Πόσο θα κοστίσει ο τουρισμός και σε ποιους;

Ο πρωθυπουργός πανηγυρίζει για την… επιτυχία των 183 νεκρών, και η κυβέρνηση διαφημίζει την χώρα και τα νησιά σαν έναν ασφαλή και «covid-free» προορισμό, χωρίς να εξηγεί πώς θα περιορίσει έγκαιρα τα εισαγόμενα κρούσματα χωρίς την πραγματοποίηση τεστ και χωρίς να τοποθετεί σε καραντίνα τους ταξιδιώτες.

Οι τουρίστες, τα αεροπλάνα και ο κίνδυνος διασποράς

Χτες άρθηκαν οι περιορισμοί για την έλευση τουριστών από μια σειρά από χώρες της ΕΕ όπως την  Ιταλία, την Ολλανδία και την Ισπανία, ενώ έχει γίνει γνωστό πως οι έλεγχοι πλέον θα είναι μόνο δειγματοληπτικοί, με απλή σύσταση σε όσους υποβληθούν σε αυτόν να μείνουν στο δωμάτιο του ξενοδοχείου για μια ημέρα μέχρι να βγουν τα αποτελέσματα του τεστ! Την ίδια στιγμή η χώρα δέχεται ξανά πτήσεις από το Κατάρ, το οποίο καταγράφει πάνω από 1.100 κρούσματα ημερησίως, ενώ από 1η Ιουλίου ανοίγουν όλα τα αεροδρόμια και λιμάνια της χώρας πρακτικά για τις περισσότερες χώρες του κόσμου. Ο πρωθυπουργός πανηγυρίζει για την… επιτυχία των 183 νεκρών, και η κυβέρνηση διαφημίζει την χώρα και τα νησιά σαν έναν ασφαλή και «covid-free» προορισμό, χωρίς να εξηγεί πώς θα περιορίσει έγκαιρα τα εισαγόμενα κρούσματα χωρίς την πραγματοποίηση τεστ και χωρίς να τοποθετεί σε καραντίνα τους ταξιδιώτες.

Το αφήγημα για επιδημιολογικά ασφαλείς χώρες την στιγμή που πολλές από αυτές καταγράφουν καθημερινά εκατοντάδες κρούσματα και δεκάδες θανάτους δεν πείθει ούτε μωρά παιδιά. Ας δούμε όμως τα νούμερα που έχουμε στην διάθεσή μας.

Η Ελλάδα πέρσι κατέγραψε αφίξεις 30 εκατομμυρίων τουριστών, ενώ φέτος εκτιμάται ότι δύσκολα θα έρθουν οι μισοί. Υπάρχουν ακόμα εκτιμήσεις για αφίξεις έως και 60.000 ανθρώπων την ημέρα. Ο μεγαλύτερος αριθμός τεστ που έχει πραγματοποιηθεί μέχρι σήμερα είναι 9.300 και είναι εξαιρετικά αμφίβολο ότι αυτός ο αριθμός μπορεί να ξεπεραστεί, ενώ μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει οι απαραίτητες προσλήψεις και προμήθειες εξοπλισμού ώστε να είναι δυνατόν να ελέγχονται όλοι όσοι μπαίνουν στην χώρα.

Γιατί όμως κάτι τέτοιο είναι σημαντικό; Γνωρίζουμε πως τα αεροπλάνα αποτελούν το πλέον επικίνδυνο μέρος για την μετάδοση του ιού, ενώ αρχικά ο ιός μεταδόθηκε εξαιρετικά γρήγορα σε όλες τις χώρες του πλανήτη εξαιτίας των αερομεταφορών. Τα 30 κρούσματα από το εξωτερικό που ανακοινώθηκαν πρόσφατα εντοπίστηκαν από 1300 τεστ, δηλαδή το ποσοστό των θετικών τεστ ήταν 2,3%, εξαιρετικά υψηλό. Επιπλέον σε όλη την διάρκεια του Μαΐου εντοπίστηκαν 45 περιστατικά που σχετίζονται με ταξίδι στο εξωτερικό ενώ έγινε γνωστό ότι την ίδια περίοδο ήρθαν 14.217 ταξιδιώτες. Δεν είναι γνωστό αν έγινε σε όλους τεστ, αλλά είναι πιθανό. Σε αυτήν την περίπτωση έχουμε 3 θετικά στα 1000 τεστ.

Πλέον στις τουριστικές πτήσεις θα γίνεται μόνο δειγματοληπτικός έλεγχος με αποτέλεσμα να είναι εξαιρετικά πιθανό έως βέβαιο πως πολλά κρούσματα δεν θα εντοπίζονται και θα κυκλοφορούν ελεύθερα ανά την επικράτεια. Όταν προσθέσουμε στην εξίσωση το δεδομένο πως κατά μέσο όρο ο κάθε φορέας του ιού κολλάει άλλους 3 με 4 ανθρώπους μέσα σε λίγες μέρες, ενώ σε περιπτώσεις συνωστισμού έχουν καταγραφεί παγκοσμίως φαινόμενα υπερμετάδοσης, καταλαβαίνουμε ότι είναι εξαιρετικά πιθανόν να κληθεί η χώρα να αντιμετωπίσει μέσα στο καλοκαίρι πολλές χιλιάδες κρούσματα. Άλλωστε αυτό επισημαίνουν ακόμα και σύμβουλοι της κυβέρνησης όπως ο καθηγητής Σύψας που όπως δήλωσε στο Mega εργάζονται πάνω στο χειρότερο σενάριο των 4.000-5.000 εισαγόμενων κρουσμάτων, ενώ συμπλήρωσε πως «το νούμερο δεν είναι βέβαιο. Όλοι αυτοί είναι μαθηματικοί υπολογισμοί που μένει να αποδειχθούν στην πράξη».

Το ΕΣΥ, οι ΜΕΘ, οι τραγικές ελλείψεις μπροστά στον κίνδυνο σοβαρής έξαρσης του ιού

H κυβέρνηση ισχυρίζεται πως έχει ενισχύσει το ΕΣΥ σε βαθμό που να είναι έτοιμο να διαχειριστεί όχι μόνο τα συνηθισμένα περιστατικά αλλά και μια πανδημία με εισαγόμενα κρούσματα εξαιτίας του τουρισμού. Βέβαια παρά τις μεγαλοστομίες της κυβέρνησης είναι γνωστές οι τραγικές ελλείψεις του ΕΣΥ σε υποδομές και εξοπλισμό, με αποτέλεσμα γιατροί και νοσηλευτές να καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να το κρατήσουν όρθιο. Η ΕΙΝΑΠ έχει καταγγείλει στην διάρκεια των προηγούμενων μηνών την έλλειψη προστατευτικού εξοπλισμού, τις ακατάλληλες ή ληγμένες μάσκες. Οι ΜΕΘ στην χώρα προ κορονοΐού ήταν 750, από τις οποίες λειτουργούσαν 560, ενώ σήμερα η κυβέρνηση δηλώνει πως έχουν αυξηθεί σε 1.017 με 840 σε νοσοκομεία του ΕΣΥ, 145 σε ιδιωτικές κλινικές και 32 σε στρατιωτικά νοσοκομεία. Πριν την Πανδημία δεκάδες ασθενείς περίμεναν μέρες να αδειάσει κρεβάτι σε ΜΕΘ, καθώς ο αριθμός τους είναι πολύ χαμηλότερος των αναγκών. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Εταιρίας Εντατικολόγων στην Ελλάδα υπάρχει ανάγκη για 3.000 δημόσια κρεβάτια ΜΕΘ. Πλέον αρκετά από τα διαθέσιμα κρεβάτια ΜΕΘ έχουν διατεθεί για ασθενείς με κορονοϊό επιδεινώνοντας τις μεγάλες ελλείψεις και οδηγώντας ακόμα και στο κλείσιμο μονάδων όπως της παιδοκαρδιοχειρουργικής στο Αγία Σοφία που βάζει σε κίνδυνο τις ζωές παιδιών. Ενώ λοιπόν ΜΕΘ και ιατρό-νοσηλευτικό προσωπικό δεν φτάνουν ούτε για τους ντόπιους, η κυβέρνηση ανοίγει τα σύνορα σε εκατομμύρια τουρίστες, χωρίς να φροντίσει για την κάλυψη των κενών στο ΕΣΥ.

Η κυβέρνηση προσπαθεί να ωραιοποιήσει την κατάσταση αλλά ομολογεί πως υπάρχουν τεράστια κενά. Ο υπουργός υγείας ανακοίνωσε πως σε ό,τι αφορά στα νησιά οι διαθέσιμες απλές κλίνες νοσηλείας για COVID-19 είναι 446 και δύνανται να αυξηθούν σε 694 αν χρειαστεί. Επίσης οι κλίνες ΜΕΘ για COVID-19 είναι 18 και μπορούν να αυξηθούν σε 79 σε περίπτωση ανάγκης. Φυσικά όλοι καταλαβαίνουν πως οι κλίνες αυτές δεν αποτελούν προσθήκη στις υπάρχουσες, αλλά αντίθετα αφαιρούνται από αυτές. Ο υπουργός ανακοίνωσε επίσης την εγκατάσταση «μικρών μοριακών αναλυτών» για την διενέργεια τεστ σε νησιά χωρίς να ξεκαθαρίσει σε τι αναφέρεται. Οι μοριακοί έλεγχοι για τον κορονοΐό απαιτούν μηχανήματα RT-PCR και εξειδικευμένο προσωπικό. Το αυτονόητο θα ήταν να υπήρχε τουλάχιστον ένα τέτοιο μηχάνημα ανά νησί μαζί φυσικά με τον επιστήμονα που θα το χειριζόταν. Παρόλο που το κόστος για ένα τέτοιο σχέδιο ανέρχεται σε λίγα εκατομμύρια ευρώ, αυτά δεν περισσεύουν την ίδια στιγμή που η χώρα δαπανά 4 δισεκατομμύρια το χρόνο για το ΝΑΤΟ. O Κικίλιας ανακοίνωσε επίσης πως οι ειδικές κάψουλες αρνητικής πίεσης για την μεταφορά ασθενών από τα νησιά θα ανέλθουν από την επόμενη βδομάδα σε 11 (από 1 που είναι σήμερα), ενώ οι αεροδιακομιδές θα εκτελούνται από την πολεμική αεροπορία ή εκμισθωμένα πτητικά μέσα από την Πολιτική Προστασία.

Οι αεροδιακομιδές στην Ελλάδα που διαθέτει 82 κατοικημένα νησιά αλλά και απομακρυσμένες περιοχές στην ηπειρωτική χώρα αποτελούσαν πρόβλημα και πριν την πανδημία, με χαρακτηριστική περίπτωση την αεροδιακομιδή 37χρονού στην Αθήνα από την Λήμνο με ιδιωτικό ελικόπτερο, κατόπιν μη πραγματοποίησης της αεροδιακομιδής επί 24ωρο από το ΕΚΑΒ. Σύμφωνα με το Έθνος στις αεροδιακομιδές συμμετέχουν μόλις τέσσερα εναέρια μέσα, ενώ κλήθηκε να συμμετέχει σε αυτές και η πυροσβεστική που ως γνωστόν το καλοκαίρι έχει μεγάλο φόρτο εργασίας. Η προσθήκη 2 ελικοπτέρων και αργότερα 2 αεροσκαφών μέσω δωρεάς του Νιάρχος που ανακοινώθηκε πριν λίγες μέρες, αποτελεί σταγόνα στον ωκεανό, ενώ ανοίγει τον δρόμο στην ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών του ΕΚΑΒ, καθώς στο νομοσχέδιο κύρωσης της δωρεάς προβλέπεται η χρήση ιδιωτικών μέσων για αεροδιακομιδές. Σημειωτέον ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιώργος Λαμπρούλης επεσήμανε προβληματικά σημεία της σύμβασης, όπως το γεγονός πως το ίδρυμα Νιάρχος αποκτάει ισοβίως το δικαίωμα ελέγχου αυτών των έργων, ενώ ένα μέλος του ΔΣ του ΕΚΑΒ μειοψήφησε για την αποδοχή της δωρεάς θέτοντας ζήτημα τεχνικών προδιαγραφών.

Οι εργαζόμενοι στην γαλέρα του τουρισμού εκτεθειμένοι στην πανδημία

Τις μεσαιωνικές συνθήκες εργασίας στον τουρισμό τις βιώνουν στο πετσί τους οι εργαζόμενοι, και τις έχει καταγγείλει ο Ριζοσπάστης διαχρονικά. Τα εξαντλητικά ωράρια εργασίας από το πρωί ως το βράδυ, τα ρεπό που δεν δίνονται, οδηγούν σε λιποθυμίες, προβλήματα υγείας ενίοτε ακόμα και θανάτους. Έτσι χτίζονται τα κέρδη των μεγαλοξενοδόχων και των λοιπών μεγαλοεπιχειρηματιών του χώρου, χτίζονται κυριολεκτικά στις πλάτες των εργατών. Φέτος οι εργαζόμενοι εκτός από την εξοντωτική εργασία έχουν να αντιμετωπίσουν και τον επικίνδυνο ιό, στον οποίο θα εκτεθούν τόσο εξαιτίας της άμεσης επαφής με δεκάδες τουρίστες, όσο και εξαιτίας των συνθηκών διαμονής τους.

Ως γνωστόν χιλιάδες εργαζόμενοι στον τουρισμό μένουν μαζί με συναδέλφους τους, πολύ συχνά σε μικρούς χώρους χωρίς παράθυρα ή ακόμα και σε κοντέινερς. Την ίδια στιγμή οι εργοδότες δεν υποχρεώνονται από το κράτος να παρέχουν μάσκες στους υπαλλήλους τους, με αποτέλεσμα  οι εργαζόμενοι να πρέπει να βάλουν το χέρι στην τσέπη για να εξασφαλίσουν την προστασία τους.

Τι θα συμβεί όμως αν ένας ή περισσότεροι εργαζόμενοι σε κάποιο νησί χρειαστούν νοσηλεία; Ποιος θα χωρέσει στα περιορισμένα κρεβάτια; Οι εργαζόμενοι, οι ντόπιοι ή οι τουρίστες; Ποιος θα καλύψει τα χαμένα μεροκάματα του εργαζόμενου που θα νοσήσει; Ποιος θα ζήσει την οικογένειά του;

Είναι ξεκάθαρο πως οι εργαζόμενοι λογίζονται ως αναλώσιμοι από την κυβέρνηση, τους ξενοδόχους, τις αεροπορικές εταιρίες. Όταν η κυβέρνηση εκφράζει την αγωνία της για τον τουρισμό τα κέρδη των αφεντικών έχει στο μυαλό, όχι την επιβίωση των εργαζομένων. Ακόμα για τα βασικά μέτρα προστασίας πρέπει να δοθεί μάχη. Είναι αποφασιστικής σημασίας του να συνειδητοποιήσουν όσο πιο γρήγορα γίνεται οι εργαζόμενοι πως η τύχη τους βρίσκεται στα χέρια τους.

Η ατομική ευθύνη του ντόπιου και η εγκληματική ευθύνη της κυβέρνησης

Η κυβέρνηση επιχειρεί να αποσείσει τις τεράστιες δικές της ευθύνες σε ενδεχόμενη -και ιδιαίτερα πιθανή- ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων και να φορτώσει το βάρος στην ατομική ευθύνη του καθενός. Φυσικά και υπάρχει ατομική ευθύνη στον βαθμό που κανείς πρέπει να διασφαλίζει την υγεία του καθώς και των γύρω του αποφεύγοντας πχ άσκοπους συνωστισμούς και κρατώντας αποστάσεις.

Τι γίνεται όμως με την κρατική ευθύνη; Γιατί δεν προστίθενται νέα δρομολόγια στα ΜΜΜ και οι εργαζόμενοι στοιβάζονται σαν σαρδέλες; Υπάρχει κρατικός έλεγχος στην τήρηση των μέτρων προστασίας στις επιχειρήσεις; Παρέχει το κράτος ή ο εργοδότης μάσκες και εξοπλισμό ατομικής προστασίας στον εργαζόμενο των 400 ευρώ ή καλείται να τα βάλει από την τσέπη του; Tι παράδειγμα δίνει η κυβέρνηση στους πολίτες όταν δηλώνει σε κάθε ευκαιρία πως η Ελλάδα είναι ασφαλής προορισμός και αναμένει εκατομμύρια τουρίστες; Πώς είναι δυνατόν να αποτραπούν οι απαράδεκτες εικόνες συνωστισμού στα διάφορα πάρτι όταν ο πρωθυπουργός και οι υπουργοί δίνουν το μήνυμα πως έχουμε ξεπεράσει τον κίνδυνο;

H ευθύνη είναι όλη δικιά τους! Όχι μόνο δεν ενίσχυσαν το ΕΣΥ, δεν λαμβάνουν κανένα μέτρο θωράκισης των νησιών και προστασίας των εργαζομένων και των ντόπιων αλλά προσπαθούν να μας πείσουν ότι αν πάει κάτι στραβά, θα φταίει η επιπολαιότητά μας! Θα επιτρέψουμε να τζογάρουν τις ζωές μας στο κυνήγι του κέρδους και του τουρίστα;

Σπύρος Μερκούρης

Το σκίτσο στο εξώφυλλο είναι του Πάνου Ζάχαρη

Παραπομπές

Σύψας στο MEGA: Προετοιμαζόμαστε για το «χειρότερο σενάριο» χιλιάδων εισαγόμενων κρουσμάτων

https://www.ethnos.gr/ellada/98649_pyrosbestiki-aerodiakomides-kroysmaton-koronoioy-horis-ekpaideysi

Ενημέρωση για την εξέλιξη της υγείας του 37χρονου που διεκομίσθη στην Αθήνα

https://www.iatropedia.gr/eidiseis/koronoios-sotiria-moirastikan-sto-prosopiko-maskes-gia-atmosfairiki-rypnasi-katangelia-einap/129539/

https://www.oengegr.com/post/%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%B1%CF%80-%CE%B1%CE%BA%CE%B1%CF%84%CE%AC%CE%BB%CE%BB%CE%B7%CE%BB%CE%B5%CF%82-%CE%BC%CE%AC%CF%83%CE%BA%CE%B5%CF%82-%CE%B4%CE%B9%CE%B1%CE%BD%CE%B5%CE%BC%CE%AE%CE%B8%CE%B7%CE%BA%CE%B1%CE%BD-%CF%83%CF%84%CE%B1-%CE%BD%CE%BF%CF%83%CE%BF%CE%BA%CE%BF%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B5%CF%83%CF%85

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

1 σχόλιο

  • Ο/Η ΑΧΠ λέει:

    Είναι “ανεξήγητη” η επιμονή τους να θέλουν το δημόσιο σύστημα υγείας που χρόνια τώρα υπονομεύουν να διαχειριστεί αυτά τα επιπλέον περιστατικά και όχι ο αγαπημένος τους ιδιωτικός τομέας. Αν πρωθυπουργός ήταν ο Άνταμ Σμιθ και όχι ένας αυγουλομάτης Μωϋσής, θα άφηνε τις Αγορές να λύσουν αυτά τα προβλήματα: υποχρεωτική ιδιωτική ιατρική ασφάλιση σε κάθε επισκέπτη με έξτρα για διακομιδές. Αυτοί γιατί μπλέκονται στα πόδια των Αγορών και τις μπουρδουκλώνουν;

Κάντε ένα σχόλιο: