Συλλογικά οργανωμένη και όχι ατομική χρήση των social media – Άλλο ένα πλεονέκτημα που μόνο το ΚΚΕ και η ΚΝΕ μπορούν να έχουν!

Τι σχέση έχει η «Δικτύωση» του Εισβολέα με τη θέση της ΚΝΕ για τα social media;

«Αυτή η δικτύωση η κοινωνική σ’ έχει κάνει αγάπη μου αντικοινωνική (…) Ακτιβισμός και βάσανο στο τέρμα, μα αυτός ο αγώνας σταματά μόλις κοπεί το ρεύμα…». Οι φράσεις αυτές δεν ανήκουν σε «κολλημένους» ΚΝίτες, «τεχνοφοβικούς», που δεν βλέπουν την εξέλιξη της πληροφορικής και του διαδικτύου. Είναι στίχοι από το τραγούδι «Δικτύωση» του Εισβολέα.

Τι σχέση έχει η «Δικτύωση» του Εισβολέα με τη θέση της ΚΝΕ για τα social media;

Διαβάζοντας κανείς όλους τους στίχους του συγκεκριμένου τραγουδιού, σίγουρα θα βρει οικείες αναφορές, πράγματα που όλοι – ανεξαρτήτως αν ξέρουν ή όχι τις θέσεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ για τα social media – παραδέχονται. Αλλωστε, ολοένα και αυξάνεται ο προβληματισμός σε σημαντικό μέρος της νεολαίας για τις επιπτώσεις από τη χρήση των social media, για τις «παγίδες» τους και κυρίως για τη γενίκευση του «social distancing», της κοινωνικής αποστασιοποίησης, που καυτηριάζεται γλαφυρά στο τραγούδι…

Αλλά ας μπούμε στην ουσία.

Στις Θέσεις 11 και 15 του Κεντρικού Συμβουλίου για το 13ο Συνέδριο της ΚΝΕ αναφέρουμε τη θέση μας για τον ρόλο και τη λειτουργία των social media, υπενθυμίζοντας συνοπτικά το κοινωνικό, οικονομικό και ιδεολογικό πλαίσιο λειτουργίας τους, που οδηγεί και στην απόφασή μας για συλλογικά οργανωμένη και όχι ατομική χρήση των social media από τα μέλη και τα στελέχη του ΚΚΕ και της ΚΝΕ.

Η αφομοίωση και συνειδητοποίηση συνολικά της θέσης μας αυτής για τα social media, για τον ρόλο τους, τις επιπτώσεις από τη χρήση τους κ.λπ., προκύπτει στην καθημερινή προσπάθεια των Οργανώσεων της ΚΝΕ για την ενίσχυση των επαναστατικών χαρακτηριστικών τους, με ένταση της ιδεολογικής – πολιτικής δουλειάς, με διαπαιδαγώγηση, ώστε η αφομοίωση και η πειθαρχία στις Αποφάσεις να είναι αποτέλεσμα συνολικής ωρίμανσης των μελών της ΚΝΕ.

Πού έγκειται το πρόβλημα;

Η Θέση 11 του ΚΣ για το 13ο Συνέδριο παίρνει υπόψη της δύο πλευρές: Από τη μία επισημαίνει τον κατασταλτικό χαρακτήρα αυτών των μέσων, μέσω της παρακολούθησης, της «αστυνόμευσης», του «φακελώματος», και από την άλλη την ευρεία τους δυνατότητα να χειραγωγούν, να ενσωματώνουν, να επιδρούν στη διαμόρφωση στάσης ζωής, κριτηρίου, τρόπου σκέψης.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή.

Σε μια χρονική συγκυρία που βγαίνουν στην επιφάνεια αποκαλύψεις για πρακτικές παρακολουθήσεων και υποκλοπών, που αποκαλύπτεται πόσο σαθρό είναι το «αδιάβλητο των επικοινωνιών», είναι σημαντικό να αναλογιστούμε τι είδους πληροφορίες χαρίζουμε και σε ποιους. Η αλματώδης ανάπτυξη του διαδικτύου και η εξέλιξή του σε αναπόσπαστο μέρος της καθημερινότητας εκατομμυρίων ανθρώπων έχουν οδηγήσει στη συγκέντρωση τεράστιου όγκου πληροφοριών για τον καθέναν, όχι μόνο για τις προτιμήσεις του, για το τι μουσική ακούει, ποιες σειρές βλέπει ή ποια μάρκα ρούχων είναι η αγαπημένη του, αλλά και πώς αντιδρά σε συγκεκριμένες ειδήσεις, τις απόψεις του για κοινωνικά θέματα, τις πολιτικές του αντιλήψεις, τις συναισθηματικές του μεταπτώσεις, τους φόβους του κ.λπ. Τα παραπάνω στις πλατφόρμες «κοινωνικής δικτύωσης» γίνονται σε υπερθετικό και ανεπτυγμένο βαθμό. Οι χρήστες συμφωνούν με την εγγραφή τους, συνειδητά και εθελοντικά, ότι παρακολουθούνται από τους πάντες!

Γι’ αυτό, οι συγκεκριμένες «υπηρεσίες» συγκέντρωσης πληροφοριών είναι ιδιαίτερα πολύτιμες σε ένα εύρος ενδιαφερόμενων. Αλλωστε, δεν έχει περάσει καιρός από την αποκάλυψη ότι το Facebook πούλησε δεδομένα χρηστών σε εταιρείες – κολοσσούς, όπως «Microsoft», «Amazon», «Netflix» και «Spotify». Προφανώς θα αποτελούσε τουλάχιστον αφέλεια να πιστέψει κανείς ότι κρατικές υπηρεσίες και μηχανισμοί δεν έχουν πρόσβαση σε τέτοιου είδους πληροφορίες. Το «φακέλωμα» πάντοτε ήταν και εξακολουθεί να είναι ισχυρό όπλο στη φαρέτρα τους, μέρος της πολύμορφης καταστολής, και αφορά, με διαβαθμίσεις, όλα τα μέσα επικοινωνίας.

Είναι χαρακτηριστικό ότι αν και μέχρι πρόσφατα ένα e-mail αρκούσε για να συνδεθεί κανείς σε έναν λογαριασμό οποιασδήποτε πλατφόρμας, πλέον σε όλες τις πλατφόρμες, ως επιπρόσθετη ή υποχρεωτική δικλίδα ασφαλείας για δημιουργία λογαριασμού ζητείται το κινητό τηλέφωνο του χρήστη, καθιστώντας ουσιαστικά την ανωνυμία απίθανη. Στο YouTube, μάλιστα, για περιεχόμενο που προορίζεται για ενήλικες (π.χ. βίντεο πολιτικού περιεχομένου κ.ά.) η ηλικιακή επιβεβαίωση θα γίνεται απευθείας με ταυτότητα ή πιστωτική κάρτα.

Το πιο βασικό όμως με το οποίο ερχόμαστε καθημερινά αντιμέτωποι είναι η επίδραση των μέσων αυτών στη διαμόρφωση στάσης ζωής, ιδιαίτερα των νέων ανθρώπων. Τα ιδανικά και οι αξίες που προωθεί το σύστημα της εκμετάλλευσης επενεργούν πολλαπλασιαστικά μέσω των social media. Ετσι, βλέπουμε ένα συνεχές κυνήγι χορηγών και προώθησης των προϊόντων τους, αυταρέσκεια, ναρκισσισμό και εγωπάθεια, απολυτοποίηση της εικόνας, τυποποίηση και καθορισμό του «ωραίου», καλλιέργεια στερεοτύπων, εμπορευματοποίηση του ανθρώπινου σώματος και από την άλλη «φτιαχτούς» χαρακτήρες, συνήθως celebrities, που διακρίνονται κυρίως για την επιλεκτική «ευαισθησία» τους και τη χαώδη απόστασή τους από τους αγώνες της νεολαίας, από τις αξίες του «εμείς», της συλλογικότητας.

Χρειάζεται επίσης να συμπληρώσουμε ότι τα social media, λόγω της εξαιρετικής τους ικανότητας να προσαρμόζουν τις λειτουργίες τους με ποικιλομορφία και στόχευση ανάλογα με την πλατφόρμα, με τεχνικές που διαφέρουν και προσαρμόζονται στο κοινό όπου απευθύνονται, δεν θα μπορούσαν να μην αξιοποιούνται και ως σημαντικά πολιτικά εργαλεία. Αλλωστε, η ίδια η λειτουργία τους μετατρέπει τους χρήστες όχι μόνο σε «θεατές» των εξελίξεων, αλλά και σε «αναμεταδότες». Αντίστοιχα, με τα χρόνια φαίνεται πιο αποκαλυπτικά ο στρατός των οργανωμένων τρολ, των χιλιάδων bot λογαριασμών που αναπαράγουν τις απόψεις τους και τα fake news που εξυπηρετούν την προπαγάνδα τους. Ολος αυτός ο μηχανισμός που έχει στηθεί γύρω από τα social media σε στιγμές όξυνσης οργιάζει και κυριαρχεί. Είναι χαρακτηριστικό ότι με αφορμή τον πόλεμο στην Ουκρανία η μάχη μεταφέρθηκε και στο διαδίκτυο. Στο TikTok, ιδίως τις πρώτες μέρες, τα σχετικά hashtags αριθμούσαν προβολές της τάξης του δισεκατομμυρίου καθημερινά. Η διασταύρωση της είδησης ήταν είδος προς εξαφάνιση, ενώ, όπως ήταν αναμενόμενο, οι ψευδείς ειδήσεις έδιναν και έπαιρναν. Ορισμένες φορές μάλιστα η διαστρέβλωση μιας είδησης ήταν τόσο ολοκληρωτική, που δεν είχε την παραμικρή επαφή με την πραγματικότητα. Χαρακτηριστικά, από την αρχή του πολέμου έως και σήμερα, μέχρι και πλάνα από video games έχουν επιστρατευτεί ως «πραγματικά». Ετσι είναι η προπαγάνδα του πολέμου τον 21ο αιώνα.

Η αντίφαση…

Εφόσον όμως έχουμε κατανοήσει τον εχθρικό ρόλο των social media στο πλαίσιο αυτού του συστήματος, εφόσον δεν μπορούμε να περιορίσουμε τη δράση του αντιπάλου και να πείσουμε μέσω των social media, γιατί τα χρησιμοποιούμε στην οργανωμένη μας παρέμβαση; Γιατί π.χ. διατηρούμε σελίδες του «Οδηγητή», του Φεστιβάλ κ.λπ. στα social media; Δεν ενισχύουν το «φακέλωμα»; Δεν δυσκολεύουν την αποδοχή της θέσης μας από ευρύτερο κόσμο;

Η αλήθεια είναι ότι από τη στιγμή που ανοίγει κάποιος λογαριασμό σε μέσο κοινωνικής δικτύωσης είναι εκτεθειμένος, δεν «περιφρουρείται». Αμέσως και ο πιο αδαής, πόσο μάλλον ολόκληρα συστήματα παρακολούθησης του αντιπάλου (από υπηρεσίες και μηχανισμούς του κράτους και του παρακράτους μέχρι την εργοδοσία, τα μέλη μιας άλλης πολιτικής δύναμης στο σχολείο, στο πανεπιστήμιο κ.λπ.) μπορούν εύκολα να βρουν μέσα από τις πληροφορίες που καλείται ο χρήστης να δώσει για τον εαυτό του, μέσα από τους «φίλους» του, τις προτιμήσεις του, την πολιτική του τοποθέτηση, από ποιους «επηρεάζεται» κ.λπ. Αντίστοιχα, είναι σημαντικό να σημειώσουμε πως από τη στιγμή που ενεργοποιείται ένας λογαριασμός, τους όρους λειτουργίας και χρήσης τούς καθορίζει το μέσο, το μέσο «χειρίζεται» και εγκλωβίζει τον χρήστη ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο ο χρήστης χειρίζεται το μέσο. Για παράδειγμα, ακόμα κι αν ένας χρήστης δεν κάνει ποτέ απολύτως καμία δημοσίευση στο Instagram, μπαίνει στη διαδικασία να στήνει «κλειδαρότρυπα» και να «παρακολουθεί» τις ζωές των άλλων, των συμμαθητών, των συναδέλφων του κ.λπ., υποβαθμίζοντας και εκφυλίζοντας συνειδητά ή ασυνείδητα τις πραγματικές διαπροσωπικές σχέσεις.

Ομως το πρόβλημα αυτής της αντίφασης που διατυπώνουμε στο ερώτημα δεν αντιμετωπίζεται με απουσία οργανωμένης παρέμβασης. Δεν παραγνωρίζουμε ότι εκατομμύρια νέοι στη χώρα μας διατηρούν λογαριασμούς στα social media, στους οποίους επιδιώκουμε να παρεμβαίνουμε, έχοντας προφανώς ως δεδομένο ότι οι ανατρεπτικές, ριζoσπαστικές ιδέες του ΚΚΕ και της ΚΝΕ δεν μπορούν να ακουστούν στην ολότητά τους, πόσο μάλλον να πείσουν, μέσα σε ένα εχθρικό μέσο. Η αντίφαση αυτή αντιμετωπίζεται μόνο με ιδεολογικά και πολιτικά μέτρα, με διαπαιδαγώγηση από τις μικρές ηλικίες. Αλλωστε, αντίστοιχη αντίφαση υπάρχει και στην αξιοποίηση των αστικών ΜΜΕ (εφημερίδες, τηλεοπτικά κανάλια κ.λπ.), στα οποία η παρέμβαση του Κόμματος και της ΚΝΕ αποφασίζεται επίσης οργανωμένα και συλλογικά.

Το σίγουρο είναι ότι η μη ατομική χρήση των social media από τα μέλη της ΚΝΕ, σε συνδυασμό με την ενίσχυση και βελτίωση της συλλογικά οργανωμένης μας παρέμβασης, όχι μόνο δεν «αποδυναμώνει» την ΚΝΕ αλλά ίσα ίσα ενισχύονται τα επαναστατικά της χαρακτηριστικά.

Ενίσχυση των επαναστατικών χαρακτηριστικών της ΚΝΕ, η ασφαλιστική δικλίδα για την ωρίμανση των μελών της

Παλεύουμε καθημερινά ώστε η ΚΝΕ να κατακτά και να καλλιεργεί όλο και περισσότερο τα επαναστατικά της χαρακτηριστικά:

  • Την ακλόνητη πίστη στην πάλη για την κατάργηση της εκμετάλλευσης ανθρώπου από άνθρωπο και την οικοδόμηση του σοσιαλισμού – κομμουνισμού
  • Την αγωνιστική, μαχητική, ανυπότακτη στάση ζωής, την αδιαλλαξία απέναντι στο κεφάλαιο, στους μηχανισμούς του και στο κράτος
  • Τους αγωνιστικούς δεσμούς που διαμορφώνονται κάθε μέρα εκεί που ζει, μορφώνεται και δουλεύει η νέα γενιά
  • Την αντοχή στις δυσκολίες της πάλης, στα διλήμματα και στους μηχανισμούς του συστήματος της εκμετάλλευσης
  • Την ιδεολογική, πολιτική, οργανωτική ετοιμότητα για να αντεπεξέλθει σε όλες τις συνθήκες της ταξικής πάλης
  • Την τόλμη στον αγώνα γι’ αυτό που «σε κάποιους μοιάζει αδύνατο», τη σύγκρουση με την αδικία όπου κι αν βρίσκεται κάθε μέλος της ΚΝΕ
  • Την πρωτοπόρα, μαχητική στάση στην κατάκτηση της γνώσης κ.λπ.

Η ανάπτυξη αυτών των χαρακτηριστικών, με την αναβάθμιση της ποιότητας της εσωτερικής ζωής στις Οργανώσεις Βάσης της ΚΝΕ, είναι αυτά που θα θωρακίσουν τον αγώνα μας, θα φωτίσουν τη δράση μας στα «σκοτάδια» που απλώνει η καπιταλιστική σήψη, θα καλλιεργούν αντιστάσεις, θα συμβάλλουν η συνολικότερη στάση και δράση των μελών της ΚΝΕ να πηγαίνει «κόντρα στο ρεύμα», ακόμα και σε ζητήματα που με την πρώτη ματιά φαίνονται «πέρα από τα συνηθισμένα», αποτελούν την εξαίρεση και όχι τον κανόνα, όπως είναι – εκτός όλων των άλλων – και η μη ατομική χρήση των social media. Ετσι θα καταφέρουμε να επιδράσουμε ώστε σταθερά να δημιουργείται μια μαχητική δύναμη, που θα πείθει και θα επιδρά στη νεολαία, ώστε όχι μόνο να αποδέχεται τη θέση μας για τα social media, αλλά και να την υιοθετεί.

Αναβαθμίζουμε την οργανωμένη παρέμβαση της ΚΝΕ στο διαδίκτυο και στα social media

Το επόμενο διάστημα, με σχεδιασμό και κλιμάκωση, στόχος είναι να σταθεροποιήσουμε τα βήματα που έχουμε μετρήσει στην κεντρική παρέμβαση και προπαγάνδα της ΚΝΕ, να ενισχύσουμε την πολύμορφη δραστηριότητά μας στο διαδίκτυο και στα social media, προκειμένου οι θέσεις και οι δράσεις μας να προπαγανδίζονται σε περισσότερο κόσμο, αξιοποιώντας όχι μόνο τις μορφές που έχουμε δοκιμάσει έως τώρα αλλά και πολύ περισσότερες. Με τον νέο χρόνο θα επιστρέψουν ανανεωμένα τα podcasts της ΚΝΕ, βίντεο για διάφορα θέματα της επικαιρότητας, στη βάση των πολύ πετυχημένων βίντεο που δημοσιεύσαμε το προηγούμενο διάστημα για τον πόλεμο στην Ουκρανία, καθώς και ντοκιμαντέρ που ήδη ετοιμάζουμε για τα 50 χρόνια από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, τα 50 χρόνια Φεστιβάλ ΚΝΕ – «Οδηγητή» κ.ά. Αλλωστε, η προεκλογική χρονιά που διανύουμε θα μας δώσει πολλή «τροφή» για δημιουργία!

Έλενα Μποτζιολή
Μέλος του Γραφείου του ΚΣ της ΚΝΕ

*Το άρθρο αναδημοσιεύεται από τον «Οδηγητή» του Γενάρη που κυκλοφορεί.

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: