Πώς τα μωρά καταλαβαίνουν ότι μπορούν να επηρεάσουν τον κόσμο

Οι άνθρωποι λειτουργούν με σκοπό, αλλά πολλά παραμένουν ακόμη άγνωστα σχετικά με το πότε ακριβώς και πώς αναπτύσσουμε την ικανότητα να προκαλούμε μεταβολές στα πράγματα γύρω μας…

Οι άνθρωποι λειτουργούν με σκοπό, αλλά πολλά παραμένουν ακόμη άγνωστα σχετικά με το πότε ακριβώς και πώς αναπτύσσουμε την ικανότητα να προκαλούμε μεταβολές στα πράγματα γύρω μας. Μια πρόσφατη μελέτη προσπάθησε να συλλάβει τη στιγμή που τα μωρά των ανθρώπων ανακαλύπτουν ότι μπορούν να επηρεάσουν τον κόσμο.

Για περισσότερο από μισό αιώνα, οι ερευνητές χρησιμοποιούν μια απλή μέθοδο διερεύνησης της διαδικασίας μάθησης στη νεογνική περίοδο της ζωής. Τοποθετούν το βρέφος στην κούνια με ένα κρεμαστό παιχνίδι από πάνω του. Στη συνέχεια συνδέουν τη μια άκρη ενός σπάγκου στο παιχνίδι και την άλλη στο πόδι του μωρού. Αν το μωρό κουνήσει το πόδι του, θα κουνηθεί και το παιχνίδι. Παρατηρώντας τα μωρά σε αυτήν την πειραματική διάταξη, σε πολλαπλές συνεδρίες, οι επιστήμονες μπορούν να εντοπίσουν πότε αυτά μαθαίνουν και ανακαλούν μια απλή αλληλεπίδραση αιτίου – αποτελέσματος: Μια κλοτσιά με το πόδι και το παιχνίδι κινείται! Οι ερευνητές παρακολούθησαν 16 μωρά 3 έως 4 μηνών και κατέγραψαν τις κινήσεις τόσο του μωρού όσο και του παιχνιδιού, χρησιμοποιώντας την τελευταία λέξη της τεχνολογίας στον εντοπισμό κίνησης.

Συντονισμός

Οπως είχαν δείξει και παλαιότερα ανάλογα πειράματα, τα μωρά κλοτσούσαν σημαντικά περισσότερο όταν το πόδι τους ήταν συνδεδεμένο με το παιχνίδι, παρά όταν δεν ήταν. Καταλάβαιναν όμως τα βρέφη ότι οι κινήσεις τους προκαλούσαν την κίνηση του παιχνιδιού; Τα μωρά φυσικά δεν ήταν σε θέση να απαντήσουν. Ενα στοιχείο για την απάντηση αυτού του εύλογου ερωτήματος ήρθε όταν ένας πειραματιστής τραβούσε εκείνος το σκοινί για να κινηθεί το παιχνίδι. Τότε τα βρέφη κινούνταν λιγότερο παρά όταν το παιχνίδι ήταν στατικό. Αυτό το εύρημα αποκλείει κατά τη γνώμη των ερευνητών το ενδεχόμενο τα μωρά απλώς να κλοτσούσαν από ενθουσιασμό όταν έβλεπαν το παιχνίδι να κινείται. Στην πραγματικότητα, τα δεδομένα έδειξαν ότι ήταν ακριβώς η απολύτως συντονισμένη κίνηση του μωρού και του παιχνιδιού, δηλαδή πόδι και παιχνίδι να κινούνται ταυτόχρονα, που προκαλούσε έντονη δραστηριότητα από το βρέφος.

Οταν οι επιστήμονες απελευθέρωσαν τα πόδια των μωρών από τα παιχνίδια, τα βρέφη συνέχισαν να κλοτσάνε με τον μέγιστο ρυθμό που είχαν πετύχει όση ώρα πόδι και παιχνίδι ήταν συνδεδεμένα, ισχυρή ένδειξη ότι ανέμεναν το παιχνίδι να ανταποκριθεί. Ορισμένα μάλιστα ήταν εμφανώς ενοχλημένα που αυτό δεν συνέβαινε πια. Αρα κάποια στιγμή όσο υπήρχε η σύνδεση τα μωρά πρέπει να ανέπτυξαν τον «αλγόριθμο» σύνδεσης της κίνησης του ποδιού τους με την κίνηση του παιχνιδιού και αυτή ήταν η στιγμή που στις καταγραφές υπήρχε απότομη έκρηξη κινητικής δραστηριότητας. Η κινητικότητα αυτή διακοπτόταν από παύσεις και απότομες αυξήσεις ή μειώσεις στην ταχύτητα κίνησης των ποδιών. Τέτοιες διακυμάνσεις και μεταβολές είναι χαρακτηριστικές σύνθετων συστημάτων, που δείχνουν ότι είναι στο όριο μιας μεταβολής. Οι ερευνητές θεωρούν ότι οι πρώτες από αυτές τις αιχμές δραστηριότητας ήταν τα σημεία καμπής, όπου τα μωρά αντιλήφθηκαν τη σύνδεση της κίνησης των ποδιών τους με την κίνηση του παιχνιδιού, ότι μπορούσαν να κινήσουν το παιχνίδι κινώντας τα πόδια τους.

Πείραμα

Οι ερευνητές σημειώνουν και ένα άλλο μοτίβο: Στο πρώτο λεπτό σύνδεσης ποδιού και παιχνιδιού με το σκοινί, κάθε φορά που το παιχνίδι αντιδρούσε στην κίνηση ενός μωρού, αυτό πάγωνε και περίμενε το παιχνίδι να σταματήσει, πριν ξαναρχίσει να κλοτσάει. Η απρόσμενη κίνηση του παιχνιδιού προκαλούσε αυτόν τον παράξενο, δυναμικό «χορό» των μωρών: Κίνηση, παύση, κίνηση, παύση. Ηταν σαν τα βρέφη να πραγματοποιούσαν ένα πείραμα: Αν κάνω αυτό (κλοτσιά), βλέπω εκείνο (το παιχνίδι να κινείται), αν δεν κάνω αυτό, δεν βλέπω το παιχνίδι να κινείται.

Δεν συμπεριφέρθηκαν όλα τα βρέφη με τον ίδιο τρόπο. Ενα απ’ αυτά δεν έδειξε καμία ένδειξη ανακάλυψης πώς η συμπεριφορά του επηρεάζει το παιχνίδι. Οι ερευνητές θεωρούν ότι αυτή η διάταξη και η προσέγγιση μπορούν να συμβάλουν στην κατανόηση και πρόβλεψη της πορείας αισθησιοκινητικής και νοητικής ανάπτυξης τόσο των υγιών βρεφών, όσο και εκείνων που κινδυνεύουν να εμφανίσουν αναπτυξιακή καθυστέρηση.

Δυναμική αυτοοργανωνόμενη διαδικασία

Σύμφωνα με τους ερευνητές, η πρώτη αντίληψη της ικανότητας επίδρασης στο περιβάλλον είναι μια δυναμική, αυτοοργανωνόμενη διαδικασία. Δυναμική με την έννοια ότι τα μοτίβα και οι συσχετίσεις εξελίσσονται στο πέρασμα του χρόνου και αυτοοργανωνόμενη με τον τρόπο που πολλά σύνθετα συστήματα στη φύση οργανώνονται από μόνα τους σε συγκεκριμένες μορφές, χωρίς οδηγίες. Με αυτήν τη συλλογιστική δεν υπάρχει κάποιος μαριονετίστας που κουνάει τα σκοινιά, η «ελεύθερη βούληση» ή μια ανεξάρτητη από το σώμα και την ύλη ψυχή. Τα μοτίβα προκύπτουν και αλλάζουν αυθόρμητα στα συστήματα που είναι ανοιχτά για ανταλλαγές ύλης, ενέργειας και πληροφορίας με το περιβάλλον τους. Σύμφωνα με αυτήν τη θεωρία, όταν ένας οργανισμός (εδώ ένα μωρό) και το περιβάλλον του (το παιχνίδι) αλληλεπιδρούν, τότε σχηματίζεται ένα δυναμικό αυτοοργανωνόμενο σύστημα. Η στοχευμένη δράση προκύπτει αυθόρμητα, όταν ο οργανισμός αντιληφθεί ότι οι κινήσεις του προκαλούν αλλαγή στον κόσμο γύρω του.

Οι αρχικές κινήσεις των μωρών ήταν τυχαίες, χωρίς κάποιο σκοπό και κατεύθυνση. Οταν όμως συνδέθηκαν με το παιχνίδι, όσο πιο έντονα κινούνταν, τόσο περισσότερο η προσοχή τους επικεντρωνόταν στην επίδραση που οι κλοτσιές τους είχαν στο παιχνίδι (τόσο νιώθοντας το τράβηγμα του σκοινιού, όσο και βλέποντας την αντίδραση του παιχνιδιού). Οταν η προσοχή του μωρού στη σχέση του με το παιχνίδι έφτανε σε ένα κρίσιμο επίπεδο, αντιλαμβανόταν ότι μπορούσε να κάνει παιχνίδι, να κινηθεί. Οι τυχαίες κινήσεις γίνονταν σκόπιμη δράση. Σε αυτό το σημείο του μετασχηματισμού, οι ερευνητές παρατήρησαν έξαρση της κίνησης των ποδιών, σε στενό συντονισμό μεταξύ βρέφους και παιχνιδιού. Με βάση αυτό το μοντέλο, η αντίληψη της ικανότητας επίδρασης στο περιβάλλον προκύπτει μόνο όταν ο οργανισμός (το μωρό) συνειδητοποιήσει τη σύνδεσή του με το περιβάλλον του (το παιχνίδι). Γι’ αυτό η αλληλεπίδραση και η συσχέτιση μεταξύ των δύο είναι κρίσιμες ώστε να αναπτυχθεί αυτή η ικανότητα.

Επιμέλεια: Σταύρος Ξενικουδάκης
Πηγή: «Scientific American»
Ριζοσπάστης
Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: