«Ημέρα των Νεκρών» Día de los Muertos – Μεξικό

Οι ρίζες της Ημέρας των Νεκρών, που γιορτάζεται στο σύγχρονο Μεξικό και μεταξύ εκείνων της μεξικανικής κληρονομιάς στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε όλο τον κόσμο, πηγάζουν περίπου 3.000 χρόνια πίσω, στις τελετουργίες που τιμούν τους νεκρούς στην προκολομβιανή Μεσοαμερική.

Οι ρίζες της Ημέρας των Νεκρών, που γιορτάζεται στο σύγχρονο Μεξικό και μεταξύ εκείνων της μεξικανικής κληρονομιάς στις Ηνωμένες Πολιτείες και σε όλο τον κόσμο, πηγάζουν περίπου 3.000 χρόνια πίσω, στις τελετουργίες που τιμούν τους νεκρούς στην προκολομβιανή Μεσοαμερική.

Ruben Trejo (1937-2009), untitled (flag with Catrina stripes)

Οι Αζτέκοι οι Τολτέκους και άλλες φυλές ιαθγενών της Νάουα που ζούσαν στο σημερινό κεντρικό Μεξικό είχαν μια κυκλική άποψη για το σύμπαν και έβλεπαν τον θάνατο ως αναπόσπαστο, πάντα παρόν μέρος της ζωής. Για αυτούς τους προ-ισπανικούς πολιτισμούς, ο θάνατος ήταν μια φυσική κατάσταση στη μακρά συνέχεια της ζωής. Οι νεκροί εξακολουθούσαν να είναι μέλη της κοινότητας, διατηρούνταν ζωντανοί στη μνήμη και στο πνεύμα – και κατά τη διάρκεια του Día de los Muertos, (Ημέρα των Νεκρών) επέστρεφαν προσωρινά στη Γη.

Η σημερινή γιορτή του Día de los Muertos είναι ένας συνδυασμός προ-ισπανικών θρησκευτικών τελετών και χριστιανικών εορτών*. Οι προετοιμασίες ξεκινούν από το βράδυ της 31ης Οκτωβρίου, όπου και ανοίγουν οι «πύλες του Κάτω Κόσμου» για να έρθουν οι ψυχές των νεκρών όπου και συμμετέχουν όχι μόνο συγγενείς ή όσοι έχουν χάσει ένα αγαπημένο πρόσωπο αλλά και μαθητές σχολείου. Πρόκειται ουσιαστικά για μια μεγάλη γιορτή του θανάτου. Η επόμενη ημέρα είναι αφιερωμένη στα νεκρά παιδιά και βρέφη (ονομάζεται αλλιώς και μέρα των Αθώων ή μέρα των Αγγέλων) και η 2η ημέρα του Νοεμβρίου είναι για τους ενήλικες. Οι παραδοσιακοί τρόποι μεταβλήθηκαν από τις μεταβαλλόμενες δομές εξουσίας που ήρθαν με την ισπανική κατάκτηση και τον εκχριστιανισμό της περιοχής. Η εορτή των νεκρών μεταφέρθηκε από τον εορτασμό των δύο μηνών τον Ιούλιο και τον Αύγουστο για να συμπέσει με την Καθολική Ημέρα Αγίων και Ημέρας της Ψυχής την 1η Νοεμβρίου και την 2η Νοεμβρίου αντίστοιχα. Δεν είναι, όπως συνήθως πιστεύεται, μια μεξικάνικη εκδοχή του Halloween.

Πήλινο γλυπτό του Mictantecutli, Lord of the Land of the Dead, στο Μεξικό

Μόλις πέθανε, ένα άτομο ταξίδευε στο Chicunamictlán, τη χώρα των νεκρών. Μόνο αφού περάσει από εννέα δοκιμές, ένα ταξίδι τεσσάρων ετών, θα μπορούσε τελικά η ψυχή του ατόμου να φτάσει στο Mictlán, (παράδεισος) το τελευταίο μέρος ανάπαυσης. Στις τελετουργίες των Νάουα (Nahua) για την τιμή των νεκρών, που παραδοσιακά πραγματοποιούνται τον Αύγουστο, τα μέλη της οικογένειας παρείχαν φαγητό, νερό και εργαλεία για να βοηθήσουν τον νεκρό σε αυτό το δύσκολο ταξίδι. Αυτό ενέπνευσε τη σύγχρονη πρακτική της Ημέρας των Νεκρών κατά την οποία οι άνθρωποι αφήνουν φαγητό ή άλλες προσφορές στους τάφους των αγαπημένων τους ή τους βάζουν σε αυτοσχέδιους βωμούς που ονομάζονται ofrendas στα σπίτια τους.

David Alfaro Siqueiros (1896-1974), From the Porfiriato to the Revolution (detail), 1957-66, acrylic and pyroxylin on cloth-lined wood, Museo Nacional de Historia, Chapultepec Castle, Mexico City

1924 The Day of the Dead Diego Rivera

Βωμοί

Το επίκεντρο της γιορτής είναι ένας βωμός, ή οφρέντα (εάν μια οικογένεια είχε χρήματα, έθαβε τους νεκρούς κάτω από το πάτωμα του παρεκκλησίου του χωριού ή στο νεκροταφείο της εκκλησίας), χτισμένος σε ιδιωτικές κατοικίες και νεκροταφεία που  προορίζονται να καλωσορίσουν τις ψυχές πίσω στους  ζωντανούς. Ως εκ τούτου, είναι φορτωμένα με προσφορές—νερό για να ξεδιψάσουν μετά το μακρύ ταξίδι, φαγητό, οικογενειακές φωτογραφίες και ένα κερί για κάθε νεκρό συγγενή. Εάν ένα από τα πνεύματα είναι παιδί, μπορεί να βρει μικρά παιχνίδια στο βωμό. Οι κατιφέδες είναι τα κύρια λουλούδια που χρησιμοποιούνται για τη διακόσμηση του βωμού. Διάσπαρτα από το βωμό στον τάφο, τα πέταλα του κατιφέ οδηγούν τις περιπλανώμενες ψυχές πίσω στον τόπο ανάπαυσής τους. Ο καπνός από το θυμιατό, φτιαγμένο από ρητίνη, συνοδεύεται με προσευχές και καθαρίζει την περιοχή γύρω από το βωμό. Πολλές οικογένειες προσκαλούν τους νεκρούς στον οικιακό χώρο, που ήταν η φυσική κλίση στο προ-ισπανικό Μεξικό, δεδομένου ότι ήταν συνηθισμένη η ταφή των νεκρών κάτω από το πάτωμα του σπιτιού.

Heather Calderon

Φαγητό των νεκρών

Η παραδοσιακή πεποίθηση των μεξικανών ήταν ότι οι ψυχές φτάνουν πεινασμένες και διψασμένες από το μεγάλο ταξίδι στη γη των ζωντανών. Ορισμένες οικογένειες τοποθετούν το αγαπημένο γεύμα του αγαπημένου τους προσώπου στο βωμό. Άλλες κοινές προσφορές: Το Pan de muerto , ή ψωμί των νεκρών, είναι ένα τυπικό γλυκό ψωμί (pan dulce), που συχνά περιέχει σπόρους γλυκάνισου και διακοσμημένο με κόκαλα και κρανία φτιαγμένα από ζύμη. Τα οστά μπορεί να είναι διατεταγμένα σε κύκλο, όπως στον κύκλο της ζωής. Τα μικροσκοπικά δάκρυα στη ζύμη συμβολίζουν τη λύπη.

Τα κρανία ζάχαρης αποτελούν μέρος μιας παράδοσης τέχνης ζάχαρης που έφεραν Ιταλοί ιεραπόστολοι του 17ου αιώνα. Πιεσμένα σε καλούπια και διακοσμημένα με κρυστάλλινα χρώματα, βρίσκονται σε όλα τα μεγέθη και επίπεδα πολυπλοκότητας.

Ποτά, συμπεριλαμβανομένου του pulque , ενός γλυκού ζυμωμένου ποτού που παρασκευάζεται από το χυμό του φυτού αγαύη. Ένα λεπτό ζεστό χυλό φτιαγμένο από κορν φλάουρ, με προσθήκη ακατέργαστης ζάχαρης από ζαχαροκάλαμο, κανέλα και βανίλια. και ζεστή σοκολάτα.

Κοστούμια

Το ντύσιμο ως σκελετοί είναι το κυρίαρχο της ένδυσης. Άνθρωποι όλων των ηλικιών έχουν ζωγραφισμένα τα πρόσωπά τους περίτεχνα για να θυμίζουν κρανία και μιμούμενοι την calavera Catrina, φορούν κοστούμια και φανταχτερά φορέματα. Επίσης πολλοί φορούν κοχύλια ή και άλλα θορυβώδη αντικείμενα ενδεχομένως για να ξεσηκώσουν τους νεκρούς και να τους κρατήσουν κοντά τους κατά τη διάρκεια της διασκέδασης.

Butterfly Catrina impersonator, 2017, National Museum of Art, Mexico City, photograph by Ruben C. Cordova

Diego Rivera (1886-1957), Day of the Dead—City Fiesta, detail of dark-skinned Mexican women with powdered faces, 1923, fresco, Court of Labor, ground floor, Secretaría de Educación Pública, Mexico

Λογοτεχνικά Calavera (κρανίο)

Kατά τα τέλη του 18ου και τις αρχές του 19ου αιώνα, το calavera χρησιμοποιήθηκε για να περιγράψει σύντομα χιουμοριστικά ποιήματα τα οποία ήταν συχνά σαρκαστικά επιτύμβια που δημοσιεύονταν σε εφημερίδες και κορόιδευαν τους ζωντανούς. Αυτά τα λογοτεχνικά calavera έγιναν τελικά το δημοφιλέστερο μέρος των εορτασμών Día de los Muertos μέχρι σήμερα. Ποιήματα σε έντυπη μορφή διαβάζονται δυνατά και μεταδίδονται σε τηλεοπτικά και ραδιοφωνικά προγράμματα. Στις αρχές του 20ου αιώνα, ο Μεξικανός πολιτικός σκιτσογράφος και λιθογράφος Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάντα (1852 – 1913) δημιούργησε ένα χαρακτικό για να συνοδεύσει ένα λογοτεχνικό calavera. Ο Ποσάντα έντυσε την προσωποποίηση του θανάτου με φανταχτερά γαλλικά ενδύματα και την ονόμασε Calavera Garbancera, (Η Νεκροκεφαλή των Ρεβυθιών), αναφερόμενη σε πωλητές ρεβυθιών που αν και ιθαγενείς απαρνούνταν τις καταβολές τους και την ιστορία τους και παρίσταναν τους Ευρωπαίους. «Todos somos calaveras», ένα απόσπασμα που συνήθως αποδίδεται στον Posada, σημαίνει «είμαστε όλοι σκελετοί». Κάτω από όλες τις ανθρωπογενείς παγίδες μας, είμαστε όλοι ίδιοι. Το 1930 οι Ριβέρα και η Φράνσις Τουρ (συγγραφέας) δημοσίευσαν μια μονογραφία για τον Χοσέ Γουαδαλούπε Ποσάντα, με εκατοντάδες χαρακτικά του, επαναφέροντας τα μέχρι τότε μη αναγνωρισμένα χαρακτικά του ως καλλιτεχνικά έργα. Η πιο γνωστή χάραξη «La Calavera Catrina» (1910-13) του Ποσάντα ή απλά η «La Catrina» έγινε η βασική εικονική προσωποποίηση για το La Muerte και η Ημέρα των Νεκρών στο μεξικάνικο πολιτισμό.

La Catrina, 1910 ίσως η πιο γνωστή θηλυκή μορφή στο Μεξικό μετά την Παρθένο της Γουαδαλούπης

Οι εικόνες του Ποσάδα συμπλήρωναν τα ποιήματα του Calaveras με τα κρανία. Οι κάτοικοι σατίριζαν τις κατεχόμενες θέσεις εξουσίας, όπως οι πολιτικοί, οι δημόσιοι υπάλληλοι και τους ανώτερους τάφους κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Πορφίριο Ντιάζ. Τα «ποιήματα του κρανίου» δοσμένα μέσα από το χιούμορ και την ειρωνία για τη διασκέδαση των πλουσίων και των ισχυρών. Επεσήμαναν ότι ο θάνατος είναι ο τελικός ισοσταθμιστής, ότι όλοι καταλήγουμε στο ίδιο σημείο στο τέλος. Ειδικότερα, η «La Catrina» ** σατύριζε τις υπερβολές και την αλαζονεία της πλούσιας ελίτ. Η δημοτικότητα των έργων του Ποσόδα επηρέασε καλλιτέχνες και τεχνίτες σε όλο το Μεξικό.

Ντιέγκο Ριβέρα

Η μεξικανική επανάσταση δημιούργησε μια πολιτιστική αναγέννηση για τις αυτόχθονες ρίζες της χώρας, μια νέα εκτίμηση για τα πολιτιστικά τελετουργικά στις εργατικές τάξεις και μια επανατοποθέτηση στις εικαστικές τέχνες, μακριά από τα ευρωπαϊκά πρότυπα, αναζητώντας την ταυτότητα του Μεξικού διαχρονικά. Το 1921 ο Ντιέγκο Ριβέρα επέστρεψε στο Μεξικό μετά από χρόνια στην Ισπανία και τη Γαλλία, για να ηγηθεί του Μεξικανικού Muralist κινήματος, που ξεκίνησε ήδη σε δημόσια σχολεία και κυβερνητικά κτίρια. Μία από τις επιτροπές ήταν στο Υπουργείο Δημόσιας Εκπαίδευσης στην Πόλη του Μεξικού το 1923. Ο Ντιέγκο Ριβέρα οραματίστηκε τρία μεγάλα τμήματα αφιερωμένα σε λαϊκές εορταστικές εκδηλώσεις στο Μεξικό, μία από τις οποίες ήταν η «Ημέρα των Νεκρών». Οι τοιχογραφίες του Ριβέρα έθεσαν την τάση για την ενσωμάτωση της Día de Muertos στις εικαστικές τέχνες. Ο Ντιέγκο Ριβέρα χρησιμοποίησε τις εικόνες της «Ημέρας των Νεκρών» στις τοιχογραφίες του για να αναδείξει τις παραδοσιακές πρακτικές του Μεξικού, καθώς και για να επικοινωνήσει με τον μεξικάνικο τρόπο του με τη φύση της ίδιας της ζωής.

Ντιέγκο Ριβέρα 1944

«Dream of a Sunday Afternoon in Alameda Park» ( Όνειρο ενός κυριακάτικου απογεύματος)

Το 1947 ο καλλιτέχνης Ντιέγκο Ριβέρα παρουσίασε τον στυλιζαρισμένο σκελετό του Ποσάδα στην αριστουργηματική τοιχογραφία του «Το Dream of a Sunday Afternoon in the Alameda Central» είναι μια τεράστια τοιχογραφία, (μήκους άνω των 15 μέτρων και ύψους περίπου 5) γεμάτη με χαρακτήρες που καθόρισαν την περίπλοκη και ταραχώδη ιστορία του Μεξικού, που φαίνεται να περπατά μέσα στο μεγαλύτερο πάρκο της Πόλης του Μεξικού, Αλαμήντα. Αφηγείται την ιστορία χρονολογικά, ξεκινώντας στα αριστερά με την υποταγή του γηγενούς πληθυσμού του Μεξικού, και διασχίζοντας τα χρόνια της ισπανικής κυριαρχίας, έναν αιματηρό πόλεμο ανεξαρτησίας, δεκαετίες δικτατορίας, την επανάσταση της δεκαετίας του 1910, μέχρι τη σταθερότητα της στα μέσα του 20ου αιώνα.

Αντιμετωπίζοντας τους θεατές σε πρώτο πλάνο η *La Calavera Catrina, «ο σκελετός» ένα σατιρικό πορτρέτο της ματαιόδοξης ελίτ του Μεξικού του αιώνα. Εμπευσμένο από το  δημιούργημα του χαράκτη Ποσάδα, του άντρα με το καπέλο στα δεξιά. Στα αριστερά, ένα νεαρό αγόρι με μια ομπρέλα με χερούλι πουλιού αποκαλύπτεται ότι είναι ο νεαρός Ριβέρα. Πίσω του στέκεται η σύζυγός του Φρίντα Κάλο, με το ένα χέρι ακουμπισμένο στον ώμο του, το άλλο κρατώντας ένα αντικείμενο γιν-γιανγκ, σύμβολο του ιδιαίτερου δεσμού τους. Διάσημα και διαβόητα πρόσωπα είναι κρυμμένα σε κάθε γωνιά της σκηνής. Ο ισπανός κατακτητής Ερνάν Κορτές που έδωσε τέλος στην Αυτοκρατορίας των Αζτέκων, η Σορ Χουάνα (μοναχή του δέκατου έβδομου αιώνα και μια από τις πιο αξιόλογες συγγραφείς του Μεξικού) και ο Πορφίριο Ντίαζ (του οποίου η δικτατορία στις αρχές του εικοστού αιώνα ενέπνευσε τη Μεξικανική Επανάσταση). Στα αριστερά των μπαλονιών οι εφιάλτες της κατάκτησης και της θρησκευτικής μισαλλοδοξίας κατά την εποχή της αποικιοκρατίας δίνουν τη θέση τους στο όνειρο της δημοκρατίας κατά τη διάρκεια του 19ου αιώνα, που αντιπροσωπεύεται από την υπερμεγέθη φιγούρα του Μπενίτο Χουάρες, ο οποίος αποκατέστησε τη δημοκρατία μετά τη γαλλική κατοχής και επιχείρησε να εκσυγχρονίσει τη χώρα ως πρόεδρος. Στα δεξιά της σύνθεσης,  οι μάχες της επανάστασης δίνουν τη θέση τους σε μια κοινωνία όπου «γη και η ελευθερία», όπως υποστηρίζεται από τις σημαίες των εργατών, γίνεται πραγματικότητα. Ανάμεσα τους και ο Χοσέ Μαρτίν ο Κουβανός ποιητής και εθνικός ήρωας της Κούβας. Η τοιχογραφία σημέρα βρίσκεται στο Museo Mural Diego Rivera, ως εμβληματικό φόρο τιμής στο παρελθόν της χώρας. «Όλη η τέχνη είναι προπαγάνδα» έλεγε ο Ριβέρα. «Η μόνη διαφορά είναι το είδος της προπαγάνδας». Έβλεπε την τοιχογραφία ως μια δημοκρατική έκφραση. «Δεδομένου ότι η τέχνη είναι απαραίτητη για την ανθρώπινη ζωή, δεν μπορεί να ανήκει μόνο σε λίγους. Η τέχνη είναι η παγκόσμια γλώσσα και ανήκει σε όλη την ανθρωπότητα».

Η περίφημη ζωγραφική της Frida Kahlo «Το Όνειρο» (The Dream (The Bed) μια εικόνα του σκελετού της που βρίσκεται πάνω από το κρεβάτι με το θόλο της, πάνω από το φοβερό της σώμα αποκαλύπτει την ιδιαίτερα μεξικανική σχέση με το θάνατο, που κρέμεται από πάνω και ψιθυρίζει στο αυτί της. Καθώς αυτή η στάση είναι πανταχού παρούσα στον πολιτισμό, πολλοί Μεξικανοί και Αμερικανομεξικανοί ζωγράφοι διαθέτουν τον σκελετό στα έργα τους.

Σύγχρονο Μεξικό

Στη δεκαετία του 1950 η «Ημέρα των Νεκρών» έγινε κεντρικό στοιχείο για τους μελετητές και τους καλλιτέχνες στο Μεξικό που αναζητούσαν τις πηγές των μεξικανικών πολιτιστικών ταυτοτήτων σε αντιπαράθεση με τις αυξανόμενες τάσεις εκσυγχρονισμού της μεξικανικής οικονομίας και της κοινωνικής ζωής. Ο ποιητής Οκτάβιο Πας δημοσίευσε το 1945 το «El Laberinto de la Soledad» μια διεξοδική ανάλυση της μεξικανικής ταυτότητας, ιστορίας και σκέψης, μια συλλογή από δοκίμια για τον πολιτισμό του Μεξικού, στα οποία κάνει και αναφορά στις συνδέσεις μεταξύ των Μεξικανών και των Νεκρών.

Οι φωτογράφοι, οι ζωγράφοι, οι κινηματογραφιστές και οι καλλιτέχνες διερεύνησαν τις εκδηλώσεις της Ημέρας των Νεκρών στο Μεξικό εκτενώς στο δεύτερο μισό του εικοστού αιώνα. Οι μεξικανοί φωτογράφοι παρουσίασαν τη γιορτή με διάφορους τρόπους, από δημοσιογραφικά φωτογραφικά δοκίμια σε πιο εννοιολογικές ερμηνείες. Ο φωτογράφος Νάτσο Λόπες επισκέφθηκε το Janitzio το 1950 για να δημιουργήσει το φωτογραφικό «Noche de Muertos», το οποίο είναι αφιερωμένο στη τελετή, στο νεκροταφείο του νησιού στο Michoacán.

Νάτσο Λόπες 1950

Νάτσο Λόπες 1950

Νάτσο Λόπες 1950

Νάτσο Λόπες 1950

Ο σοβιετικός σκηνοθέτης Σεργκέι Αϊζενστάιν ταξίδεψε στο Μεξικό το 1930, καλεσμένος από την Upton Sinclair και την «Μεξικανική Trust Film» (χρηματοδότης) για να κάνει μια ταινία για την ιστορία και τους ανθρώπους του Μεξικού. Ο επίλογος στο σχέδιο ήταν αφιερωμένος στη «Día de los muertos». Ο Αϊζενστάιν και η εταιρεία εισήλθαν σε μια διαμάχη που τερμάτισε το έργο μετά από γυρίσματα πάνω από 30 ώρες ταινίας. Χωρίς τον Αϊζενστάιν η εταιρεία επεξεργάστηκε και κυκλοφόρησε τμήματα του master project, «Día de los muertos», το οποίο κυκλοφόρησε το 1934 ως ταινία μικρού μήκους. Ο Grigory Alexandrov, βοηθός του Αϊζενστάιν, επεξεργάστηκε ολόκληρη την ταινία, όπου και κυκλοφόρησε το 1979 ως «Que Viva México», τον αρχικό τίτλο του Αϊζενστάιν.

Ακολουθώντας τα βήματα του «Que viva Mexico», ο Μεξικάνικος κινηματογράφος χρησιμοποίησε συχνά την «Ημέρα των Νεκρών» ως πόρο για την παροχή «γνησιότητας» στην απεικόνιση των εργατικών τάξεων και των ιθαγενών ομάδων σε δημοφιλείς ταινίες. Η εξαιρετικά δημοφιλής τριλογία «Nosotros los pobres» (1948), «Ustedes los ricos» (1948) και «Pepe el Toro» (1953) αρχίζει και τελειώνει με τους κύριους πρωταγωνιστές που επισκέπτονται το νεκροταφείο στις 2 Νοεμβρίου στην πόλη του Μεξικού.

Το 1957, οι Αμερικανοί σχεδιαστές Charles και Ray Eames έκαναν ένα ντοκιμαντέρ για την Ημέρα των Νεκρών. Χρηματοδοτήθηκε από το Μουσείο Διεθνούς Λαϊκής Τέχνης στη Σάντα Φε, Νέο Μεξικό, σε συνεργασία με το Museo Nacional de Artes e Industrias Populares και τους ερευνητές-φωτογράφους Deborah Sussman, Susan Girard και Alexander Girard. Ένα σύντομο ντοκιμαντέρ δεκατεσσάρων λεπτών, που παρείχε μια μοναδική προοπτική για την υλική κουλτούρα και τις λαϊκές τέχνες που ενσωματώνονται στον εορτασμό. Ακολουθώντας την αισθητική των παραδοσιακών τεχνών: κατασκευή ζάχαρης-κρανίου, σχεδίαση μάσκας και προετοιμασία φαγητού, οι Eames χαρακτήριζαν τα αισθητικά στοιχεία κεντρικά στη λαϊκή παράδοση. Σε ένα ακόμη απαράμιλλο τρόπο, η «Ημέρα των Νεκρών» του 1957 αποκατέστησε τη γιορτή ως εκδήλωση τέχνης.

Η ταινία του 1960 «Macario» σε σκηνοθεσία του μεξικανού Ρομπέρτο Γκαβαλντόν αποτελεί την πρώτη εμπορική κινηματογραφική ταινία με θέμα την Ημέρα των Νεκρών. Βασισμένο σε μια σύντομη ιστορία από τον Β. Τράβεν (μυθιστοριογράφος) που δημοσιεύτηκε στα γερμανικά το 1950 (Αγγλικά 1953). Το «Macario» έγινε διεθνής επιτυχία, κερδίζοντας το βραβείο Όσκαρ για την καλύτερη ξένη ταινία (στην πραγματικότητα την πρώτη μεξικανική ταινία που έχει ποτέ υποδειχθεί σε αυτή την κατηγορία) και μια προβολή στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών του 1961.

Ηνωμένες Πολιτείες

Στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι μεξικανικές κοινότητες έχουν μετατρέψει την «Ημέρα των Νεκρών» σε δημόσια γιορτή λατινοαμερικανών πολιτισμών, ένα τελετουργικό ανταρσίας και ελπίδας και μια ευκαιρία να ευαισθητοποιήσει την πολιτιστική και ιστορική συλλογική μνήμη. Μέσα από τα πολιτικά δικαιώματα που απαιτούνται για την πολιτική εκπροσώπηση, την πρόσβαση στην εκπαίδευση, τα εργασιακά δικαιώματα των εργαζομένων, την ισότητα των φύλων και τον πόλεμο εναντίον του Βιετνάμ, οι μεξικάνικες κοινότητες στις Ηνωμένες Πολιτείες γνώρισαν επίσης μια πολιτιστική αναβίωση, τις μεξικανικές λαϊκές παραδόσεις και γιορτάζοντας την ανθεκτικότητα της εγχώριας κουλτούρας. Η αναβίωση του μεξικανικού πολιτισμού παρείχε νέες ευκαιρίες για την προσαρμογή, την αλλαγή και τη μετατροπή των ίδιων των παραδόσεων. Οι αμερικανομεξικανοί καλλιτέχνες, ακτιβιστές και διανοούμενοι αγκάλιασαν την Ημέρα των Νεκρών με νέες προοπτικές και μεταμόρφωσαν την εκδήλωση σε τελετουργίες πολιτιστικής επιβεβαίωσης, κοινοτικής ανάπτυξης και καλλιτεχνικής έκφρασης.

Το 1978 η Galería de la Raza διοργάνωσε μια γιορτή, αφιερώνοντας την εκδήλωση στη Φρίντα Κάλο, εστιάζοντας στην κληρονομιά της μεξικανικής ζωγράφου.

Την επόμενα δεκαετία, τα μουσεία, οι γκαλερί και τα πανεπιστήμια αντικατοπτρίζοντας αυτή τη νέα τάση με την οποία η «Día de los Muertos» θα υιοθετήσει μια πολυεπίπεδη διάσταση με καλλιτεχνικά, πολιτικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά. Τα ιδρύματα σε πόλεις όπως το Σικάγο, το Ντιτρόιτ, το Σαν Αντόνιο και η Νέα Υόρκη άρχισαν να προγραμματίζουν καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και να εκθέτουν εκθεσιακούς χώρους στην «Ημέρα των Νεκρών». Το Ινστιτούτο Τεχνών του Ντιτρόιτ, για παράδειγμα, διοργάνωσε ένα τέτοιο γεγονός το 1986, για να τιμήσει την 50ή επέτειο των Βιομηχανικών Τοιχογραφιών του Ντιτρόιτ από τον Ντιέγκο Ριβέρα.

*Στην Κεντρική Αμερική τα ημερολόγια (με 18 μήνες 20 ημερών το καθένα) δύο μήνες αφιερώνονται στους προγόνους, (περίπου την τελευταία εβδομάδα του Ιουλίου και τον μήνα Αύγουστο στο Γρηγοριανό ημερολόγιο). Οι Αζτέκοι στο Κεντρικό Μεξικό ονόμαζαν αυτούς τους μήνες με τα ονόματα των θεοτήτων Σιουτεκούτλι και Μικτλαντεκούτλι και για σαράντα μέρες επικαλούνταν τους προγόνους τους και τον Μικτλαντεκουλί, τον Άρχοντα του Μικτλάν.

**Σήμερα, το calavera Catrina, ή κομψό κρανίο, είναι το  πανταχού παρόν σύμβολο της Ημέρας των Νεκρών. Η μυστηριώδης γυναικεία μορφή «βαφτίστηκε» Κατρίνα από τον μεγάλο ζωγράφο Ντιέγκο Ριβέρα, ο οποίος το 1948 την απεικόνισε πλούσια ντυμένη – μεταξύ άλλων φέροντας και το φτερωτό φίδι, σύμβολο του προϊσπανικής κουλτούρας του Μεξικού – στην τοιχογραφία του “Όνειρο ενός κυριακάτικου απογεύματος”.

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: