντανή σύνδεση με αυτό τον χρόνο μέσα από τις αισθήσεις, τα συναισθήματα και τα αισθήματά της γεφυρώνουν το τότε με το τώρα σαν να είναι αδύνατο εντελώς να σκεφτεί κανείς αυτό το πρόσωπο έξω από το συγκεκριμένο πλαίσιο.

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία – φωτισμός: Χρίστος Πουσίνης

Ερμηνεία: Σοφία Σαββίδου
Θέατρο Παραμυθίας

 

Η KOMPANÍA κάθε Τρίτη στο ΙΛΙΟΝ plus!

Η KOMPANÍA είναι εδώ και χρόνια, μία από τις πλέον επιδραστικές μπάντες στο χώρο του ρεμπέτικου και αποτελείται από τους: Ιουλία Καραπατάκη (τραγούδι), Σωτήρη Παπατραγιάννη (τραγούδι, μπαγλαμά), Θοδωρή Πετρόπουλο (μπουζούκι, τραγούδι), Τζίμη Γκίνη (ακορντεόν), Γιώργο Παπαδόπουλο (ηλεκτρική κιθάρα) Μιχάλη Δάρμα (κοντραμπάσο) και Κώστα Σπυράτο (τύμπανα/κρουστά).

Επί μια δεκαετία πραγματοποιεί συνεχείς περιοδίες, σε δεκάδες πόλεις, χωρών του εξωτερικού, όπως σε Ολλανδία, Γερμανία, Αυστρία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ελβετία, Γαλλία, Σουηδία, Ισραήλ, Αλβανία, Κύπρο κ.α. και φυσικά σε σημαντικούς χώρους ανά την Ελλάδα!

Εμφανίζεται επίσης συχνά στις μεγαλύτερες ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές της Ελλάδας αλλά και στο εξωτερικό, καθώς και σε διεθνή μουσικά ντοκυμαντέρ.

Δισκογραφικά, η KOMPANÍA έχει παρουσιάσει τέσσερα άλμπουμ (“KOMPANÍA Live”, “Roundtrip – Μετ’ επιστροφής”, “Κρίση – Crisis” & “Weast”), τα τρία πρώτα ηχογραφημένα σε Ολλανδία και Σουηδία και το τελευταίο στην Ελλάδα, με εξαιρετικές κριτικές διεθνών περιοδικών, όπως το fRoots, και υψηλές διακρίσεις σε Ευρωπαϊκά charts (World Music Charts of Europe – wmce.de).

Το καινούργιο βήμα της KOMPANÍA για τον χειμώνα του 2022, είναι μια σειρά παραστάσεων κάθε Τρίτη στο Ίλιον plus, έναν από τους ποιοτικότερους μουσικούς χώρους της Αθήνας!

Η KOMPANÍA, πότε μόνη της και πότε με εκλεκτούς καλεσμένους – έκπληξη από διάφορους χώρους της Ελληνικής μουσικής, θα παρουσιάζει τα τραγούδια από τον τελευταίο της δίσκο, όπου με αφετηρία της τα ρεμπέτικα συναντάει το funk, τη ροκ, το swing, το hip-hop, τη reggae, κ.α.

Με φρέσκο ήχο και ανεβασμένη διάθεση, τα παιδιά με τα μαύρα – κόκκινα, κάθε Τρίτη θα παίζουν αγαπημένα αλλά και πιο σπάνια ρεμπέτικα και σμυρνέικα, μέσα από το “up tempo” βλέμμα της KOMPANÍA!

*********
Πληροφορίες

Η KOMPANÍA κάθε Τρίτη στο ΙΛΙΟΝ plus

– Από Τρίτη 1/11

– Έναρξη: 21:30

– Είσοδος: 8€

– Πληροφορίες – Κρατήσεις: 2108824383, 6983600510

– Διαδικτυακή Προπώληση: Viva.gr και από όλο το δίκτυο της Viva. (Για την διευθέτηση των θέσεων καθημένων σε τραπέζια, επικοινωνήστε μετά την αγορά των εισιτηρίων σας στο 2108824383 ή στο 6983600510).

– Δεν επιτρέπονται οι αλλαγές (σε άλλη ημέρα, ώρα ή θέση). Δεν επιτρέπονται οι ακυρώσεις.

ΙΛΙΟΝ plus
Πατησίων & Κοδριγκτώνος 17
2108824383, 6983600510

 

Ο ΘΗΣΑΥΡΟΣ ΤΟΥ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΤΟΥΝΤΑ ΚΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΣΤΟ ΡΕΜΠΕΤΙΚΟ – ΜΕΡΟΣ Β

Το δεύτερο μέρος της σειράς συναυλιών του Ελληνικού Σχεδίου αφιερωμένες στο ρεμπέτικο τραγούδι και τις επιρροές του στους καλλιτέχνες του σήμερα, με  τίτλο «Ο Θησαυρός του Παναγιώτη Τούντα και το νέο στο ρεμπέτικο» παρουσιάζεται την Τρίτη 7 Φεβρουαρίου στο Μικρό Παλλάς.

Πρόκειται για άγνωστα και ακυκλοφόρητα τραγούδια του μεγάλου Σμυρνιού συνθέτη σε πρώτη εκτέλεση, το οποίο ανασυντίθεται, συμπληρώνεται και παρουσιάζεται σε ενορχήστρωση ενός σύγχρονου σπουδαίου του ρεμπέτικου, του Μανόλη Πάππου. Σύγχρονοι ποιητές και στιχουργοί γράφουν στίχο σε ακυκλοφόρητες μελωδίες του Τούντα σε μια ετεροχρονισμένη µσυνεργασίαΆ με χρονική απόσταση ενός αιώνα. Οι Διονύσης Καψάλης, Γιώργος Κοροπούλης, Κώστας Φασουλάς, Δημήτρης Παπαδημητρίου και Βερόνικα Δαβάκη ανέλαβαν να συμπληρώσουν τον μερικώς ή ολικώς ελλείποντα στίχο.

Η συναυλία περιλαμβάνει επίσης έργα του νεότατου  Ευγένιου Χαλίλ με τίτλο Μικρές Εικόνες που παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο κοινό. Πρόκειται για σύντομα οργανικά κομμάτια και τραγούδια που επενδύθηκαν με στίχους του Χρήστου Σπουρδαλάκη και επιλέχθηκαν από δύο διαφορετικούς κύκλους συνθέσεων.

Το υλικό του Παναγιώτη Τούντα –  όπως και στην πολύ επιτυχημένη πρώτη συναυλία του ίδιου κύκλου στον ίδιο χώρο τον Δεκέμβριο του 2022 – προέρχεται είτε από προσχέδια μελλοντικών  τραγουδιών ή μελωδιών ή τραγούδια τα οποία δεν είχαν ολοκληρωθεί στιχουργικά και έτσι παρέμειναν ακυκλοφόρητα. Άλλα απλά δεν βρήκαν λόγω συγκυριών τον δρόμο προς την δισκογραφία. Όμως η μεγαλοφυΐα και το προσωπικό ύφος του συνθέτη είναι αναμφισβήτητα καταγεγραμμένη σε αυτά.

Ο Μανόλης Πάππος, αδιαμφισβήτητα από τους κορυφαίους εκτελεστές μπουζουκιού του καιρού μας, διατηρεί την πηγαία έκφραση και ήχο του οργάνου σε μια εποχή που το μπουζούκι τείνει να εκφυλισθεί. Σεμνή αλλά μαγική δεξιοτεχνία και αισθητικό μέτρο, καλλιέργεια και βαθειά ποιητική προσωπικότητα τον τοποθετούν δίκαια ως επιλογή πρώτη για να του εμπιστευθούμε τον θησαυρό του Τούντα.

Για τον  Παναγώτη Τούντα ο ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του Ελληνικού Σχεδίου Δημήτρης Παπαδημητρίου σχολιάζει: «O Π.T. θεωρείται δίκαια ένας μεγάλος συνθέτης του σμυρναίικου ρεμπέτικου. Γνώστης θεωρίας της μουσικής σε βάθος μας άφησε τέλειες, σχεδόν καλλιγραφημένες  παρτιτούρες με εντυπωσιακή για το είδος αυτό σημειογραφία. Ο πετυχημένος πειραματισμός του στην τολμηρή πολυτροπικότητα των μελωδιών του φωτίζει ακόμα και σήμερα  μια δύσβατη περιοχή του ελληνικού μελωδισμού. Περιοχή  που για να την βαδίσει ο συνθέτης του χρειάζεται σπάνιο ταλέντο και γνώση. Είναι δε ο Τούντας πράγματι η σπάνια περίπτωση όπου η γνώση της δυτικής μουσικής δεν κατέστρεψε το φυσικό ελληνικό στοιχείο της μουσικής του. Αντίθετα τον βοήθησε να το επεκτείνει.»

Τα ευρήματα αποκάλυψαν ένα πλούσιο κοίτασμα τριάντα περίπου τραγουδιών. Ο Μανόλης Πάππος πήρε ως επί το πλείστον μια απλή σελίδα με μόνο το μελωδικό υλικό και τις «ανταποκρίσεις», χωρίς καν τα ακόρντα. Σε σπάνιες περιπτώσεις πήρε πάρτα πιάνου και φωνής, όπου δηλαδή υπήρχαν και τα ακόρντα. Και άλλες φορές μόνο ιδέες «ορφανές», δηλαδή χωρίς ανάπτυξη και φυσικά στίχο. Η ομάδα αυτή των ακυκλοφόρητων τραγουδιών του Τούντα περιλαμβάνει ένα ευρύ ρεπερτοριακό φάσμα τραγουδιών και ιδεών και από τις τρεις συνθετικές του περιόδους. Η πρώτη του περίοδος 1926-1933, περιλαμβάνει τραγούδια της σμυρναίικης σχολής που έχουν καταβολές στο ύφος των δύο πρώτων δεκαετιών του 20ου αιώνα της Μικράς Ασίας, όπου έχουμε την σμίξη των ευρωπαϊκών μουσικών στοιχείων και του παραδοσιακού ύφους. Πάνω σε αυτήν την νοοτροπία η συμβολή του Τούντα υπήρξε καθοριστική για την εξέλιξη τους είδους. Σε αυτήν ακριβώς την περίοδο γίνεται ευρύτερα γνωστός στο κοινό και στους μουσικούς και αναδεικνύεται ως ένας από τους πιο αγαπημένους και κορυφαίους συνθέτες. Η δεύτερη του περίοδος τοποθετείται μεταξύ 1934-1937 με εμφανή πλέον την επιρροή του ρεμπέτικου τραγουδιού. Τέλος η περίοδος 1937-1941, όπου κυριαρχεί το καθαρά λαϊκό ύφος, με το μπουζούκι σε πρωταγωνιστικό ρόλο.

Τα τραγούδια που θα ακούσουμε προέρχονται και από τις τρείς συνθετικές περιόδους του Τούντα με ρεπερτόριο που περιλαμβάνει: ελαφρά, μικρασιάτικα-καφέ αμάν, ρεμπέτικα και δημοτικά τραγούδια. Άλλα ολοκληρωμένα (και στιχουργικά) και άλλα που συμπληρώθηκαν δημιουργικά με το σύγχρονο δυναμικό στο τραγούδι.

Για το έργο του Μικρές Εικόνες ο Ευγένιος Χαλίλ σημειώνει: «Πρόκειται για σύντομα οργανικά κομμάτια και τραγούδια που επενδύθηκαν με στίχους του Χρήστου Σπουρδαλάκη. Επιλέχθηκαν από δύο διαφορετικούς κύκλους συνθέσεων πάνω στους οποίους εργαζόμαστε το τελευταίο καιρό.

Ο πρώτος κύκλος γεννήθηκε από την ανάγκη έκφρασης διαπροσωπικών συναισθημάτων, τα οποία έρχονται στο φώς με τη μορφή μουσικής και στίχου, ώστε να μήν παραμείνουν εσαεί επιστολές ανεπίδοτες.

Ο δεύτερος κύκλος αντλεί τη θεματολογία του απ’ την αγωνία του καθενός μας να αντιληφθεί και να διατηρήσει  την ιδιοπροσωπία του μέσα σε ένα ολοένα και πιο πνιγηρό περιβάλλον καθημερινότητας.  Όσο εξελίσσεται η ολοκλήρωση τους, τόσο συνειδητοποιούμε πώς πρόκειται για  δύο συμπληρωματικές όψεις του ίδιου εσωτερικού μας καθρεφτισμού…»

Για  την ανάθεση έργου στον Ευγένιο Χαλίλ ο Δημήτρης Παπαδημητρίου σχολιάζει: «Ο νεότατος Ευγένιος Χαλίλ είναι οργανοπαίχτης με ξεχωριστό ήχο και εντυπωσιακή σύνδεση με την αυθεντικότητα. Ωστόσο και πιανίστας σπουδαγμένος και ανήσυχος μουσικός που φλερτάρει με εναλλακτικά μουσικά ρεύματα. Αυτό αυτόματα μας κάνει να περιμένουμε με διπλή ανυπομονησία και περιέργεια. Η αντιδιαστολή των συνθέσεων του Γρηγόρη Βασίλα που ακούσαμε στον ίδιο χώρο τον Δεκέμβριο του 2022 με αυτές του Ευγένιου  Χαλίλ είναι ενδεικτική ενός πάντα αινιγματικού παρόντος.  Αλλά και εύγλωττη απέναντι στα «νέα» τραγούδια του Παναγιώτη Τούντα. Είναι δηλαδή ο κύκλος αυτός κανονικά ένα διαχρονικό ιστορικό τρίστρατο.

Κι αν ο Οιδίποδας σ΄ ένα τρίστρατο σκότωσε τον άγνωστο σε αυτόν πατέρα του, εμείς που ξέρουμε τους πατέρας μας, σεβαστικά θα παραμερίσουμε για να περάσει του Παναγιώτη Τούντα η θαυμάσια άμαξα. Και θα την πάρουμε μετά καταπόδι.»
Το Ελληνικό Σχέδιο με την επιλογή του να θέσει στο επίκεντρο του φετινού καλλιτεχνικού του προγράμματος το ρεμπέτικο τραγούδι και την πραγματοποίηση σειράς συναυλιών στο Μικρό Παλλάς, επιχειρεί την επανεκκίνηση του. Από το ίδιο σημείο όμως που το πήρε η γενιά του Χατζιδάκι προς άλλες πιθανόν κατευθύνσεις,  αναζητώντας τις παλαιές πηγές δύναμης και αλήθειας στο σήμερα. Πρόκειται για  παραγγελίες έργων που εντάσσονται στον πυρήνα της φιλοσοφίας του, δηλαδή την ανάδειξη και προώθηση πρωτότυπου μουσικού υλικού τόσο από νεότερους όσους και από καταξιωμένους συνθέτες.

Όλες οι δράσεις του Ελληνικού Σχεδίου υποστηρίζονται από το  Ίδρυμα Ωνάση.

Συντελεστές
 
Ανέκδοτα τραγούδια Παναγιώτη Τούντα
Στίχοι: Διονύσης Καψάλης, Γιώργος Κοροπούλης,  Κώστας Φασουλάς, Δημήτρης Παπαδημητρίου, Βερόνικα Δαβάκη
Μουσικοί:
Μανόλης Πάππος – μπουζούκι /ενορχήστρωση
Γιάννης Ζευγώλης – βιολί
Κώστας Κωστάκης  – κιθάρα
Χαρούλα Τσαλπαρά – πιάνο
Γιάννης Κάτος –  κοντραμπάσο
Αυγερινή Γάτση – ακορντεόν
Ερμηνεύουν: Αυγερινή Γάτση, Βερόνικα Δαβάκη, Παναγιώτης Παναγάκης και ο Μανόλης Πάππος.
 
Ευγένιου Χαλίλ  Μικρές Εικόνες
Στίχοι: Σταύρος Σπουρδαλάκης
Μουσικοί:
Δημήτρης Ανδρονιάδης – πιάνο / synth:
Κώστας Τσέκκας – μπουζούκι
Σπύρος Χριστόγλου – κλασική κιθάρα
Τασος Μυσιρλής – τσέλο
Γιάννης Κάτος – κόντραμπάσο
Ευγένιος Χαλίλ –-  μπουζούκι / κιθάρα / ενορχήστρωση
Ερμηνεύουν: Φωτεινή Παπαδοπούλου, Γιώργος Φλωράκης

Παραγωγή: Ίδρυμα Ωνάση
Καλλιτεχνική επιμέλεια / Εκτέλεση παραγωγής: ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΧΕΔΙΟ 

Χορηγοί επικοινωνίας για Το Ελληνικό Σχέδιο:
ΕΡΤ, ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, OGDOO.GR

 

Ο Γιώργος Μεράντζας στο Antart Studio

 

Εκθέσεις

ΜΙΚΡΑ ΑΣΙΑ: Λάμψη – Καταστροφή – Ξεριζωμός – Δημιουργία

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη Μικρασιατική Καταστροφή, το Μουσείο Μπενάκη και το Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών παρουσιάζουν το χρονικό του μικρασιατικού ελληνισμού μέσα από μία έκθεση.

Περισσότερα από 1.000 εκθέματα και πάνω από 500 φωτογραφίες θα ζωντανέψουν την ακμή του ελληνισμού πριν τους διωγμούς, τη δραματική περίοδο 1919-1923 καθώς και την εγκατάσταση και ενσωμάτωση στην Ελλάδα.

Ο επισκέπτης ξεκινά το ταξίδι στη «λάμψη» του ελληνισμού της Μικράς Ασίας (πρώτη ενότητα) από την Ιωνία και τα δυτικά παράλια, προχωρά στην Καππαδοκία και τις νότιες επαρχίες, συνεχίζει διασχίζοντας τον Πόντο για να επιστρέψει προς δυσμάς, γύρω από την Κωνσταντινούπολη και να καταλήξει στην Ανατολική Θράκη.

Την εποχή ακμής διαδέχονται η περίοδος των διωγμών, του τέλους του Α΄ Παγκόσμιου Πολέμου και των Συνθηκών, η περίοδος της ελληνικής απόβασης και της μικρασιατικής εκστρατείας, η «καταστροφή» του 1922, καθώς και η Έξοδος των προσφύγων (δεύτερη ενότητα).

Η τρίτη και τελευταία ενότητα της έκθεσης επικεντρώνεται στην εγκατάσταση και την ενσωμάτωση των εκπατρισμένων στην Ελλάδα, καθώς και την επίδραση που η παρουσία τους είχε σε πολλούς τομείς της ελληνικής κοινωνίας.

Τμήμα του επιλόγου της έκθεσης είναι αφιερωμένο στην ίδρυση του Κέντρου Μικρασιατικών Σπουδών το 1930 από τη Μέλπω και τον Οκτάβιο Μερλιέ.

Το χρονικό αυτό περιγράφεται μέσα από έργα τέχνης, εικόνες, εκκλησιαστικά, πολεμικά και προσωπικά κειμήλια, ενδυμασίες, κοσμήματα, χειροτεχνήματα, χάρτες, φωτογραφίες, αρχειακό και κινηματογραφικό υλικό, εφημερίδες, επιστολές, κάρτες, και πολλά άλλα τεκμήρια. Την αφήγηση συμπληρώνουν αποσπάσματα από προσωπικές μαρτυρίες, ζωντανεύοντας τις εικόνες και τα σιωπηλά αντικείμενα.

15/09/2022 – 12/02/2023

Πειραιώς 138 & Ανδρονίκου, 118 54 Αθήνα

Πέμπτη-Κυριακή 10:00-18:00
Παρασκευή, Σάββατο 10:00-22:00

 

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ – “HUMAN BODY MUSEUM”

Το Μουσείο ” ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ είναι μία εκπαιδευτική – Ψυχαγωγική έκθεση-ταξίδι μέσα στο ανθρώπινο σώμα, ιδανικός συνδυασμός ψυχαγωγίας και εκπαίδευσης για όλη την οικογένεια. Το πρόγραμμα είναι αναρτημένο στην ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας και προτεινόμενο για Διδακτική Σχολική Επίσκεψη  www.humanbodymuseum.gr – fb.Human Body Museum

Το «ΣΩΜΑ» είναι μια γιγαντιαία κατασκευή, μοναδική στην Ευρώπη, πενήντα μέτρων μήκος, έξι μέτρων ύψος (50μ x 6μ) και αναπαριστά ένα ξαπλωτό ανθρώπινο σώμα εγκύου γυναίκας.Το όνομά της; ….Ζωή.

Ωράριο λειτουργίας:

Σάββατο και Κυριακή έως 24/10 11:00 – 19:00 (τελευταία στις 18:00)

Σάββατο, Κυριακή και Αργίες από 25/10 10:00 – 18:00 (τελευταία στις 17:00)

Οι επισκέπτες μέσα από ένα θεαματικό ταξίδι εξερεύνησης του ΑΝΘΡΩΠΙΝΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ξεκινούν μια πρωτότυπη και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα διαδρομή από το πρόσωπο – το στόμα είναι η πύλη εισόδου- για το «Σώμα».

Περπατούν, βλέπουν, παρατηρούν από κοντά και ενημερώνονται από εξειδικευμένο προσωπικό για όλα τα βασικά όργανα με τις λειτουργίες τους. Η καρδιά, το στομάχι ο εγκέφαλος τα πνευμόνια το ήπαρ κ.λ.π, οι αρτηρίες, όλο το φλεβικό και λεμφικό σύστημα και βέβαια το φαινόμενο της εγκυμοσύνης, ποτέ δεν ήταν τόσο κοντά και τόσο κατανοητά. Συσχετίζουμε την υγεία των οργάνων με την υγιεινή διατροφή, την άθληση και έναν υγιεινό τρόπο ζωής, σύμφωνα με τους κανόνες του Ιπποκράτη “Περί Διατροφής & Υγείας”

 

Περιοδική έκθεση “Οι Μεγάλες Νίκες. Στα Όρια του Μύθου και της Ιστορίας”

Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου “Οι Μεγάλες Νίκες. Στα όρια του Μύθου και της Ιστορίας” εντάσσεται στο πρόγραμμα εορτασμού για την επέτειο των 2500 χρόνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας.

Η έκθεση περιλαμβάνει 105 αρχαία έργα και ένα ομοίωμα αθηναϊκής τριήρους του 5ου αιώνα π. Χ., τα οποία σχετίζονται και αναδεικνύουν πτυχές του νικηφόρου αγώνα των Ελλήνων κατά των Περσών τόσο από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όσο και από άλλα μουσεία της Ελλάδας, όπως τα Αρχαιολογικά Μουσεία Άστρους, Θήβας, Ολυμπίας, καθώς και το Μουσείο Κοτσανά Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας. Ιδιαίτερα εμβληματική για την ιστορική επέτειο είναι η παρουσίαση της προτομής του Θεμιστοκλή, ρωμαϊκό αντίγραφο ενός πρωτότυπου έργου του 5ου αι. π.Χ., από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Όστιας (Parco Archeologico di Ostia Antica). […]

Η έκθεση αποτελείται από οκτώ συνολικά εκθεσιακές ενότητες. Οι έξι πρώτες είναι αφιερωμένες σε διαφορετικά επεισόδια και μάχες των Περσικών Πολέμων. Τεκμήρια που παρουσιάζουν την πολεμική εξάρτυση των Ελλήνων οπλιτών και των Περσών, αφιερώματα των νικητών στα μεγάλα ιερά της αρχαιότητας, μεταξύ των οποίων και το κράνος του Μιλτιάδη, αιχμές βελών από το πεδίο της μάχης των Θερμοπυλών, θραύσματα αγγείων με ίχνη καύσης από την πυρπόληση της Αθήνας από τους Πέρσες και επιγραφές που θυμίζουν γνωστούς και άγνωστους πρωταγωνιστές των ιστορικών γεγονότων, είναι μερικά από τα έργα που θα συναντήσουν οι επισκέπτες στην έκθεση. Παράλληλα, μορφές θεών και μυθικών ηρώων πλαισιώνουν την ιστορική αφήγηση και τη διαπλέκουν με τις μυθικές δοξασίες, σύμφωνα με τις οποίες θεοί και θνητοί συνέργησαν για την επίτευξη της ολοκληρωτικής νίκης, βασισμένης στο αξιακό σύστημα του αρχαίου ελληνικού κόσμου.https://www.katiousa.gr/politismos/theatro/istoria-enos-skylou-pou-ton-elegan-pisto/

Το εκθεσιακό αφήγημα συμπληρώνουν δύο καταληκτικές ενότητες, στις οποίες παρουσιάζεται ο απόηχος των Περσικών Πολέμων στην εικονιστική τέχνη –αρχαία και σύγχρονη– και η ιδεολογική τους σημασία.

Επιπλέον, στην αίθουσα 21, όπου εκτίθεται το χάλκινο σύμπλεγμα του αλόγου με τον αναβάτη από το Αρτεμίσιο, παρουσιάζονται σε διάλογο μαζί του πέντε αριστουργηματικά αγγεία με παραστάσεις αθλητικών και μουσικών αγώνων, σηματοδοτώντας την αξία της νικηφόρας αγωνιστικής αναμέτρησης, ατομικής και συλλογικής, όχι μόνο στον πόλεμο αλλά και στην ειρήνη.

Την έκθεση πλαισιώνουν ψηφιακές προβολές που συμβάλλουν στη δημιουργία σκηνικής ατμόσφαιρας, προκειμένου οι επισκέπτες να προσλάβουν τη δραματική ατμόσφαιρα των γεγονότων και το ελπιδοφόρο μήνυμα της Νίκης, προσφέροντας σε μερικές περιπτώσεις συμπληρωματικό ερμηνευτικό υλικό.

Τέλος, η έκθεση συνοδεύεται από επιστημονικό κατάλογο 512 σελίδων, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων.

 

Τηλεόραση

Αξιόλογες τηλεοπτικές σειρές που δεν χάνουν την αξία τους. Ας θυμηθούμε:

“Καρυωτάκης”: Δραματική σειρά εποχής που προβλήθηκε στην ΕΡΤ, με θέμα τη ζωή του ποιητή Κώστα Καρυωτάκη (Δημοσθένης Παπαδόπουλος) και τη σχέση του με την ποιήτρια Μαρία Πολυδούρη (Μαρία Κίτσου). Σενάριο-σκηνοθεσία: Τάσος Ψαρράς. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:

 

για τη σειρά δείτε εδώ:

 

 

“Το Καπλάνι της βιτρίνας”: Παιδική-νεανική σειρά 10 επεισοδίων, μεταφορά του ομότιτλου γνωστού κι αγαπημένου μυθιστορήματος της Άλκης Ζέη. Η Μέλια και η Μυρτώ είναι δύο αδελφές, οκτώ και δέκα χρόνων αντίστοιχα, που ζουν το 1936 σ’ ένα νησί του Αιγαίου. Ο παππούς τους διηγείται συνεχώς ιστορίες για τους αρχαίους Έλληνες. Ο ξάδελφος Νίκος, φοιτητής από την Αθήνα, τις μαγεύει με τις ιστορίες ενός καπλανιού. Το καπλάνι -όπως το λένε στο νησί-, ένας βαλσαμωμένος τίγρης, που βρίσκεται κλειδωμένο μέσα στη βιτρίνα της μεγάλης σάλας του σπιτιού, πότε κοιτάει με το γαλάζιο και πότε με το μαύρο του μάτι, ανάλογα με τη διάθεσή του. Η δικτατορία του Μεταξά, τον Αύγουστο του 1936, θα μπλέξει μικρούς και μεγάλους στο «παιχνίδι του καπλανιού». Η Μέλια και η Μυρτώ θα ζήσουν καταστάσεις που θα επηρεάσουν για πάντα τη ζωή και το χαρακτήρα τους. Σκηνοθεσία: Πέτρος Λύκας. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:

 

“Βαμμένα κόκκινα μαλλιά”: Δραματική σειρά εποχής. Μια κοινωνική τοιχογραφία της δεκαετίας του ’50, βασισμένη στο ομότιτλό μυθιστόρημα του Κώστα Μουρσελά, που προβλήθηκε από τον ΑΝΤ1 στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Διασκευή-σενάριο: Βαγγέλης Γκούφας. Σκηνοθεσία: Κώστας Κουτσομύτης. Παίζουν: Κώστας Αρζόγλου, Γιώργος Νινιός,  Καριοφυλλιά Καραμπέτη, Βέρα Κρούσκα και πολλοί ακόμα γνωστοί ηθοποιοί. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:

 

Βιβλίο

Στους παρακάτω συνδέσμους οι συντάκτες της Κατιούσα διάβασαν και πρότειναν κατά καιρούς τα βιβλία που ξεχώρισαν. Βιβλία που δεν τα περιορίζει η επικαιρότητα ή ο χρόνος έκδοσής τους και μπορούν ανά πάσα στιγμή να αναζητηθούν και να διαβαστούν:

Επίσης, πατώντας σε αυτό τον σύνδεσμο μεταφέρεστε στις συγκεντρωμένες νέες κυκλοφορίες βιβλίων και στις βιβλιοπαρουσιάσεις του περιοδικού.

Μια σειρά από προτάσεις που ανοίγουν «παράθυρο» στην αισιοδοξία, στη μαχητικότητα και τη συλλογικότητα!

Ελληνικά e-books από την Ανοιχτή Βιβλιοθήκη

 

Ιστορία – Έρευνα

Ιστοσελίδες εξαιρετικά χρήσιμες σ’ όσους αναζητούν την ιστορική αλήθεια:

Ιστοσελίδα του Αρχείου της ΚΕ του ΚΚΕ: Στην αρχική σελίδα του ιστοτόπου εμφανίζονται μερικά από τα πιο πρόσφατα αποκτήματα του Αρχείου του ΚΚΕ από προσφορές, μεμονωμένα υλικά και συλλογές που προτείνονται στον επισκέπτη, αλλά και ειδικά εκθέματα, θεματικά ή επετειακά, που αποτελούν δημιουργικές συνθέσεις των υλικών. Κάποια από αυτά τα εκθέματα παρουσιάστηκαν και σε φυσικές εκθέσεις, στο πλαίσιο του εξελισσόμενου προγράμματος εκδηλώσεων, για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ. Από το μενού επιλογών στην κορυφή της σελίδας δίνεται η δυνατότητα πλοήγησης σε όλα τα καταχωρημένα αρχειακά αντικείμενα, συλλογές και εκθέματα, καθώς και η αναζήτηση σε αυτά με σύνθετα κριτήρια. Η περιήγηση την ιστοσελίδα αρχίζει από την διεύθυνση: http://arxeio.kke.gr

Ιστοσελίδα αφιερωμένη στα 70 χρόνια από την ίδρυση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας: Το αρχειακό και οπτικοακουστικό υλικό προέρχεται από το Αρχείο του ΚΚΕ και μεγάλο κομμάτι αυτού έρχεται για πρώτη φορά στο φως τηςδημοσιότητας. Παρουσιάζονται ενδιαφέροντα υλικά από τις μάχες στα χαρακώματα, τις δημοκρατικές συνελεύσεις, την ιδεολογική και στρατιωτική εκπαίδευση. Στιγμές από την καθημερινότητα της ζωής στο βουνό την ώρα της ανάπαυλας. Σπάνια ντοκουμέντα με διαταγές, προσωπικές μαρτυρίες και γράμματα μαχητών και μαχητριών του ΔΣΕ. Επιπλέον, δημοσιεύεται σύγχρονο υλικό από μνημεία για το ΔΣΕ, αφιερώματα, εκδηλώσεις. Η ιστοσελίδα είναι ανοιχτή από σήμερα, Κυριακή 12 Ιούνη 2016, και το περιεχόμενό της θα εμπλουτίζεται στην πορεία με νέα υλικά. Η ξενάγηση στην ιστοσελίδα του ΔΣΕ αρχίζει από την διεύθυνση: http://dse.kke.gr

Ξενάγηση στους χώρους και στην έκθεση του επιμορφωτικού κέντρου Χαρίλαος Φλωράκης: Το Επιμορφωτικό Κέντρο Χαρίλαος Φλωράκης ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Ιούνη 2007, στο σπίτι όπου έζησε ο κομμουνιστής ηγέτης. Σκοπός του κέντρου είναι η συμβολή στην έρευνα και μελέτη της ιστορίας του ΚΚΕ, του εργατικού και λαϊκού κινήματος, του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος και σημαντικών σταθμών της σύγχρονης ιστορίας. Στο αρχειακό απόθεμα του Κέντρου, έχουν ενταχθεί σε ψηφιακή μορφή πάνω από 165 χιλιάδες ντοκουμέντα (800 χιλιάδες σελίδες) του Ιστορικού Αρχείο της ΚΕ του ΚΚΕ. Με αυτό τον τρόπο είναι προσβάσιμα στους ερευνητές και σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο. Το υλικό του Κέντρου έχει εμπλουτιστεί μέσω προσφορών φίλων του καθώς και μέσω συνεργασιών με άλλα αρχεία (ΓΑΚ, ΕΛΙΑ, Βιβλιοθήκη της Βουλής). Μέχρι σήμερα το Κέντρο έχει συνδράμει στο έργο ιστορικών και άλλων ερευνητών και έχει στηρίξει οργανώσεις του ΚΚΕ και τις ΚΝΕ με αρχειακό υλικό για εκδόσεις, διάφορες εκδηλώσεις και εκθέσεις. Πατήστε εδώ

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: