Ιστορική απόφαση: Έφυγε από το γήπεδο η Μπασακσεχίρ! – Ο 4ος διαιτητής αποκάλεσε νέγρο τον βοηθό προπονητή!

Πρωτοφανείς σκηνές για τη βιτρίνα του Τσάμπιονς Λιγκ. Ο 4ος διαιτητής αποκάλεσε νέγρο τον Καμερουνέζο Γουεμπό και οι πρωταγωνιστές πήραν επιτέλους την ιστορική απόφαση να αποχωρήσουν από το γήπεδο σε ένδειξη διαμαρτυρίας!

Δε χρειάζεται να ξύσει κανείς πολύ την γυαλιστερή βιτρίνα του Champions League, την καμπάνια της ΟΥΕΦΑ και τα ωραία συνθήματα “Say No to Racism”, για να καταλάβει πως κάτι σάπιο υπάρχει στο βασίλειο της Δανιμαρκίας, ο ρατσισμός είναι βαθιά συστημικός και το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι.

Πριν από λίγη ώρα, ο αγώνας της Παρί Σεν Ζερμέν με την Μπασακσεχίρ για την τελευταία αγωνιστική της φάσης των ομίλων διακόπηκε, με τους παίκτες της τουρκικής ομάδας να αποχωρούν εξοργισμένοι και τους παίκτες της γαλλικής ομάδας να ακολουθούν, στηρίζοντας απόλυτα την απόφασή τους.

Ο λόγος; Ο τέταρτος διαιτητής του αγώνα, ο Ρουμάνος Κολτσέσκου, αποκάλεσε στη γλώσσα του μαύρο (negru) τον Πιερ Γουεμπό, τον Καμερουνέζο βοηθό προπονητή της τουρκικής ομάδας. Τα ρουμάνικα όμως έχουν λατινικές ρίζες και η συγκεκριμένη λέξη είναι διεθνώς αναγνωρίσιμη από όλους.

Ο Γουεμπό διαμαρτυρόταν έντονα από τα πρώτα λεπτά του αγώνα από τον πάγκο της ομάδας του. Ο πρώτος διαιτητής της αναμέτρησης, ο Ρουμάνος Χάντεγκαν, πλησίασε τον (συμπατριώτη του) τέταρτο διαιτητή, για να του υποδείξει ποιον πρέπει να αποβάλει και η απάντηση του τελευταίου ήταν: “αυτόν τον μαύρο”. Αυτό ειπώθηκε εις επήκοον όλων των ανθρώπων του πάγκου της τουρκικής ομάδας, με τον Γουεμπό να ξεσπά εναντίον του Κολτσέσκου και να τον ρωτά:

-Γιατί είπες “τον μαύρο”; Γιατί είπες “τον μαύρο”;

Οι άνθρωποι της Μπασακσεχίρ δε φάνηκαν διατεθειμένοι να καταπιούν αυτή την απαράδεκτη συμπεριφορά και οι αντιδράσεις τους ήταν κλιμακούμενες. Ο Σενεγαλέζος Ντεμπά Μπα ρωτούσε τον Κολτσέσκου γιατί δεν αποκαλεί άσπρους και τους λευκούς ποδοσφαιριστές. Ο Οκάν Μπουρούκ -παλαίμαχος Τούρκος άσος και τεχνικός της Μπασακσεχίρ- έλεγε στον Ρουμάνο πως είναι ρατσιστής και τον κατηγορούσε πως υπέδειξε την αποβολή του Γουεμπό εξαιτίας του χρώματος της επιδερμίδας του. Λίγο αργότερα η τουρκική ομάδα πήρε την απόφαση να αποχωρήσει από το γήπεδο, σε ένδειξη διαμαρτυρίας, και ο αγώνας διακόπηκε. Ενώ ο επίσημος λογαριασμός της ομάδας στα Social Media πόσταρε ένα λιτό αλλά κατανοητό από όλους σύνθημα της ΟΥΕΦΑ -που μοιάζει σχεδόν ειρωνικό με βάση όσα συνέβησαν.

Το σημαντικό είναι πως και οι παίκτες της Παρί Σεν Ζερμέν πήραν το μέρος των “αντιπάλων” τους, με πρωτοστάτες τα μεγάλα ονόματα, τον Νεϊμάρ και τον Μπαπέ. Φάνηκαν αποφασισμένοι να μην αφήσουν το περιστατικό να περάσει έτσι, μολονότι στον αγώνα αυτό κρίνεται η πρόκριση της ομάδας τους στην επόμενη φάση.

Σε κάθε περίπτωση, είναι μια ιστορική απόφαση, με τους πρωταγωνιστές να αντιδρούν άμεσα και να αποχωρούν από το γήπεδο -αντίθετα με ό,τι συνέβαινε κατά κανόνα στο παρελθόν- ενώ είναι η πρώτη φορά που αυτό συμβαίνει σε επίπεδο Τσάμπιονς Λιγκ, που είναι η βιτρίνα της ΟΥΕΦΑ και του παγκόσμιου ποδοσφαίρου.

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Notice: Only variables should be assigned by reference in /srv/katiousa/pub_dir/wp-content/themes/katiousa_theme/comments.php on line 6


Notice: Only variables should be passed by reference in /srv/katiousa/pub_dir/wp-content/themes/katiousa_theme/functions.php on line 38

Notice: Only variables should be assigned by reference in /srv/katiousa/pub_dir/wp-content/themes/katiousa_theme/functions.php on line 38
11 Σχόλια

  • Ο/Η smrd λέει:

    Νομιζω βιαζεστε να πανηγυρισετε.Φυσικα δεν υπερασπιζομαι την UEFA αλλα τον 4ο που λογικα αποψε τελειωσε την καριερα του μαλλον χωρις να φταει. Και αυτο γιατι στην απομαγνητοφωνηση καλει τον διαιτητη να αποβαλλει τον βοηθο που διαμαρτυρεται στον παγκο, ο διαιτητης τον ρωταει ποιον απο ολους και ο 4ος λεει “τον μαυρο”. Προφανως δεν τον εβρισε ουτε ζητησε να αποβληθει επειδη ειναι μαυρος αλλα επειδη ειχε αντιαθλητικη συμπεριφορα και η λεξη “μαυρος” ηταν διευκρινιστικη για να καταλαβει ο διαιτητης (πιθανολογω αν ηταν ξανθος θα ελεγε τον “ξανθο” η αν ειχε μακρυ μαλλι θα ελεγε”τον μαλλια”). Τωρα η αναμενομενη απαντηση ειναι πως και παλι δεν θα πρεπει να χρησιμοποιειται για να προσδιοριζει καποιον ανθρωπο αλλα να που σε καποιες περιπτωσεις δεν γινεται να το πεις αλλιως. Μην γινομαστε θυματα της πολιτικης ορθοτητας που στην τελικη τα αστικα Μ.Μ.Ε. επιβαλλουν και μανιπιουλαρουν οπως τους βολευει. Στην τελικη το κινημα BLM δεν εχει την λεξη “μαυρος” στο αρκτικολεξο του??? Τελος, το οτι η Μπασακσεχιρ, ομαδα του Ερντογαν -οχι του μεγαλυτερου αντιρατσιστη/δημοκρατη στον κοσμο- εμπλεκεται σε διπλωματικο επεισοδιο μεσα στη Γαλλια σε περιοδο τεταμενων σχεσεων των δυο χωρων ειναι τροφη για σκεψη
    ΥΓ το μονο θετικο ειναι οντως η σταση των ακριβοπληρωμενων ποδοσφαιριστων της Παρι που αποδοκιμασαν ενδεχομενη ρατσιστικη συμπεριφορα σε αντιπαλο

    • Ο/Η Βασίλης Κρίτσας λέει:

      Ούτε πανηγυρισμούς για το αυτονόητο βλέπεις (η απόφαση χαρακτηρίζεται ιστορική, ακριβώς γιατί δεν υπήρχε κάτι αντίστοιχο ποτέ στο παρελθόν, τουλάχιστον όχι σε τόσο υψηλό επίπεδο) ούτε κάποια υποκριτική πολιτική ορθότητα στο δημοσίευμα.
      Την απάντηση στους προβληματισμούς σου τη δίνει αυτό που λέει ο Ντεμπά Μπα: θα έλεγες “τον άσπρο” αν ήταν κάποιος λευκός; Προφανώς και όχι.
      Επίσης πολλοί από τους συμπατριώτες του Ρουμάνου αρνούνται να τον δικαιολογήσουν και μόνο αθώο δεν τον θεωρούν.
      https://www.sport24.gr/football/proedros-antiratsistikoy-symvoylioy-roymanias-xekathara-ratsismos-kamia-alli-ermineia.9075199.html

      Είναι δεδομένο ότι ο Ερντογάν θα αξιοποιούσε πολιτικά το γεγονός, σαφώς και μπορεί να βάρυνε στην απόφαση της διοίκησης ή του επικεφαλής της για να αποχωρήσει από το γήπεδο. Από αυτό το σημείο μέχρι να αφήνει κανείς υπονοούμενα (τροφή για θεωρίες συνωμοσίας και όχι για σκέψη) ότι το σκηνικό μπορεί να ήταν πχ στημένο, υπάρχει μια άβυσσος και ένα λογικό χάσμα που δεν μπορούν να καλυφθούν εύκολα. Η αντίδραση του Καμερουνέζου (όχι Τούρκου) Γουεμπό σίγουρα δεν είναι στημένη, ούτε μπορούσε να προβλέψει τον χαρακτηρισμό του τέταρτου διαιτητή, για να δούμε όσα ακολούθησαν.

  • Ο/Η smrd λέει:

    Ο προεδρος του ρουμανικου αντιρατσιστικου δεν λεει κατι διαφορετικο απο αυτο που εγραψα, οτι δηλαδη δεν θα επρεπε να χρησιμοποιησει την λεξη “μαυρος” αλλα αλλο γνωρισμα του, αρα δεχεται οτι το επιθετο ηταν διευκρινιστικο. Δεν με θεωρω ρατσιστη (με αδερφο μεταναστη παππουδες πολιτικους προσφυγες και προπαππουδες προσφυγες πολεμου δεν θα μπορουσα να ειμαι) αλλα ομολογω πως πολλες φορες στο γηπεδο εχω ρωτησει τον διπλανο μου “αυτος διπλα στον κρεσπο ειναι ο Βαρελα ή ο Εσιτι ειναι κ οι 2 μαυροι και 2 μετρα και τους μπερδευω”. Με τη λογικη σου αν καποιος με ηχογραφησει την αλλη μερα ειμαι στα μανταλακια ως ρατσιστης. Και τελος εγω δεν αφησα κανενα υποννοουμενο για σεναρια συνομωσιας, ο Ερντογαν εκανε κυρηγμα δημοκρατιας απο το twitter

    • Ο/Η Βασίλης Κρίτσας λέει:

      “αρα δεχεται οτι το επιθετο ηταν διευκρινιστικο”
      !!!
      “Είναι ρατσισμός χωρίς καμία δυνατότητα ερμηνείας. Θα μπορούσε να έχει αναγνωρίσει τον προπονητή με τόσες πολλές άλλες λεπτομέρειες και να αγνοήσει το χρώμα του”.

      Αν δεν καταλαβαίνεις τι διαβάζεις, ούτε τι γράφει το αρχικό κείμενο, ούτε οι σχολιαστές του, δεν μπορεί κανείς να σε βοηθήσει.
      Και δε θα είναι η πρώτη φορά. Καλή συνέχεια.

      • Ο/Η smrd λέει:

        Χαιρομαι που υπηρχε ζωη πριν τα social media και τη ζουγλα της πολιτικης ορθοτητας, τοτε που μπορουσες να θαυμασεις τον Πελε ως “μαυρο διαμαντι” και 10 χρονια αργοτερα να χαρακτηρισεις τον Ζικο “λευκο Πελε” χωρις να πεσει κανενας να σε φαει..Παντως με προβληματισες, παω να καψω τη συλλογη ποιηματων του Καββαδια που τολμαει να χαρακτηρισει το θερμαστη Γουλι “μαυρο” (ε και τα εγραφε τωρα ο καημενος ο κυρ Νικος τι θα ακουγε, γιατι μαυρος ειναι ο πιο ηπιος χαρακτηρισμος, τι αραπαδες αναφερει, τι νεγρες ασε ασε ωμος ρατσισμος)

        • Ο/Η Βασίλης Κρίτσας λέει:

          Κι εγώ προβληματίστηκα.
          Τελικά έχεις δίκιο, όταν λες το μαύρο διαμάντι και BLM…
          είναι ακριβώς το ίδιο με το να λες.
          -Ποιον να αποβάλω; -Τον μαύρο!

          Απλή διευκρίνιση έκανε ο άνθρωπος. Μπορεί να ήταν και ποιητικός οίστρος, ποιος ξέρει;
          Ο Πιερ ο μαύρος τεχνικός από το Καμερούν…

          Από καύση βιβλίων δεν ξέρω πώς πας, αλλά μας χάρισες αρκετά καμένα εγκεφαλικά κύτταρα.

          • Ο/Η smrd λέει:

            https://www.google.com/amp/s/amp.theguardian.com/football/2010/jun/10/matthew-booth-world-cup-2010
            Mathew Booth, ο μοναδικος λευκος παικτης της Ν.Αφρικης στο παγκοσμιο του 2010 και για καποιο περιεργο λογο αυτη η ιδιαιτεροτητα του τον εκανε γνωστο σε ολο τον πλανητη ως “λευκος ιπποτης” της Ν.Αφρικης. Μαλιστα στην πρεμιερα του τουρνουα που εγινε στη χωρα του οι οπαδοι φωναζαν ΜΠΟΟΥΥ οποτε επαιρνε τη μπαλα με πολλους να βιαζονται να μιλησουν για ρατσισμο των μαυρων Νοτιοαφρικανων εναντιον του..Ο ιδιος ειπε οτι οι συμπατριωτες του τον αγαπανε και απλα παιζουν με το ονομα του και φυσικα ισχυε το 2ο…Το παραδειγμα το αναφερω γιατι μεταξυ 10 μαυρων παικτων προφανως ο Μπουθ ηταν ο “ο ασπρος” οπως μεταξυ 5 μελων του προπονητικου stuff ο καμερουνεζος προπονητης ηταν ο “μαυρος”…Για τα εγκεφαλικα κυτταρα δεν θα σου απαντησω, αν δεν καταλαβαινεις τι εννοω, δηλαδη οτι οι λεξεις δεν πρεπει να ποινικοποιουνται, τοτε η δουλεια ειχε γινει προ πολλου

          • Ο/Η Βασίλης Κρίτσας λέει:

            Μπορεί να μην απαντάς ιπποτικά -ή μήπως λευκά ιπποτικά- για τα εγκεφαλικά κύτταρα, αλλά αυτά συνεχίζουν να καίγονται μαζικά όταν νομίζεις ότι συγκρίνεις παρόμοια πράγματα.

            Πρώτο παράδειγμα.
            -Ποιον να αποβάλω;
            -Τον λευκό ιππότη.

            Δεύτερο παράδειγμα.
            -Ποιον να αποβάλω;
            -Τον μαύρο.

            Πρώτο παράδειγμα.
            “Ρατσισμός” στη Ν. Αφρική του Απαρτχάιντ (!!! θα μπορούσα να συνεχίσω κανά δυο σειρές ακόμα με θαυμαστικά και ερωτηματικά) με λογοπαίγνιο.
            Δεύτερο παράδειγμα.
            Ρατσισμός στην Ευρώπη εις βάρος Αφρικανού.

            Κανείς δεν ποινικοποιεί τη χρήση μιας λέξης.
            Το ζήτημα είναι να μην παίζουμε με τις λέξεις και τη νοημοσύνη των άλλων, αν θέλουμε να στηρίξουμε μια εμμονή και ένα ολοφάνερα εσφαλμένο συμπέρασμα, με ανόητα επιχειρήματα για “αντίστροφο ρατσισμό”.

            Ο Ντεμπά Μπα (ένας ακόμα Αφρικανός, που ήταν και αυτός στον πάγκο ως αναπληρωματικός, οπότε καταρρίπτεται και το τελευταίο βλακώδες επιχείρημα για τον “μόνο μαύρο” στον πάγκο των Τούρκων) το έθεσε ως εξής: αν ήταν ο μόνος λευκός, θα έλεγες “να αποβάλεις τον άσπρο”;
            Αν αδυνατούμε να απαντήσουμε σε αυτό, θα γυρίζουμε όλη την ώρα γύρω-γύρω από την ουσία, χωρίς να την πετυχαίνουμε ποτέ.

  • Ο/Η smrd λέει:

    Τι να σου πρωτοαπαντησω? Οτι ο Μπα καθοτανε με τους παικτες και οχι με το προπονητικο stuff, οπως διευκρινησα παραπανω αλλα εσκεμμενα αγνοησες??? Οτι ο 4ος μιλουσε στη μητρικη του γλωσσα στην ενδοεπικοινωνια??? Οτι βασει πρωτοκολλου απαγορευεται να δειξει με το χερι οποτε μαλλον η περιγραφη για σενα θα επρεπε να γινει με τουε ερους του Taboo??? Eπισης σκοπιμα σε βολευει απο το παραδειγμα του Booth να κρατησεις τον τιτλο “λευκος ιπποτης” που του εδωσαν οι Αγγλοι δημοσιογραφοι και οχι την ουσια οτι ηταν Ο ΛΕΥΚΟΣ σε μια ομαδα ΜΑΥΡΩΝ και αυτο εθρεψε αντιστοιχα ρατσιστικα σεναρια που διηρκησαν μεχρι να τα διαψευσει ο ιδιος, δεν ειναι μακρια το 2010 νομιζω ολοι θυμομαστε την περιπτωση. Επειδη κανεις αστειακια θα πεσω στο επιπεδο κουλτουροσεφερλη που βρισκεται το χιουμορ σου και θα πω πως ακομα και ο τιτλος ευγενειας ιπποτης ειναι ενδομυχα ρατσιστικος. Γιατ δηλαδη να τον φερει ο λευκος και οχι οι μαυροι ποδοσφαιριστες των μπαφανα, δεν ειναι αξιοι αυτοι να χρηστουν ιπποτες??? Τελος εγω εξεθεσα την αποψη, οτι εγινε μια γλωσσικη παρεξηγηση οπως τοσες και τοσες (φροντιστηριο ξενων γλωσσων εκανε τηλεοπτικη διαφημιση στο παρελθον κανοντας λογοπαιγνιο με την ιταλικη λεξη pustolla και την παρεξηγηση που προκαλεσε). Ισως αυριο αποδειχτει οτι ο εν λογω διαιτητης ειναι επικαφαλης ταγματων εφοδου στη χωρα του και εκτεθω εντελως. Εσυ απο την αλλη πιανεσαι επιλεκτικα απο οτι σε συμφερει ανοοντας τα υπολοιπα και εισαι απολυτος για την ορθοτητα της αποψης σου. Τελος, δεν με νοιαζει αν προσβαλεις οποιον διαφωνει μαζι σου, προσωπικα δεν με αφορουν οι προσβολες σου γιατι ως κειμενογραφο δεν σε εκτιμω. Μια συμβουλη μονο, σαν αναγνωστης προς αρθρογραφο, μη φλυαρεις τοσο χωρις να λες τιποτα

    • Ο/Η Βασίλης Κρίτσας λέει:

      Το διαδίκτυο σου προσφέρει πολλές επιλογές.
      Μπορείς να συνεχίσεις να πιάνεσαι επιλεκτικά από ό,τι νομίζεις ότι προσφέρει σωσίβιο σε έναν συλλογισμό που μπάζει από χίλιες πλευρές. Από τον Ζίκο ως τον Καββαδία.
      Μπορείς να συνεχίσεις να συγκρίνεις μήλα και μπάλες. Τον ρατσισμό που βιώνει ένας λευκός στη χώρα του απαρτχάιντ, με αυτόν που βιώνει ένας Αφρικανός στην Ευρώπη.
      Μπορείς να συνεχίσεις να μην καταλαβαίνεις τι διαβάζεις για να το φέρεις στα μέτρα σου, όπως με τη δήλωση του ρουμάνου προέδρου του αντιρατσιστικού.
      Μπορείς να συνεχίσεις να μην καταλαβαίνεις τι βλέπεις. Πχ τον πρώτο να πλησιάζει τον τέταρτο, που λέει το “νέγκρου” μπροστά σε όλους, εις επήκοον όλων.
      Μπορείς να συνεχίσεις να πιστεύεις ότι η φράση (να αποβάλεις) “αυτόν τον μαύρο” είναι ακριβώς το ίδιο σα να λες “το μαύρο διαμάντι” για τον Πελέ ή τον Εουζέμπιο.
      Μπορείς να συνεχίσεις να νομίζεις ότι ήταν απλά μια φυσιογνωμική περιγραφή. Αν έπρεπε να αποβληθεί ο Μέσι πχ, ο τέταρτος θα έλεγε “αυτόν τον κοντό” και δε θα υπήρχε κανένα θέμα.
      Μπορείς να συνεχίσεις να πιστεύεις ότι όλος ο ντόρος προκλήθηκε από μια λεκτική, γλωσσική παρεξήγηση ή από την ομάδα του Ερντογάν ή από τη “δικτατορία της πολιτικής ορθότητας”, που δεν κυβερνούσε τα λόγια μας πριν από τη ζούγκλα των social media.
      Μπορείς να συνεχίσεις να δίνεις συμβουλές ενάντια στη φλυαρία, ενώ γράφεις κατεβατά για να αποδείξεις την αξία της σιωπής.
      Μπορείς να συνεχίσεις να σχολιάζεις συχνά-πυκνά σε μια σελίδα που δεν εκτιμάς τους κειμενογράφους της.
      Μπορείς να συνεχίσεις να πιστεύεις ότι η δική σου ειρωνεία είναι ένα μοσχομυριστό λουλούδι, ενώ των άλλων βρωμερή κοπριά.
      Μπορείς να έχεις και τον τελευταίο λόγο, αν έχεις ανάγκη αυτο-επιβεβαίωσης.
      Γενικώς μπορείς να συνεχίσεις…
      Εγώ δεν πρόκειται να σπαταλήσω άλλο χρόνο.

      (Ο Σεφερλής που αναφέρεις, θα έκλεινε με “αστειάκι” -το σαπούνι σου χαλάς κτλ.
      Αλλά η δικτατορία της πολιτικής ορθότητας θα το παρεξηγούσε και αυτό, ενώ είναι μια αθώα παροιμία…)

      • Ο/Η smrd λέει:

        Στην Ελλαδα η πολιτικη ορθοτητα επιβαλλει τον χαρακτηρισμο “εγχρωμος” και ειναι αποδεκτος στην κοινη γνωμη, αντιθετα η αφροαμερικανικη κοινοτητα θεωρει μεγαλυτερη προσβολη την προσφωνηση coloured και μαλιστα το θιγει σε ενα απο τα πιο δημοφιλη σποτακια της BLM campaign. Ενα απλο παραδειγμα πως απο χωρα σε χωρα το περιεχομενο των λεξεων αλλαζει. Εσυ μου αντιπαρεθεσες ως θεσφατο την αποψη ενος Ρουμανου αντιρατσιστη ο οποιος μπορει να ειναι ο Ρουμανος Βαλλιανατος, αυριο να ξερασει εναν αντικομμουνιστικο οχετο για την περιοδο Τσαουσεσκου και σε επομενο σου αρθρο να τον περνας γεννες δεκατεσσερις.

1 Trackback

Κάντε ένα σχόλιο: