Πού οδηγείται η Εταιρία Ελλήνων Σκηνοθετών; Έργα και ημέρες μιας ανυπόληπτης ηγεσίας

Η Δημοκρατική Ενότητα Σκηνοθετών, όλα αυτά τα χρόνια έχει τοποθετηθεί σε όλα τα «καυτά» ζητήματα του χώρου, αλλά και ευρύτερα του χώρου των καλλιτεχνών…Ανεξάρτητα από τις διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες και  απόψεις, καθενός καλούμε τους συναδέλφους να καταδικάσουν την πλαστογραφία και τις μεθοδεύσεις της πλειοψηφίας στη διοίκηση.

Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα την τελευταία διετία, έχουν επέλθει μεγάλες αλλαγές στον οπτικοακουστικό τομέα στη χώρα μας. Ανάμεσα στα άλλα οι αλλαγές αυτές αφορούν και την κρατική επιχορήγηση των κινηματογραφικών παραγωγών μέσω των ΕΚΚ, ΕΚΟΜΕ και ΕΡΤ αποκλείοντας από την κρατική χρηματοδότηση όλο και περισσότερο νέους, αλλά και παλιότερους σκηνοθέτες και σκηνοθέτες–παραγωγούς, ενώ διαμορφώνουν ταυτόχρονα ένα περιβάλλον εντατικοποίησης στους μισθωτούς του χώρου.

Η Δημοκρατική Ενότητα Σκηνοθετών, όλα αυτά τα χρόνια έχει τοποθετηθεί σε όλα τα «καυτά» ζητήματα του χώρου, αλλά και ευρύτερα του χώρου των καλλιτεχνών.

Χαρακτηριστικά, πρωτοστατήσαμε στη συλλογή χιλιάδων υπογραφών ενάντια στο ν. Λιβάνιου, τον τρομονόμο στην τέχνη. Συμμετείχαμε σε πρωτοβουλίες συντονισμού με άλλα καλλιτεχνικά σωματεία και φορείς για τη στήριξη του χώρου του πολιτισμού εν μέσω πανδημίας. Σταθήκαμε ξεκάθαρα σε όλα τα καίρια ζητήματα χωρίς «ναι μεν αλλά».

Το ίδιο διάστημα η πλειοψηφία στη διοίκηση της ΕΕΣ, όντας αποκομμένη από τους χώρους δουλειάς και έχοντας καταργήσει τις συλλογικές διαδικασίες, μόνο μετά από την πίεσή μας εδέησε να ασχοληθεί με  τα ζωτικά προβλήματα των σκηνοθετών. Μετά την εκλογόαπολογιστική συνέλευση του 2019, δεν είχε πραγματοποιηθεί καμία γενική συνέλευση, δεν συζητήσαμε ποτέ τις τόσο σοβαρές εξελίξεις, κανένα μέλος της ηγεσίας της ΕΕΣ δεν ζήτησε τη γνώμη των συναδέλφων.

Εντελώς ξαφνικά και μετά απο 2,5 χρόνια απουσίας κάθε συλλογικής συζήτησης , το Προεδρειο , κάλεσε σε γενική συνέλευση με θέμα την ένταξη της ΕΕΣ  στην ΠΟΘΑ. Θέληση ολων μας είναι να ενώσουμε τις δυνάμεις μας με τους συλλογικούς φορείς των υπόλοιπων  εργαζομένων στον χώρο του Πολιτισμού δυναμώνοντας τη φωνή μας. Το δυνάμωμα όμως αυτό δεν γίνεται με τεχνητά, πολύ περισσότερο με απαράδεκτα μέσα, όπως αυτά που χρησιμοποίησε  η πλειοψηφία στη διοίκησης της ΕΕΣ.  Η σημαντικότερη προϋπόθεση είναι να δυναμώσει και να ζωντανέψει πρώτα – πρώτα η λειτουργία της ιδίας της Εταιρίας,  ώστε να συσπειρώσει την πλειονότητα των σκηνοθετών στο αγώνα για τα δίκαια αιτήματά μας, έτσι που ο συντονισμός της δράσης της με τα υπόλοιπα σωματεία  στον τομέα του πολιτισμού να έχει αποτελέσματα και για την ΕΕΣ. Αυτό το γνωρίζει καλά η παράταξη της πλειοψηφίας.   Γι’ αυτό, μη διαθέτοντας κανένα σοβαρό επιχείρημα,  έσπευσε να φέρει τα μέλη της ΕΕΣ προ τετελεσμένων γεγονότων. Την ίδια στιγμή που μας καλούσε σε ΓΣ στις 21/9 για να συζητήσουμε την ένταξη στην ΠΟΘΑ, είχε ήδη στείλει σε αυτή στις 29/10/2021 έγγραφο με δήθεν απόφαση της Συνέλευσης του 2019, για προσχώρηση στην ΠΟΘΑ, επικαλούμενη αδιανόητες, ακόμη και στους νομικούς κύκλους ερμηνείες και παρερμηνείες λέξεων και εκφράσεων. Υποτιμώντας αδιάντροπα τη νοημοσύνη μας με μια  “δημιουργική” (!) ερμηνεία της απόφασης στη ΓΣ του 2019 μετάφρασε τις ‘έννοιες  “συμμαχία με τα σωματεία” και “ενότητα επι της ουσίας γιατί πολλά από τα προβλήματά μας είναι κοινά” ως “κατά βάθος” συγκατάθεση της συνέλευσης για ένταξη στην ΠΟΘΑ.    Και η πλειοψηφία της Διοίκησης στην ΠΟΘΑ, σαν έτοιμη απο΄καιρο έσπευσε την ίδια στιγμή να συμπεριλαβει την ΕΕΣ στη δύναμή της.

Όλα τα παραπάνω δεν φαίνονται καθόλου παράδοξα σε όποιον γνωρίζει οτι σε λίγες εβδομάδες ειναι το συνέδριο της ΠΟΘΑ. Ειναι προφανές ότι βρισκόμαστε μπροστά σε μια υπόγεια δοσοληψία. Η πλειοψηφία στην ΠΟΘΑ κερδίζει τις ψήφους των αντιπροσώπων της ΕΕΣ και η πλειοψηφία του ΔΣ της ΕΕΣ  επιλέγει αυτόν τον δρόμου για δικούς της ιδιοτελείς σκοπούς..

Σε συνεδρίαση του ΔΣ στις 3/11 ότι ήδη είχε αποστείλει με ημερομηνία 29/10 στην ΠΟΘΑ έγγραφο με πλαστή  απόφαση ΓΣ του 2019, αναφέροντας απλά πως θα γίνει συνεργασία των δικηγόρων της ΕΕΣ και της ΠΟΘΑ για να εξεταστεί αν υπάρχει νομική βάση για ένταξη της ΕΕΣ στην ΠΟΘΑ, για να συζητηθεί το θέμα σε επόμενο ΔΣ.

Εντυπωσιακό είναι το γεγονός   ότι σχεδόν σε κανένα ΔΣ δεν κρατιούνται πρακτικά, και όταν στις 18/11 ζητήσαμε να ηχογραφηθούν και λόγω της σοβαρότητας τον εξελίξεων , κατά πλειοψηφία  οι συνάδελφοι του ΔΣ αρνήθηκαν. Αφού ενημερωθήκαμε για τη νέα «ερμηνεία» της απόφασης του 2019, ειπώθηκε το αξιοπερίεργο ότι υπήρξε κλοπή σκληρού δίσκου με επιστολές και πρακτικά της ΕΕΣ.

Στη ΓΣ στις 21/11 η τεκμηριωμένη επιχειρηματολογία των εκλεγμένων με τη Δημοκρατική Ενότητα Σκηνοθετών απαντήθηκε με επίκληση απίθανων ισχυρισμών που ξεπερνούσαν και τον πιο ευφάνταστο σεναριογράφο. Προς το τέλος των διαδικασιών  αλλάχτηκε αυθαίρετα η Ημερήσια Διάταξη και η ψηφοφορία για ένταξη ή μη στην ΠΟΘΑ (με βάση και το καταστατικό χρειαζόταν τα 3/4 για να πάρει απόφαση ένταξης) μετατράπηκε σε ψηφοφορία για επικύρωση της απόφασης του 2019!!! με σκοπό να νομιμοποιηθεί εκ των υστέρων από τη Συνέλευση η απάτη της ηγεσίας της ΕΕΣ. Έτσι οι εκλεγμένοι με τη  Δημοκρατική Ενότητα Σκηνοθετών  για να μην επικυρώσουν με τη συμμετοχή τους αυτή την παρωδία διαδικασίας, υποχρεώθηκαν να αποχωρήσουν, μαζί με άλλους συνάδελφους αρκετοί από τους οποίους διαμαρτυρήθηκαν καταγγέλλοντάς την.

Μιλώντας για την ουσία του θέματος, η πραγματικότητα είναι ότι η ΕΕΣ σύμφωνα με το καταστατικό της είναι ένωση επαγγελματιών σκηνοθετών και όχι πρωτοβάθμιο εργατικό σωματείο ώστε να ενταχθεί σε δευτεροβάθμιο όργανο όπως η ΠΟΘΑ.  Η ένταξή της στην ΠΟΘΑ, που αποτελεί ομοσπονδία εργατικών σωματείων και εκλέγει αντιπροσώπους στην ΓΣΕΕ, είναι ωμή παραβίαση του καταστατικού της ΕΕΣ, ενώ ταυτόχρονα αλλοιώνει τον χαρακτήρα και της ίδιας της ΠΟΘΑ.

Η  ΕΕΣ  υπήρξε μέλος της ΠΟΘΑ μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1990 που αποφάσισε να αποχωρήσει και   να αλλάξει το καταστατικό της   σε  επαγγελματικό – καλλιτεχνικό  φορέα  των σκηνοθετών Θεάτρου – Κινηματογράφου – Ραδιοτηλεόρασης – Πολυμέσων,  ώστε   να στηρίξει ενεργά και θεσμικά τους ανεξάρτητους  σκηνοθέτες-παραγωγούς και όλους τους σκηνοθέτες με οποιαδήποτε σχέση εργασίας.  Έτσι κριτήριο για την ένταξη  του μέλους στην Ε.Ε.Σ , είναι η επαγγελματική   ιδιότητα του σκηνοθέτη και ζητείται η εργογραφία του και όχι η ασφαλιστική του ιδιότητα ή η εργασιακή σχέση του, αν είναι εργαζόμενος με ένσημα, με δελτίο παροχής υπηρεσιών ή αυτοαπασχολούμενος.

‘Ετσι κι αλλιώς πολλά από τα μέλη της εταιρίας που εργάζονται ως  μισθωτοί καλύπτονται από εργατικά  σωματεία, είτε  από τα σωματεία μισθωτών της ΕΡΤ που ανήκουν στην ΠΟΘΑ ή στην ΠΟΣΠΕΡΤ,  στα  ΣΕΗ, ΕΤΙΤΑ,  ΕΤΕΚΤ, ΕΚΒΕ. ‘Αλλα μέλη της ΕΕΣ που είναι εργοδότες καλύπτονται από τα ΣΑΠΟΕ, ΣΕΠΚΤΒ&Π και τις  αντίστοιχες   εργοδοτικές ενώσεις . Σαφέστατα θα πρέπει μέσα από συλλογικές διαδικασίες να εξετάσουμε τις πολύπλοκες εργασιακές σχέσεις που υπάρχουν στο χώρο μας. Η αλλαγή του καταστατικού της ίδιας της ΕΕΣ και η μετατροπή της σε εργατικό σωματείο σημαίνει ότι η πλειονότητα των μελών της, που δεν είναι μισθωτοί , θα πρέπει να διαγραφούν από αυτή.

Γνώμη μας είναι ότι η ΕΕΣ  πρέπει να συνεχίσει  να επιτελεί τον καταστατικό στόχο της, δηλαδή την ενασχόληση   με καλλιτεχνικά, πολιτιστικά και επαγγελματικά θέματα που προκύπτουν από το επάγγελμα του σκηνοθέτη, την  προστασία των πνευματικών δημιουργικών δικαιωμάτων των σκηνοθετών   και τον καθορισμό των όρων και συνθηκών παραγωγής και διάδοσης του πνευματικού μας έργου.

Εντύπωση όμως , μας προκαλεί ότι αρκετοί συνάδελφοι κατεβαίνουν  ως υποψήφιοι για την ΠΟΘΑ, ενώ  την ίδια στιγμή ανήκουν είτε σε άλλο πρωτοβάθμιο σωματείο είτε σε εργοδοτικούς φορείς.

Ανεξάρτητα από τις διαφορετικές ιδεολογικές αφετηρίες και  απόψεις, καθενός καλούμε τους συναδέλφους να καταδικάσουν την πλαστογραφία και τις μεθοδεύσεις της πλειοψηφίας στη διοίκηση.

Καλούμε ακόμη σε υπεράσπιση του χαρακτήρα της ΕΕΣ και τη μη ένταξή της στην ΠΟΘΑ ως εργατικό σωματείο, ώστε να στηρίξει  τους ανεξάρτητους  σκηνοθέτες- παραγωγούς και όλους τους σκηνοθέτες με οποιαδήποτε εργασιακή σχέση. Θέλουμε η ΕΕΣ να λειτουργεί μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες ώστε συλλογικά και μέσα από δημιουργικό διάλογο  να επεξεργάζεται θέσεις και σχέδιο παρέμβασης για  τα ζητήματα που μας καίνε. Θέλουμε να αναβαθμιστεί ο χώρος μας και  η καλλιτεχνική δημιουργία να αποτελεί παράγοντα ανύψωσης του πολιτιστικού επιπέδου του λαού μας. Το επόμενο διάστημα  οι εκλεγμένοι με τη ΔΕΣ θα πρωτοστατήσουν στην ενημέρωση και σε πρωτοβουλίες στο φόντο των εξελίξεων στον οπτικοακουστικό τομέα.

ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

1 Trackback

Κάντε ένα σχόλιο: