«Ο Καζαντζίδης ετοιμάζει τον ύμνον του Ολυμπιακού» – Η πρώτη συνέντευξη του Στέλιου στον Πάνο Γεραμάνη

Το 1963 ο 18χρονος Πάνος Γεραμάνης εργάζεται στην ιστορική αθλητική εφημερίδα «Φως των Σπορ», όταν προτείνει με τόλμη στον αρχισυντάκτη του να πάρει συνέντευξη από τον «βασιλιά», όπως τον αποκαλεί ο Πάνος, και όχι μόνο, του λαϊκού τραγουδιού…

Πάνος Γεραμάνης και Στέλιος Καζαντζίδης είχαν αναπτύξει μια βαθιά φιλία που η διαδρομή της ξεκίνησε μόλις ο αξέχαστος δημοσιογράφος και ερευνητής του λαϊκού μας τραγουδιού έκανε τα πρώτα του επαγγελματικά βήματα στη δημοσιογραφία, ενώ ο κορυφαίος τραγουδιστής, που σαν σήμερα έφυγε από τη ζωή (στις 14 του Σεπτέμβρη 2001), μεσουρανούσε κιόλας στο λαϊκό τραγούδι.

Το 1963 ο 18χρονος Πάνος Γεραμάνης εργάζεται στην ιστορική αθλητική εφημερίδα «Φως των Σπορ», όταν προτείνει με τόλμη στον αρχισυντάκτη του να πάρει συνέντευξη από τον «βασιλιά», όπως τον αποκαλεί ο Πάνος, και όχι μόνο, του λαϊκού τραγουδιού. Τη συνέχεια τη διαβάζουμε στο βιβλίο «Πάνος Γεραμάνης σε δρόμους λαϊκούς», του Βασίλη Καρδάση (εκδ. Άγκυρα).

«Ο Καζαντζίδης ετοιμάζει τον ύμνον του Ολυμπιακού» - Η πρώτη συνέντευξη του Στέλιου στον Πάνο Γεραμάνη

Ο Στέλιος Καζαντζίδης με τον Πάνο Γεραμάνη το 1965.

«Η σιγουριά της μόνιμης συνεργασίας με το Φως, απελευθερώνει το ταλέντο του [Πάνου Γεραμάνη]. Αποφασίζει να πρωτοτυπήσει, συνδυάζοντας τις δύο μεγάλες αγάπες του, το λαϊκό τραγούδι και το ποδόσφαιρο. Γεμάτος εμπνεύσεις, έμμονος στις ιδέες, θα βάλει μπρος ένα τολμηρό εγχείρημα. Μια συνέντευξη από τον Στέλιο Καζαντζίδη, για τους αναγνώστες του Φωτός. Ο αρχισυντάκτης της εφημερίδας, ο Γιάννης Χιωτάκης, προσπαθεί να τον προσγειώσει: «Άκουσε, Παναγιώτη, όλοι εδώ εμείς σε συμπαθούμε. Όμως, μη λες και μην επιχειρείς πράγματα που κάνουν τους άλλους να γελάνε μαζί σου. Ο Καζαντζίδης δεν δίνει συνεντεύξεις σε κανέναν. Είναι δύσκολος άνθρωπος. Δεν πλησιάζεται».

Ήταν Ιούλιος του 1963. Ο Πάνος ξεκίνησε για του Κουλουριώτη, ένα κέντρο στην παραλία Μοσχάτου. Εκεί τραγούδαγε ο Στέλιος με τη Μαρινέλλα, ο Ζαμπέτας με τον Ζαφειρίου μπουζούκια, ο Κόρος βιολί, ενώ τραγουδούσαν ακόμη ο Αναγνωστάκης και η Κολλητήρη. Ο νεαρός ενεργοποίησε την αυτοπεποίθηση του, χρησιμοποίησε ένα τέχνασμα στον πορτιέρη, και να τος μέσα στο αδειανό κέντρο. Το πρόγραμμα δεν είχε ξεκινήσει, για καλή του τύχη ο Καζαντζίδης και η Μαρινέλλα συζητούν καθισμένοι σ’ ένα τραπέζι. Ο Πάνος πλησιάζει, συστήνεται:

— Καλησπέρα σας. Είμαι από το Φως των Σπορ.

Σηκώθηκε ο Στέλιος απάνω:

– Καλώς τον φίλο μου, καλωσόρισες

Τον κερνάει ουίσκι. Πρώτη φορά το δοκίμαζε το ποτό του διαβόλου, τον βοήθησε όμως γιατί κυριολεκτικά έτρεμε από την αγωνία. Φτάνει στο ζητούμενο. τη συνέντευξη. Ο Στέλιος, ευγενικός και φιλικός, ω του θαύματος, ανταποκρίνεται. Τον κερδίζει ο συνεσταλμένος νεαρός Ευβοιώτης με τις γνώσεις του για τα τραγούδια του. Είχε ξεσκονίσει επανειλημμένα τις σελίδες του Ντομινό, του περιοδικού που κατά σύμπτωση είχε μεγάλο αφιέρωμα στον κορυφαίο τραγουδιστή. Ο νεαρός επιδεικνύει υψηλού επιπέδου επαγγελματισμό. Καθώς γνωρίζει τις δυσκολίες μιας αληθινής συζήτησης μέσα στα περιορισμένα χρονικό, περιθώρια του Στέλιου, έχει γραμμένη ήδη μια συζήτηση από το σπίτι. Του τη δείχνει. Εκείνος χαμογελάει, τη διαβάζει στα γρήγορα, την προτείνει και στη Μαρινέλλα:

– Κίτσα, για δες τη κι εσύ.

Η Κυριακή Παπαδοπούλου, η Κίτσα του Καζαντζίδη, η Μαρινέλλα του τραγουδιού, συγκατανεύει.

Κι έτσι αρχίζει μια δυνατή φιλία που θα κρατήσει μέχρι το τέλος. Ο Πάνος ενθουσιάζεται από τη συζήτηση με τον θρυλικό τραγουδιστή, και το δείχνει. Όταν φεύγει από του «Κουλουριώτη», νιώθει να πετάει. Την άλλη μέρα στο Φως, η συνέντευξη καταχωρίζεται στη δεύτερη σελίδα με τίτλο «Ο Καζαντζίδης ετοιμάζει τον ύμνον του Ολυμπιακού».

Ο ΚΟΡΥΦΑΙΟΣ ΛΑΪΚΟΣ ΤΡΑΓΟΥΔΙΣΤΗΣ

«Με λύπησε αφάνταστα η απώλεια του πρωταθλήματος, τον πόνο μου όμως απάλυνε η κατάκτησις του Κυπέλλου Ελλάδος»

ΒΑΣΙΛΗΑΣ ΤΟΥ ΛΑΪΚΟΥ ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ

Οι καρδιές όλων γενικώς των ανθρώπων ριγούν από συγκίνηση, και ο κάθε ένας καταλαμβάνεται από ένα κάποιο πάθος όταν ακούει (είτε από τα ραδιόφωνα είτε από τα πικάπ, άλλα ιδίως από κοντά) την γεμάτη τόνο, εκφραστικότητα, και πάθος χρυσή φωνή του δημοφιλεστάτου ερμηνευτή των λαϊκών τραγουδιών Στέλιου Κσζαντζίδη. Ο εξαίρετος αυτός καλλιτέχνης θεωρείται σαν βασιλιάς στο είδος του, στο λαϊκό τραγούδι. Οι μετοχές του έχουν ανέβη πολύ ψηλά αφότου άρχισε την καριέρα του σαν τραγουδιστής.

Οι επιτυχίες του είναι αμέτρητες και μεγάλες: «Απόψε φίλα με», «Η κοινωνία με κατακρίνει», «Αυτή η νύχτα μένει». «Μαντουμπάλα» (είναι ο δίσκος που τον καθιέρωσε σαν πρώτη φίρμα του λαϊκού τραγουδιού). «Τώρα που φεύγω απ’ τη ζωή», «Ζιγκουάλα», «Απόκληρος της κοινωνίας», «Αράπικα κορμιά», «Μέσα στο έρημο σπιτάκι», «Συγχώρεσέ με», «Τρεις αγάπες». «Στου πόνου το κρεββάτι» και το «Ναυάγιο στη ζωή» είναι μερικά απ’ τα πολλά τραγούδια του που ξεχωρίζει σαν καλύτερα και τονίζει ότι τα τραγούδια αυτά αποτελούν για τον ίδιο τον Στέλιο δείγματα τής προσωπικότητάς του.

Εκτός όμως των ιδικών του επιτυχιών έχει ερμηνεύσει και πολλές συνθέσεις των μεγαλυτέρων συνθετών κι’ έγιναν μεγάλες επιτυχίες, όπως: «Συννεφιασμένη Κυριακή», «Καβουράκια» του Β. Τσιτσάνη. «Αν μετανιώσεις μη φοβηθείς κοντά μου να γυρίσεις» (είναι ο δίσκος που του άνοιξε τον δρόμο) του Παπαϊωάννου, «Γιατί πατέρα», «Ένα καράβι καρτερεί», «Πέτρα θα ρίξω πίσω», του Καρδάρα, «Ο ξενιτεμένος πατέρας», «Κατάρα με δέρνει βαριά» του Μπακάλη, «Άνοιξε μάνα, άνοιξε» του Δερβενιώτη και «Καρδιά πληγωμένη», «Την πόρτα μη μού κλείνεις» του Λαύκα, και αμέτρητες άλλες επιτυχίες των προαναφερθέντων και άλλων συνθετών.

Με τον Καζαντζίδη συνδέομαι διά στενής φιλίας από τριετίας. Είχα όμως να τον δω αρκετό καιρό. Προχθές το βράδυ ενώ περίμενα το λεωφορείο για τον Πειραιά, σέ μια στάση της Λεωφόρου Συγγρού, είδα ξαφνικά να σταματά εμπρός μου μια μαύρη «Μερσεντές». Κατ’ αρχήν εξεπλάγην. Μετά όμως χάρηκα αφάνταστα όταν είδα στο βολάν τον Στέλιο και δίπλα του την αχώριστη παρτενέρ του Μαρινέλλα,  και την φθάσαμε εις το  κέντρον Κουλουριώτη στην  παραλία του Μοσχάτου, όπου εμφανίζεται κάβε βράδυ. Αρχίζοντας λοιπόν μαζί του την συζήτηση, τον ερώτησα για κάποιο ζήτημα που ενδιαφέρει πολύ τους θαυμαστάς του.

– Γιατί Στέλιο δεν ακούγονται δίσκοι σου εδώ και δυο μήνες απ’ τις εκπομπές της «Κολούμπια»;

– Άστα, που να στα λέω.

– Τι συμβαίνει;

– Αυτή τη στιγμή βρίσκομαι με την «Κολούμπια» στα δικαστήρια και αποχωρώ οριστικά από την εταιρεία αυτήν.

– Θα υπογράψης συμβόλαιο με άλλη εταιρεία;

– Βεβαίως, θα υπογράψω και πολύ σύντομα θα ακούγομαι από την νέα μου εταιρεία. Ας αφήσομε όμως τα τραγούδια. Ας μιλήσομε για την ΟΛΥΜΠΙΑΚΑΡΑ ΜΑΣ. Γράψε ότι ο Ολυμπιακός έχασε την παρελθούσα περίοδο το πλέον εύκολο πρωτάθλημα της ιστορίας του. Αυτό με λύπησε αφάνταστα. Όμως τον πόνο μου απάλυνε η κατάκτησις του Κυπέλλου Ελλάδος.

-Πώς βλέπεις τον Ολυμπιακόν κατά την νέαν περίοδον;

– Θα είναι ασυναγώνιστος. Πιστεύω πως θα διαθέτει υπερομάδα, θα κατακτήσει το νταμπλ για εβδόμη φορά στην ιστορία μας, θα κατακτήσομε το Βαλκανικόν Κύπελλον και θα έχομε επιτυχίες εις την οργάνωση του Κυπέλλου Κυπελλούχων Ευρώπης.

– Την συζήτηση την παρακολουθεί και η συμπαθεστάτη Μαρινέλλα, η οποία λέγει πως «η ΑΕΚ θα διαλύσει όλες τις ομάδες κατά την νέαν περίοδον».

Και ο Καζαντζίδης συνεχίζει:

– Θα λανσάρω σε δίσκο τον ύμνο που από τώρα έχω αρχίσει να επεξεργάζομαι.

– Θα γράψεις ύμνο για τον Ολυμπιακό;

– Βεβαιότατα.

– Έχεις να μας πεις τίποτα άλλο;

– Ναι. Όπως όλοι έχουν προτιμήσεις, έτσι έχω κι εγώ. Από τον Ολυμπιακό θαυμάζω όλα τα παιδιά. Όμως, δεν αποκρύπτω τον απεριόριστο θαυμασμό μου για τον Παράσχο Αυγητίδη, τον οποίον θεωρώ σαν τον καλύτερο γκολκήπερ της Ελλάδος και πιστεύω πως κατά την νέα περίοδο θα αποτελεί  τον τακτικό γκολκήπερ του Ολυμπιακού.

Η ώρα όμως έχει περάσει. Είναι 12 μετά τα μεσάνυχτα, το κέντρο είναι κατάμεστο από κόσμο. Όλα τα μέλη του συγκροτήματος του Στέλιου Καζαντζίδη είναι στο πάλκο. Δυο θέσεις είναι μόνον κενές. Αυτές οι θέσεις είναι έτοιμες να δεχθούν το ζεύγος των βασιλέων του λαϊκού τραγουδιού: Τον Καζαντζίδη και την Μαρινέλλα.

Π. ΓΕΡΑΜΑΝΗΣ

(…)Εκπλήσσει η ενημέρωσή του, η σαφήνεια, και η ποικιλία των προσεγγίσεων — κι έτσι θα είναι πάντα, από εκείνη την ημέρα κι έπειτα, όταν θα μιλάει για το λαϊκό τραγούδι, είτε από τα ερτζιανά είτε από τις στήλες των εφημερίδων και περιοδικών.

Σ’ αυτό το πρωτόλειο κείμενο του Πάνου αποκαλύπτονται η οντότητά του, ο χαρακτήρας του, τα αισθήματά του. Στην ουσία δεν είναι ο Καζαντζίδης που πρωταγωνιστεί στις γραμμές του άρθρου, είναι ο νεαρός από το Βασιλικό. Ο ανεξάντλητος θαυμασμός για το λαϊκό τραγούδι, οι γνώσεις του για τα τραγούδια του Στέλιου, η προσεκτική διατύπωση, η ευγένεια της παρουσίασης, αυτή είναι η αφετηρία του Πάνου, αυτά τα υλικά της σταδιοδρομίας του. Η επιτυχία της συνέντευξης είναι εξασφαλισμένη, ο κορυφαίος ερμηνευτής μιλάει στην εφημερίδα των χιλιάδων φιλάθλων του Ολυμπιακού κι αυτό αρκεί. Λαϊκό τραγούδι και ποδόσφαιρο επιτέλους μαζί, όπως τα βιώνει και τα αισθάνεται ο κόσμος καθημερινά. Ένας άγουρος νεαρός κατάφερε να τα παντρέψει, και είναι αυτός, ο Πάνος Γεραμάνης από το Βασιλικό της Εύβοιας. Σ’ αυτόν ανήκει το επίτευγμα, για το οποίο την άλλη μέρα θα μιλάει όλη η Ελλάδα.

Η επιτυχία τού δίνει φτερά, ο Πάνος αξιοποιεί κατάλληλα τις γνώσεις του για το τραγούδι και το ποδόσφαιρο. Φέρνει κοντά τους τραγουδιστές στο κοινό, μιλάει για τις προτιμήσεις τους, αποκαλύπτει την προσωπικότητά τους, σ’ εκείνους τους πολλούς, τους ανθρώπους της βιοπάλης».

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: