Δεν είναι μόνο τα καλλιτεχνικά – Εξαφάνιση μαθημάτων, εργασιακή αβεβαιότητα για καθηγητές και ενίσχυση της παραπαιδείας για τους μαθητές στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα Γυμνασίων και Λυκείων

Με ανακοίνωση της Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών αναδεικνύονται όλες οι αντιδραστικές πτυχές των νέων αλλαγών στο ωρολόγιο πρόγραμμα της Β/βάθμιας εκπαίδευσης, που πάνε και πέρα από την πολυσυζητημένη κατάργηση ή μη των καλλιτεχνικών μαθημάτων.

Πολύς λόγος έγινε αυτές τις μέρες για το αν και κατά πόσον καταργούνται τα καλλιτεχνικά μαθήματα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση, με αφορμή ένα παλιότερο άρθρο του 2013 που αναπαρήχθη ευρέως και έκανε λόγο για κατάργηση των καλλιτεχνικών σε όλες τις τάξεις πλην της Α’ Λυκείου. Το γνωστό διαδικτυακό πλυντήριο της κυβερνήσεως “Ellinika Hoaxes” έσπευσε ασμένως να αναδείξει το θέμα, κάνοντας λόγο για “Fake news περί κατάργησης των Καλλιτεχνικών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση”. Επειδή όμως ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες, μερικές ώρες αργότερα, η σελίδα αναγκάστηκε να ανασκευάσει μερικώς το άρθρο της, ομολογώντας πως τελικά με κυβερνητική απόφαση έχει επέλθει κατάργηση καλλιτεχνικών στο Λύκειο, και συγκεκριμένα η κατάργηση των μαθημάτων επιλογής της Καλλιτεχνικής Παιδείας (εικαστικά, μουσική, θεατρολογία), αλλά και των πανελλαδικώς εξεταζόμενων για συγκεκριμένες σχολές (κάτι που τα Hoaxes εντελώς συμπτωματικά παραλείπουν να αναφέρουν καν) μαθημάτων του Γραμμικού και του Ελεύθερου σχεδίου. Απτόητος ωστόσο ο συντάκτης, στην κατακλείδα του έκανε κυριολεκτικά σαν να μην είχε μεσολαβήσει τίποτε, ουσιαστικά επιμένοντας ότι το κύριο ήταν η αρχική αναπαραγωγή του παλιού άρθρου κι όχι οι σοβαρές αλλαγές που πράγματι αποφασίστηκαν στο Λύκειο: “Συνοψίζοντας, η ανακύκλωση ενός άρθρου γνώμης για την εξαγγελθείσα το 2013, αλλά τελικώς μη πραγματοποιηθείσα, κατάργηση της διδασκαλίας των Καλλιτεχνικών και της Μουσικής από το πρόγραμμα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, πυροδότησε σειρά δημοσιευμάτων που παρουσίασαν τις πληροφορίες αυτές ως πρόσφατες, αναφερόμενα σε πρόθεση ή και ανειλημμένη απόφαση της ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας για εξοβελισμό των σχετικών με την τέχνη μαθημάτων.”

Ο πλήρης εξοβελισμός της αισθητικής αγωγής από το λύκειο, αλλά και η κυνική ομολογία του υπουργείου ότι όποιος δεν έχει χρήματα ή πρόσβαση σε ιδιωτικά μαθήματα σχεδίου, απλά μπορεί να ξεχάσει εκ προοιμίου τις σχετικές πανεπιστημιακές σχολές δεν είναι μάλιστα οι μόνες αρνητικές συνέπειες στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα. Η εξαφάνιση μαθημάτων είναι εκτεταμένη, υπονομεύοντας το εργασιακό μέλλον χιλιάδων εκπαιδευτικών, ενώ μετατρέπει το σχολείο ακόμα περισσότερο σε εξεταστικό κέντρο, πάντα σε βάρος του οικογενειακού προϋπολογισμού. Η ανάδειξη αυτών των ζητημάτων και η ανάγκη αντίδρασης στις νέες αντιεκπαιδευτικές κι αντιπαιδαγωγικές αλλαγές αναδεικνύονται στην ανακοίνωση της Αγωνιστικής Συσπείρωσης Εκπαιδευτικών, που καλεί την ερχόμενη Δευτέρα τα ΔΣ των ΕΛΜΕ σε παράσταση διαμαρτυρίας έξω από το υπουργείο Παιδείας:

Το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε τα νέα ωρολόγια προγράμματα Γυμνασίων και Λυκείων για τη νέα σχολική χρονιά. Πρακτικά δεν πρόλαβε να στεγνώσει το μελάνι από την ψήφιση του αντιεκπαιδευτικού νομοσχεδίου από την κυβέρνηση της ΝΔ και η λεγόμενη «αναβάθμιση του σχολείου» ξεκίνησε με την πρώτη πράξη επίθεσης στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά των εκπαιδευτικών.

Στο Γυμνάσιο, το μάθημα της Οικιακής Οικονομίας που ήταν 2 ώρες για την Α’ τάξη, γίνεται τώρα πια 1 ώρα για την Α’ Τάξη. Η προοπτική εξαφάνισης και κατάργησης του μαθήματος είναι πια παραπάνω από εμφανής. Στο εσπερινό Γυμνάσιο, το μάθημα της Βιολογίας μειώνεται κατά 1 ώρα στην Α’ τάξη, καθώς από 2ώρο γίνεται 1ώρο.

Στο Λύκειο, στην Α’ τάξη, μειώνεται κατά 1 ώρα το μάθημα της Πολιτικής Παιδείας και καταργούνται τα μαθήματα επιλογής Καλλιτεχνική Παιδεία, Γεωλογία και Διαχείριση Φυσικών Πόρων, Ελληνικός και Ευρωπαϊκός Πολιτισμός, καθώς και το μάθημα των Ερευνητικών Δημιουργικών Δραστηριοτήτων.

Στη Β’ τάξη, καταργείται το μάθημα Σύγχρονος Κόσμος: Πολίτης και Δημοκρατία, μειώνεται κατά 1 ώρα το μάθημα της Φυσικής, ενώ καταργείται το μάθημα Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών και στη θέση του μπαίνουν τα Λατινικά.

Στη Γ’ τάξη, εισάγεται το κόντρα μάθημα (Μαθηματικά ή Ιστορία ανάλογα με τον Προσανατολισμό) και καταργούνται τα Μαθήματα Επιλογής Ελεύθερο και Γραμμικό Σχέδιο όπως, επίσης, και η 2η ξένη Γλώσσα (Γερμανικά/Γαλλικά). Τα 7ωρα μαθήματα του Προσανατολισμού γίνονται 6ωρα, ενώ το μάθημα της Κοινωνιολογίας αντικαθίσταται από τα Λατινικά.

Το Υπουργείο Παιδείας εξαφανίζει ένα ολόκληρο μάθημα από το Γυμνάσιο (Οικιακή Οικονομία), καταργεί επί της ουσίας τα μαθήματα των Κοινωνικών Επιστημών και της Καλλιτεχνικής Παιδείας από το Λύκειο. Απογυμνώνει το Λύκειο από τα «περιττά» μαθήματα, αφήνει μόνο όσα χρειάζονται για την προετοιμασία των μαθητών για τις εξετάσεις και προετοιμάζει βήμα – βήμα το Λύκειο που μέσα από ατέλειωτες εξετάσεις με την τράπεζα θεμάτων θα δίνει το «εθνικό απολυτήριο». Αυτός ο εξεταστικός μαραθώνιος επιβάλλει ακόμα μεγαλύτερες θυσίες από την λαϊκή οικογένεια, που πρέπει να βάλει ακόμα πιο βαθιά το χέρι στην τσέπη για να στηρίξει τη μόρφωση των παιδιών της. Ενισχύονται οι ταξικοί φραγμοί στο Δημόσιο Σχολείο, και δυσκολεύει η πρόσβαση στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση για τα παιδιά των λαϊκών-εργατικών οικογενειών. Ταυτόχρονα, το Λύκειο χάνει ολοσχερώς τον διαπαιδαγωγητικό του χαρακτήρα καθώς καταργούνται όλα τα μαθήματα της αισθητική αγωγής και των κοινωνικών επιστημών που συμβάλλουν στην καλλιέργεια της προσωπικότητας, του αισθητικού κριτηρίου και της κοινωνικής συνείδησης και μάλιστα στην πιο κρίσιμη περίοδο των νέων, λίγο πριν βγουν στην κοινωνία και την αγορά εργασίας. Μέλημα τους είναι η στείρα απόκτηση βασικών «δεξιοτήτων» όπως καθορίζονται από τις κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ και της Ε.Ε. σε αντίθεση με την ολόπλευρη μόρφωση.

Το πλέον απαράδεκτο των νέων ωρολογίων προγραμμάτων είναι ότι μαθήματα που εξετάζονται στις Πανελλαδικές εξετάσεις (σχέδιο, ξένες γλώσσες, μουσική) αντί να παρέχονται από το δημόσιο σχολείο έστω και ως μαθήματα επιλογής καταργούνται εντελώς. Επισήμως, το Υπουργείο Παιδείας οδηγεί στην παραπαιδεία και την ιδιωτική εκπαίδευση χιλιάδες μαθητές που πρέπει να προετοιμαστούν για τις αντίστοιχες σχολές. Με απλά λόγια, τα παιδιά που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν, αποκλείονται από σχολές όπως η Αρχιτεκτονική, η ΑΣΚΤ, οι σχολές Μουσικών Σπουδών, τα Ξενόγλωσσα Τμήματα κτλ.

Στα νέα ωρολόγια προγράμματα, παρόλο που φαίνεται ότι αυξάνονται οι ώρες ορισμένων μαθημάτων (π.χ. Πληροφορική, Αγγλικά, 2η ξένη γλώσσα), παραμένει το απαράδεκτο γεγονός, να μην παρέχονται πτυχία γλωσσομάθειας ή γνώσης της Πληροφορικής με την ολοκλήρωση των σπουδών στο σχολείο. Η πιστοποίηση, δηλαδή, αυτών των γνώσεων παραμένει ακριβοπληρωμένο εμπόρευμα που δίνεται, κατά βάση, από ιδιωτικούς φορείς.

Την ίδια ώρα με τις αλλαγές στα ωρολόγια προγράμματα, ανατρέπονται τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων καθηγητών. Χιλιάδες οργανικές θέσεις χάνονται. Η συμπλήρωση ωραρίου για ορισμένες ειδικότητες θα είναι πρακτικά αδύνατη. Για παράδειγμα, οι συνάδελφοι της Οικιακής Οικονομίας για να συμπληρώσουν ωράριο πρώτης ανάθεσης θα πρέπει να πηγαίνουν σε πάνω από 7 σχολεία την εβδομάδα. Η «εξαφάνιση» γνωστικών αντικειμένων, ειδικά στο Λύκειο θα οδηγήσει χιλιάδες συναδέλφους σε εργασιακή αβεβαιότητα και τελικά εκτός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Στην καλύτερη περίπτωση από Σεπτέμβρη θα κυριαρχούν οι γενικευμένες δεύτερες και τρίτες αναθέσεις και η μόνιμη κινητικότητα των συναδέλφων για να συμπληρωθεί ωράριο.

Η κυβέρνηση της ΝΔ, ακολουθεί τα χνάρια των προκατόχων της. Η προηγούμενη κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ με υπουργό τον κ. Φίλη άλλαξε τα ωρολόγια προγράμματα στο Γυμνάσιο μειώνοντας τα βασικά μαθήματα, ενώ με υπουργό τον κ. Γαβρόγλου άλλαξε τη δομή και το περιεχόμενο του Λυκείου εξοβελίζοντας τη Γενική Παιδεία, φτιάχνοντας ένα Λύκειο μονομέρειας και ημιμάθειας.

Όλοι μαζί, εκπαιδευτικοί γονείς και μαθητές, συνολικά οι εργαζόμενοι πρέπει να βάλουμε φρένο στην πολιτική που κάνει το σχολείο χειρότερο. Μέσα από τα σωματεία μας, να παλέψουμε για ένα σχολείο που δεν θα είναι αποκρουστικό για τους μαθητές μας, δεν θα αναγκάζει τις λαϊκές οικογένειες να βάλουν το χέρι πιο βαθιά στη τσέπη. Να παλέψουμε για ένα σχολείο που θα καλλιεργεί την ολόπλευρη γνώση και θα αναπτύσσει τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά του, θα δίνει εφόδια για τη ζωή και θα καλλιεργεί πολύπλευρα την προσωπικότητα κάθε μαθητή, ως την ενηλικίωσή του.

Απαιτούμε:

–Όχι στις αντιεπιστημονικές αλλαγές στο αναλυτικό πρόγραμμα και τα προγράμματα σπουδών. Όχι στην απαξίωση μαθημάτων και αντικειμένων.
–Να μη χαθεί καμία οργανική θέση.
–Μονιμοποίηση όλων των αναπληρωτών που δουλεύουν τα τελευταία χρόνια στα σχολεία.
–20 μαθητές ανά τάξη στα τμήματα γενικής παιδείας και 10 μαθητές στα εργαστήρια και τις κατευθύνσεις. Επαναφορά του προηγούμενου διδακτικού ωραρίου. Επαναφορά του ωραρίου των υπεύθυνων των σχολικών εργαστηρίων. Κατάργηση της Γ’ ανάθεσης.
–Όχι στις συμπτύξεις και το κλείσιμο ολιγομελών τμημάτων στα ΕΠΑΛ και στα ΓΕΛ.
–Ριζικές αλλαγές στα προγράμματα σπουδών, που θα προωθούν την επιστημονική σκέψη, την κριτική ικανότητα και τη δημιουργικότητα των μαθητών και όχι τη μονομέρεια, την αποσπασματικότητα και την στείρα αποστήθιση!
Καλούμε τα Δ.Σ. των ΕΛΜΕ τη Δευτέρα 22 Ιουνίου στις 13:30 σε παράσταση διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Παιδείας!

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: