Τι… παίζει σήμερα; – Τρίτη 7 Δεκέμβρη 2021

Ταινίες, θεατρικές παραστάσεις, περιήγηση σε μουσεία, μουσική, τηλεοπτικές σειρές, βιβλία και άλλες προτάσεις.

Θέατρο

Ιστορία ενός σκύλου που τον έλεγαν Πιστό

 

Το κουδούνι – Του Δημήτρη Αλεξίου

 

“Η τριλογία των Λήμαν Μπράδερς” του Στέφανο Μασσίνι

Το Θέατρο του Νέου Κόσμου παρουσιάζει στις 4 Οκτωβρίου στο Θέατρο Ιλίσια το πολυβραβευμένο έργο “Η Τριλογία των Λήμαν Μπράδερς” του Στέφανο Μασσίνι, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, ο οποίος γιορτάζει φέτος τα 30 χρόνια του στη σκηνοθεσία.

Λίγα λόγια για το έργο
1844: Ο Χεγιούμ Λήμαν, γιος ενός εβραίου κτηνοτρόφου από τη Βαυαρία, πατάει για πρώτη φορά το πόδι του στην Αμερική. Το όνομά του, όπως και την πατρίδα του, τα αφήνει πίσω. Στον Νέο Κόσμο θα ονομαστεί Χένρυ και θα ανοίξει ένα μικρό κατάστημα υφασμάτων στην Αλαμπάμα. Τα επόμενα χρόνια θα έρθουν κοντά του οι δυο αδερφοί του, ο Μέντελ που έγινε Εμμάνουελ και ο Μάγιερ. Κάπως έτσι άρχισε η εντυπωσιακή πορεία των Λήμαν, που κάλυψε 164 χρόνια και τρεις γενιές: από το εμπόριο υφασμάτων και βάμβακος στην ίδρυση δικής τους τράπεζας και στη δημιουργία μιας αυτοκρατορίας που δέσποσε στην οικονομική ζωή της Αμερικής και του κόσμου.
Η πορεία όμως αυτή είναι μια σταδιακή αποκοπή από τις ρίζες, που αφορούν όχι μόνο την εβραϊκή ταυτότητα της οικογένειας αλλά και το αντικείμενο της οικονομικής τους δραστηριότητας, που δεν είναι πια το βαμβάκι ή ο καφές, οι σιδηρόδρομοι ή ο καπνός, αλλά κάτι πολύ πιο αφηρημένο: Γίνονται έμποροι χρήματος, με ό,τι συνεπάγεται αυτό, και φυσικά τον μεγάλο κίνδυνο να σκάσει η φούσκα, όπως κι έγινε.
Το 2008 είναι η χρονιά της θεαματικής κατάρρευσης της τράπεζας επενδύσεων Λήμαν Μπράδερς, που δίνει το έναυσμα της παγκόσμιας χρηματοοικονομικής κρίσης, με συνέπειες που θα αργήσει ακόμα να ξεπεράσει η ανθρωπότητα.

Ο Στέφανο Μασσίνι, από τους σημαντικότερους μυθιστοριογράφους και θεατρικούς συγγραφείς της Ιταλίας, δημιουργεί μια τοιχογραφία, όπου συμπλέκονται τα μεγάλα γεγονότα της ιστορίας με την πορεία των αδελφών Λήμαν και των απογόνων τους, η άνοδος και η πτώση, ο θρίαμβος μαζί με τα χάσματα και τις αμφιβολίες.
Τώρα και στην Αθήνα, ένα πολυβραβευμένο έργο που έχει μεταφραστεί σε 24 γλώσσες κι έχει ανεβεί από κορυφαίους σκηνοθέτες, ανάμεσά τους ο Λούκα Ρονκόνι και ο Σαμ Μέντες.

Συντελεστές της παράστασης
Μετάφραση: Κοραλία Σωτηριάδου με τη συνεργασία της Αγγελικής Κοκκώνη
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Σκηνικά: Ευαγγελία Θεριανού
Κοστούμια: Κλαιρ Μπρέισγουελ
Επιμέλεια κίνησης: Σεσίλ Μικρούτσικου
Σχεδιασμός φωτισμών: Σάκης Μπιρμπίλης
Βίντεο: Αποστόλης Κουτσιανικούλης
Βοηθός σκηνοθέτη: Γεωργία Γιαννοπούλου
Βοηθός σκηνογράφου: Έλλη Παπαδάκη
Φωτογραφίες: Δομνίκη Μητροπούλου

Παίζουν οι ηθοποιοί: Μάκης Παπαδημητρίου, Αργύρης Ξάφης, Μιχάλης Οικονόμου

Μουσικός επί σκηνής: Θοδωρής Οικονόμου / Δημήτρης Βεντουράκης

Θέατρο Ιλίσια

ΔΕΥΤΕΡΑ 20:00
ΤΕΤΑΡΤΗ 20:30
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 21:00
ΣΑΒΒΑΤΟ 21:00
ΚΥΡΙΑΚΗ 17:00

 

“Η Ποντικοπαγίδα” της Αγκάθα Κρίστι ξανά στο Νέο Ακάδημο

Η Happy Productions παρουσιάζει για 2η χρονιά στον Νέο Ακάδημο, το θρυλικό έργο μυστηρίου της Αγκάθα Κρίστι “Η Ποντικoπαγίδα” (“The Mousetrap”), το μακροβιότερο έργο στην ιστορία του παγκόσμιου θεάτρου, που παίζεται συνεχώς στο West End από τo 1952 έως σήμερα.

Λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου:
Η υπόθεση του έργου εκτυλίσσεται σε μια απομονωμένη πανσιόν μιας επαρχίας, την ώρα που το χιόνι πέφτει πυκνό. Οκτώ ήρωες, που όλοι τους κρύβουν ένα μυστικό, βρίσκονται αντιμέτωποι με σκληρές αλήθειες και επικίνδυνα ψέματα.
Ο φόβος τους κυκλώνει και ένας δολοφόνος βρίσκεται ανάμεσά τους. Μια ιστορία εκδίκησης με μεγάλές ανατροπές, έξυπνα τεχνάσματα και μια ποντικοπαγίδα που περιμένει το επόμενο θύμα της!

Στη νέα προσαρμογή του έργου, σε σκηνοθεσία και δραματουργική επεξεργασία Κίρκης Καραλή, μια ομάδα οκτώ πρωταγωνιστών, μεταφέρεται στις αρχές της δεκαετίας του ’90, προτού μπουν τα κινητά τηλέφωνα στις ζωές μας, σε μια πανσιόν της ελληνικής επαρχίας. Η συνέχεια επί σκηνής στον ΝΕΟ Ακάδημο!
… και μην αποκαλύψετε το τέλος σε κανένα!

Ταυτότητα Παράστασης:
Συγγραφέας: Αγκάθα Κρίστι
Σκηνοθεσία – Δραματουργική επεξεργασία: Κίρκη Καραλή
Θεατρική απόδοση: Αντώνης Γαλέος
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Αντώνης Παπακωνσταντίνου
Σκηνικά – Κοστούμια: Άση Δημητρολοπούλου
Φωτισμοί: Μελίνα Μάσχα
Φωτογραφία: Νίκος Πανταζάρας
Γραφιστική επιμέλεια: Gridfox
Βίντεο: Ειρήνη Στείρου
Βοηθός σκηνοθέτη: Κατερίνα Πεντέα
Βοηθός σκηνογράφου: Φανή Παϊτάκη
Ομαδικές κρατήσεις: Σίσσυ Δημάκη
Διεύθυνση παραγωγής: Ιωάννης Παντελίδης
Σύμβουλος Επικοινωνίας: Σεμίνα Διγενή
Δημόσιες σχέσεις – Προβολή: Μαρκέλλα Καζαμία

Διανομή (με αλφαβητική σειρά): Βαλέρια Κουρούπη, Μιχάλης Λεβεντογιάννης, Τζένη Μπότση, Ράνια Οικονομίδου, Νίκος Πολυδερόπουλος, Σήφης Πολυζωίδης, Στάθης Σταμουλακάτος, Χάρης Τζωρτζάκης.

Διάρκεια Παράστασης: 100 λεπτά χωρίς διάλειμμα

ΔΕΥΤΕΡΑ στις 19:00
ΤΡΙΤΗ στις  20:00
ΤΕΤΑΡΤΗ στις 18:00
ΣΑΒΒΑΤΟ στις  18:00
ΚΥΡΙΑΚΗ στις 20:30

Εισιτήρια:
• Δευτέρα-Τετάρτη: Ζώνη Α: 20€ / Ζώνη Β: 18€ / Ζώνη Γ: 15€
• Τρίτη: Γενική Είσοδος 15€
• Σάββατο-Κυριακή: Ζώνη Α: 22€ / Ζώνη Β: 20€ / Ζώνη Γ: 15€
Άνεργοι-Πολύτεκνοι-Φοιτητές-ΑμεΑ: 15€ (εκτός Σαββάτου/Κυριακής)
Προσφορά για κατόχους Freedom Pass: 15€ τις ημέρες Δευτέρα-Τρίτη-Τετάρτη
Ειδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις άνω των 15 ατόμων (στο τηλέφωνο 210 0080900)

Προπώληση εισιτηρίων:
α. Ηλεκτρονικά:
• www.viva.gr
• neosakadimos.gr
β. Τηλεφωνικά:
• Στο 210 0080900: Δευτέρα έως Παρασκευή 10:00-18:00 & Σάββατο 09:00-17:00
• Στο 210 3625119: Δευτέρα έως Κυριακή 10:00-21:00
• Στο 11876
γ. Στα ταμεία του Νέου Ακάδημου: Ακαδημίας & Ιπποκράτους 17 (Δευτέρα έως Κυριακή 14:00-22:00)
δ. Στα γραφεία της Happy Productions: Μεσογείων 326, Αγία Παρασκευή (Δευτέρα έως Παρασκευή 10:00-18:00 & Σάββατο 09:00-17:00)
ε. Στο Δίκτυο καταστημάτων VIVA

 

“Masterclass” του Terrence McNally στο θέατρο Παλλάς

4ος χρόνος

Το “Master Class” του Αμερικανού συγγραφέα Terrence McNally, θα συνεχίσει το ταξίδι του για 4η χρονιά, αυτή τη φορά στο ιστορικό Θέατρο Παλλάς, σε συνεργασία με τις “Θεατρικές Σκηνές”, εκπληρώνοντας έτσι την επιθυμία του αείμνηστου Παραγωγού της παράστασης, Μιχάλη Αδάμ.

Από Δευτέρα 1 Νοεμβρίου και κάθε Δευτέρα και Τρίτη, για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων, η Μαρία Ναυπλιώτου θα ζωντανέψει ξανά τον μύθο της συγκλονιστικής Ελληνίδας, που υπήρξε η μεγαλύτερη Φωνή του εικοστού αιώνα και που την έλεγαν Μαρία.

Με μια άλλη Μαρία στον κεντρικό ρόλο, την επιβλητική κι αισθαντική Μαρία Ναυπλιώτου, που ενσαρκώνει, και η ίδια στην ακμή και την ωριμότητά της, τη μεγάλη ντίβα, μέσα στο σύγχρονο υποκριτικό πνεύμα, σ’ ένα διάλογο γενεών με το αρχέτυπο πρότυπο της μεγάλης καλλιτέχνιδας. Η μετάφραση του έργου είναι του ποιητή Στρατή Πασχάλη, που θέλησε να μείνει πιστός τόσο στο ύφος όσο και στο γράμμα του πρωτότυπου κειμένου, διασώζοντας το νεύρο, την ενέργεια, το καυστικό χιούμορ και το πάθος του. Τη σκηνοθεσία του “Master Class” υπογράφει ο καταξιωμένος ηθοποιός και σκηνοθέτης της νεότερης γενιάς Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος.

Συντελεστές:
Σκηνοθεσία: Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος
Μετάφραση κειμένου: Στρατής Πασχάλης
Σκηνικά: Όλγα Μπρούμα
Ενδυματολογική επιμέλεια: Σταματία Μέγκλα
Μουσική επιμέλεια: Πέτρος Μπούρας
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Τα κοστούμια της κυρίας Ναυπλιώτου επιμελήθηκε ο Βασίλης Ζούλιας

Διανομή:
Μαρία Κάλλας: Μαρία Ναυπλιώτου
Σοπράνο Α’: Εύα Γαλογαύρου
Σοπράνο Β’: Λητώ Μεσσήνη
Τενόρος: Γιώργος Φλωράτος
Πιανίστας: Πέτρος Μπούρας
Stage Hand: Δημήτριος Ψύλλος

Δευτέρα – Τρίτη στις 20:30

 

Τα Πουλιά

H In Between Art Theatre Company παρουσιάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Vault Theatre Plus το θεατρικό έργο του Conor McPherson Τα Πουλιά (The Birds) σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Παπαδόπουλου.

Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Ειρήνη Αρβανίτη, Έκτορας Γασπαράτος, Άννα Θεοδωρίδου Στέλιος Ψαρουδάκης

Συντελεστές:
Συγγραφέας: Κόνορ Μακφέρσον
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Σκηνοθεσία: Λεωνίδας Παπαδόπουλος
Σκηνικά: Michelangelo Bevilacqua
Κοστούμια: Δομνίκη Βασιαγεώργη
Μουσική – Ηχητικά Τοπία: Μάνος Αντωνιάδης
Σχεδιασμός Φωτισμού: Σοφία Αλεξιάδου
Επιστημονική Συνεργάτης: Άννα Πούπου
Θεατρολόγος – Βοηθός Σκηνοθέτη: Μάνος Δαμασκηνός
Video: Στέφανος Κοσμίδης
Γραφιστική Επιμέλεια: xMx graphics
Φωτογραφίες: Μιράντα Παπαδοπούλου
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παραγωγή: In Between Art Theatre Company

Τα Πουλιά (The Birds) του βραβευμένου Ιρλανδού συγγραφέα Conor McPherson (Ο Φάρος, Η λάμψη μιας ασήμαντης νύχτας, Το Φράγμα) αποτελούν μια ατμοσφαιρική θεατρική διασκευή της συναρπαστικής ιστορίας της Daphne du Maurier στην οποία βασίστηκε και η ομώνυμη κινηματογραφική ταινία του Alfred Hitchcock.

Μυστηριώδη σμήνη πουλιών αρχίζουν να επιτίθενται βίαια κατά τη διάρκεια της παλίρροιας οδηγώντας δυο ξένους τον Νέιτ, έναν τύπο που πάσχει από πονοκεφάλους, και την Νταϊάν, πρώην μυθιστοριογράφο να καταφύγουν σε ένα απομονωμένο και εγκατελειμμένο σπίτι δίπλα σε μια λίμνη προσπαθώντας να επιβιώσουν. Χωρίς ηλεκτρικό ρεύμα και με λίγα αποθέματα τροφίμων οι σχέσεις δοκιμάζονται την ίδια ώρα που οι ελπίδες για σωτηρία εξανεμίζονται. Ξαφνικά η άφιξη μιας νεαρής μυστηριώδους γυναίκας,  της Τζούλια, που παραθέτει εδάφια από τον Εκκλησιαστή και φλερτάρει με τον Νέιτ, απειλεί να καταστρέψει τις εύθραυστες ισορροπίες.

Ένα μυστηριώδες παραμύθι για την εκδίκηση της φύσης απέναντι στον άνθρωπο, γίνεται ένα ψυχολογικό θρίλερ που διαπραγματεύεται θέματα που αφορούν τον Θεό, την επιβίωση και την λογοτεχνία. Το έργο ανέβηκε στο Gate Theatre του Δουβλίνου και παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα στο Vault Theatre Plus σε σκηνοθεσία Λεωνίδα Παπαδόπουλου.

Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού
Πολυχώρος Vault – Σκηνή Α – Βοτανικός, Αττική
29/11 έως 18/1/2022

 

Το χέρι του Θεού / The Hand of God / Πάολο Σορεντίνο / 2021

Στη Νάπολη του ’80, ενώ ο Φαμπιέτο ακολουθεί το πάθος του για το ποδόσφαιρο, μια οικογενειακή τραγωδία χαράζει το αβέβαιο αλλά πολλά υποσχόμενο μέλλον του στη σκηνοθεσία. Ισως η πιο προσωπική και αγαπημένη ταινία του σκηνοθέτη, τόσο αγαπημένη που δεν θέλει να βάλει τέλος. Κατά τη διάρκειά της είναι αρκετές οι φορές που ο θεατής εικάζει ότι πέφτουν οι τίτλοι τέλους, κι όμως ο Σορεντίνο συνεχίζει με άλλη μια πτυχή της ιστορίας του, λιγότερο σημαντική για μας, περισσότερο για εκείνον.

Ο Σορεντίνο δίνει ένα μάθημα σκηνοθεσίας, ευαισθησίας, διεισδυτικότητας στους χαρακτήρες και φυσικά περιεχομένου στους νεότερους συναδέλφους του. Εχεις να πεις μια ιστορία; Πες την. Εάν δεν έχεις να διηγηθείς μια ιστορία, μην κάνεις ταινία. Αυτό το μήνυμα αφήνει. Κι εκείνος διηγείται την ιστορία του τόσο ολοκληρωμένα, τρυφερά, με τόση ενσυναίσθηση, που δεν μπορείς να μείνεις απλός θεατής, γίνεσαι κοινωνός υποχρεωτικά. Από το πρώτο μέχρι το τελευταίο πλάνο ο Σορεντίνο στηρίζεται στους σκηνοθέτες – μύθους του ιταλικού σινεμά και τους αποθεώνει. Μέσα από τη ματιά του έφηβου Φαμπιέτο εξωραΐζει και απενοχοποιεί τη δύσκολη δεκαετία του ’80 στην Ιταλία και παρουσιάζει χαρακτήρες της πολυπληθούς οικογένειας της ιταλικής κοινωνίας.

Γαλλική Αποστολή / The French Dispatch / Γουές Αντερσον / 2021

Ο ιδιοφυής, πολυπράγμων σκηνοθέτης ξαναχτυπά. Ο Αντερσον έχει καταφέρει κάθε ταινία του να είναι γεγονός και βεβαίως ένα εικαστικό αριστούργημα, ζωγραφισμένο με χάρακα ακριβείας. Η μοναδική γεωμετρική του προσέγγιση καθιστά κάθε πλάνο πίνακα με μια αδιατάρακτη συμμετρία στο μοντάζ. Το βλέμμα του θεατή βυθίζεται στον άλλοτε πολύχρωμο, άλλοτε ασπρόμαυρο, μοναδικό κόσμο που συνθέτει με χιλιάδες στοιχεία και λεπτομέρειες – αναφορές σε κάθε καρέ της ταινίας για να εξυπηρετήσει όσο το δυνατόν καλύτερα τη σεναριακή δομή της ιστορίας του. Γρήγορος σκηνοθετικός ρυθμός, που δεν ξεφεύγει χιλιοστό από την αχαλίνωτη φαντασία του σκηνοθέτη. Ακόμα κι όταν η ταινία «κάνει κοιλιά», που εδώ δυστυχώς τραβάει σε χρόνο, δεν σταματά κανείς να θαυμάζει τη σκηνοθεσία, τη φωτογραφία, τη σκηνογραφία, γιατί όλα έχουν μια μοναδική σουρεαλιστική – καρτουνίστικη τελειότητα και διαπνέονται από μια ακατάπαυστη εκλεπτυσμένη σάτιρα.

Οι τέσσερις επιμέρους ιστορίες που απαρτίζουν το πορτρέτο – αναφορά στο περιοδικό «The New Yorker» διαδραματίζονται σε μια πόλη της Γαλλίας (Ennui-sur-Blase), περιγράφοντας στιγμές του περασμένου αιώνα, με μια οικουμενική διάθεση, αφού γίνεται συγκερασμός της ευρωπαϊκής με την αμερικανική κουλτούρα. Η μοντέρνα Τέχνη, η δεκαετία του ’60, το αστυνομικό μυθιστόρημα των δεκαετιών ’30, ’40, ’60, συντίθενται με τέτοιο τρόπο ώστε από τη μια να αποθεώνεται η «ελευθεροτυπία» και από την άλλη να «κατακεραυνώνεται» το αξιακό σύστημα που τα διέπει. Το καστ είναι εξίσου μεγαλειώδες και προσαρμοσμένο απόλυτα στη σατιρική διάσταση της ταινίας. Με λίγα λόγια, απολαύστε την κι ας έχει πολύ καλά κρυμμένη την κοινωνική διάσταση των πραγμάτων. Δείτε την σαν παιδί που σκαρφαλώνει σε ένα πολύχρωμο καρουζέλ που γυρίζει σε φρενήρεις ρυθμούς.

Μουσική

Ο Γιώργος Μεράντζας ΖΩΝΤΑΝΑ στο Antart Studio

«Νότα χαράς και καλύτερης διάθεσης στις μαύρες μέρες» – Διαδικτυακή μουσική παράσταση με τον Γιώργο Μεράντζα

 

Ένας χρόνος χωρίς τον Θάνο…

1 χρόνος χωρίς τον Θάνο Μικρούτσικο… Το έργο του θα διεγείρει πάντα την καρδιά και το μυαλό όλων των μελών και φίλων της ΚΝΕ, των νέων που «ό,τι και να λένε τ’ άστρα, αυτοί τη γλώσσα τους, τους βγάζουν». Θα μας εμψυχώνει και θα μας εμπνέει πάντα να «χορεύουμε πάνω στο φτερό του καρχαρία», για να αλλάξουμε αυτόν τον κόσμο…

Γι’ αυτό, με αφορμή τη συμπλήρωση 1 χρόνου από τον θάνατό του, η ΚΝΕ προβάλει στο κανάλι της στο Youtube το αφιέρωμα στον Θάνο Μικρούτσικο, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 46ου Φεστιβάλ ΚΝΕ – «Οδηγητή».

Την ενορχήστρωση του αφιερώματος έκανε ο επί χρόνια στενός συνεργάτης του Θάνου Μικρούτσικου, Θύμιος Παπαδόπουλος και συμμετείχαν καλλιτέχνες που μοιράστηκαν επίσης χρόνια συνεργασίας με τον συνθέτη και σχέσεις αγάπης: Ρίτα Αντωνοπούλου, Χρήστος Θηβαίος, Κώστας Θωμαΐδης, Γιώργος Κιμούλης, Γιώργος Μεράντζας, Γιώργος Νταλάρας, Μίλτος Πασχαλίδης. Έπαιξαν οι μουσικοί: Γιώργος Κατσίκας, Μίμης Ντούτσουλης, Γιάννης Παπαζαχαριάκης, Θοδωρής Οικονόμου, Βαγγέλης Μαχαίρας, Δημήτρης Αγάθος, Τζίμης Σταρίδας.

 

Εκθέσεις

Περιοδική έκθεση “Οι Μεγάλες Νίκες. Στα Όρια του Μύθου και της Ιστορίας”

Η νέα περιοδική έκθεση του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου “Οι Μεγάλες Νίκες. Στα όρια του Μύθου και της Ιστορίας” εντάσσεται στο πρόγραμμα εορτασμού για την επέτειο των 2500 χρόνων από τη Μάχη των Θερμοπυλών και τη Ναυμαχία της Σαλαμίνας.

Η έκθεση περιλαμβάνει 105 αρχαία έργα και ένα ομοίωμα αθηναϊκής τριήρους του 5ου αιώνα π. Χ., τα οποία σχετίζονται και αναδεικνύουν πτυχές του νικηφόρου αγώνα των Ελλήνων κατά των Περσών τόσο από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο όσο και από άλλα μουσεία της Ελλάδας, όπως τα Αρχαιολογικά Μουσεία Άστρους, Θήβας, Ολυμπίας, καθώς και το Μουσείο Κοτσανά Αρχαίας Ελληνικής Τεχνολογίας. Ιδιαίτερα εμβληματική για την ιστορική επέτειο είναι η παρουσίαση της προτομής του Θεμιστοκλή, ρωμαϊκό αντίγραφο ενός πρωτότυπου έργου του 5ου αι. π.Χ., από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Όστιας (Parco Archeologico di Ostia Antica). […]

Η έκθεση αποτελείται από οκτώ συνολικά εκθεσιακές ενότητες. Οι έξι πρώτες είναι αφιερωμένες σε διαφορετικά επεισόδια και μάχες των Περσικών Πολέμων. Τεκμήρια που παρουσιάζουν την πολεμική εξάρτυση των Ελλήνων οπλιτών και των Περσών, αφιερώματα των νικητών στα μεγάλα ιερά της αρχαιότητας, μεταξύ των οποίων και το κράνος του Μιλτιάδη, αιχμές βελών από το πεδίο της μάχης των Θερμοπυλών, θραύσματα αγγείων με ίχνη καύσης από την πυρπόληση της Αθήνας από τους Πέρσες και επιγραφές που θυμίζουν γνωστούς και άγνωστους πρωταγωνιστές των ιστορικών γεγονότων, είναι μερικά από τα έργα που θα συναντήσουν οι επισκέπτες στην έκθεση. Παράλληλα, μορφές θεών και μυθικών ηρώων πλαισιώνουν την ιστορική αφήγηση και τη διαπλέκουν με τις μυθικές δοξασίες, σύμφωνα με τις οποίες θεοί και θνητοί συνέργησαν για την επίτευξη της ολοκληρωτικής νίκης, βασισμένης στο αξιακό σύστημα του αρχαίου ελληνικού κόσμου.

Το εκθεσιακό αφήγημα συμπληρώνουν δύο καταληκτικές ενότητες, στις οποίες παρουσιάζεται ο απόηχος των Περσικών Πολέμων στην εικονιστική τέχνη –αρχαία και σύγχρονη– και η ιδεολογική τους σημασία.

Επιπλέον, στην αίθουσα 21, όπου εκτίθεται το χάλκινο σύμπλεγμα του αλόγου με τον αναβάτη από το Αρτεμίσιο, παρουσιάζονται σε διάλογο μαζί του πέντε αριστουργηματικά αγγεία με παραστάσεις αθλητικών και μουσικών αγώνων, σηματοδοτώντας την αξία της νικηφόρας αγωνιστικής αναμέτρησης, ατομικής και συλλογικής, όχι μόνο στον πόλεμο αλλά και στην ειρήνη.

Την έκθεση πλαισιώνουν ψηφιακές προβολές που συμβάλλουν στη δημιουργία σκηνικής ατμόσφαιρας, προκειμένου οι επισκέπτες να προσλάβουν τη δραματική ατμόσφαιρα των γεγονότων και το ελπιδοφόρο μήνυμα της Νίκης, προσφέροντας σε μερικές περιπτώσεις συμπληρωματικό ερμηνευτικό υλικό.

Τέλος, η έκθεση συνοδεύεται από επιστημονικό κατάλογο 512 σελίδων, έκδοση του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων.

 

“Takis: Κόσμος σε Κίνηση”

Από τις 23 Ιουνίου έως τις 07 Νοεμβρίου 2021 το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) σε συνεργασία με το Ίδρυμα Takis – Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (ΚΕΤΕ) παρουσιάζει μια μεγάλης έκτασης έκθεση με εμβληματικά γλυπτά του διεθνώς καταξιωμένου εικαστικού Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης, 1925-2019).

Η έκθεση με τίτλο “Τakis: Κόσμος σε Κίνηση”, που πραγματοποιείται με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ), θα παρουσιάσει 46 αντιπροσωπευτικά έργα του κορυφαίου Έλληνα καλλιτέχνη στον δημόσιο χώρο του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, συστήνοντας, έτσι, μια συνολική παρουσίαση των γλυπτών του για τη νέα γενιά, αλλά και μια καινούργια θεώρηση της σημασίας του έργου του για εκείνους που ήδη το γνωρίζουν.

Πάγια πρόθεση των εκθέσεων του ΚΠΙΣΝ, που από την αρχή της λειτουργίας του έθεσε ως στόχο τον επαναπροσδιορισμό της σχέσης του κοινού με τον δημόσιο χώρο, είναι η ανάδειξη της σημασίας της Τέχνης σε αυτόν. Επιστρέφοντας, λοιπόν, και πάλι μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα στη δια ζώσης διάσταση της εικαστικής εμπειρίας, τα γλυπτά του Takis έρχονται να συνομιλήσουν με τους επισκέπτες, αλλά και με το κτήριο του Renzo Piano, σε ένα χώρο διάδρασης και συνάντησης ανθρώπων κάθε ηλικίας.

Στα έργα της έκθεσης περιλαμβάνονται τα εμβληματικά Αιολικά του Takis, Σινιάλα με Φως και Βίδες του Αρχιμήδη, τα Πυροτεχνήματα, αλλά και αντιπροσωπευτικά έργα του από τις ενότητες των Μουσικών Γλυπτών, των Μαγνητικών Τοίχων-Τέταρτη Διάσταση, των Σπειρών, των Ηλεκτρικών Βαρελιών, των Λουλουδιών και των Σφαιρών.

Τα έργα μαζί, και το καθένα χωριστά, συγκροτούν έναν “κόσμο σε κίνηση”, έναν κόσμο τον οποίο οι επισκέπτες θα μπορούν να εξερευνήσουν και να συνδεθούν μαζί του, σε μια έκθεση που θέτει στο κέντρο της, μεταξύ άλλων, την ενασχόληση του καλλιτέχνη με τους φυσικούς νόμους, με τις κοσμικές δυνάμεις του σύμπαντος, στην προσπάθειά του να ορίσει με υλικό τρόπο τις αόρατες δυνάμεις. Η δουλειά του Takis προκύπτει από τη σύνθεση ενός μεγάλου φάσματος ιδεών και εμπειριών – από την εντατική επιστημονική έρευνα έως την αρχαία φιλοσοφία και την πνευματικότητα – και σφυρηλατεί ένα μοναδικό όραμα που συνεχίζει να εξελίσσεται ακόμα και σήμερα μέσα από τη συναναστροφή μας με το έργο του.

Στο πλαίσιο της έκθεσης, το ΚΠΙΣΝ θα πραγματοποιήσει εκπαιδευτικά και σχολικά προγράμματα, καθώς και εργαστήρια για παιδιά και ενήλικες με αφετηρία τα γλυπτά του Takis.

 

Έκθεση “Takis – Ενεργειακοί Τόποι”

Τα ιστορικά έργα-σταθμοί στην καλλιτεχνική πορεία του διεθνούς Έλληνα εικαστικού Takis (Παναγιώτης Βασιλάκης 1925-2019, Αθήνα), μέρος της δωρεάς του Αλέξανδρου Ιόλα στο τότε Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, πρόκειται να εκτεθούν στον χώρο ενός μουσείου αφιερωμένου στην γλυπτική, το MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, και τον

μετατρέπουν σε ένα ενεργειακό περιβάλλον με ήχους επικούς και παρατεταμένους που μεταφέρουν τις ταλαντώσεις, την κίνηση, το φως, τη δόνηση, την έλξη και την κρούση. Την έκθεση συμπληρώνει αρχειακό υλικό, φωτογραφίες, καθώς και ένα έργο της Δημοτικής Πινακοθήκης Λάρισας-Μουσείο Γ. Ι. Κατσίγρα.

Ο πρωτοπόρος, αυτοδίδακτος σχεδόν μυθιστορηματικός καλλιτέχνης, με ενέργειες όπως να “εκτοξεύσει” τον πρώτο καλλιτέχνη-αστροναύτη, εκρηκτικές performances και δράσεις με τη συμμετοχή του κοινού, καθιερώθηκε ως προσκεκλημένος ερευνητής της φυσικής και της μηχανικής του ΜΙΤ (Ινστιτούτο Τεχνολογίας της Μασαχουσέτης) αλλά και των sold out μουσικών παραστάσεων στο Πανεπιστήμιο του Berkley.

Στην έκθεση φιλοξενούνται επίσης συμπεριληπτικές εφαρμογές στο πλαίσιο του έργου “Mind’s Eye” για την προσβασιμότητα ατόμων με οπτική αναπηρία.

Επιμέλεια: Κατερίνα Σύρογλου.

ΜΟΥΣΕΙΟ ΑΛΕΞ ΜΥΛΩΝΑ – ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΥΓΧΡΟΝΗΣ

Πλατεία Αγίων Ασωμάτων 5, Θησείο

Τετάρτη έως Κυριακή μέχρι 17 Οκτωβρίου 2021

 

Τηλεόραση

Αξιόλογες τηλεοπτικές σειρές που δεν χάνουν την αξία τους. Ας θυμηθούμε:

“Καρυωτάκης”: Δραματική σειρά εποχής που προβλήθηκε στην ΕΡΤ, με θέμα τη ζωή του ποιητή Κώστα Καρυωτάκη (Δημοσθένης Παπαδόπουλος) και τη σχέση του με την ποιήτρια Μαρία Πολυδούρη (Μαρία Κίτσου). Σενάριο-σκηνοθεσία: Τάσος Ψαρράς. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:

για τη σειρά δείτε εδώ:

 

“Το Καπλάνι της βιτρίνας”: Παιδική-νεανική σειρά 10 επεισοδίων, μεταφορά του ομότιτλου γνωστού κι αγαπημένου μυθιστορήματος της Άλκης Ζέη. Η Μέλια και η Μυρτώ είναι δύο αδελφές, οκτώ και δέκα χρόνων αντίστοιχα, που ζουν το 1936 σ’ ένα νησί του Αιγαίου. Ο παππούς τους διηγείται συνεχώς ιστορίες για τους αρχαίους Έλληνες. Ο ξάδελφος Νίκος, φοιτητής από την Αθήνα, τις μαγεύει με τις ιστορίες ενός καπλανιού. Το καπλάνι -όπως το λένε στο νησί-, ένας βαλσαμωμένος τίγρης, που βρίσκεται κλειδωμένο μέσα στη βιτρίνα της μεγάλης σάλας του σπιτιού, πότε κοιτάει με το γαλάζιο και πότε με το μαύρο του μάτι, ανάλογα με τη διάθεσή του. Η δικτατορία του Μεταξά, τον Αύγουστο του 1936, θα μπλέξει μικρούς και μεγάλους στο «παιχνίδι του καπλανιού». Η Μέλια και η Μυρτώ θα ζήσουν καταστάσεις που θα επηρεάσουν για πάντα τη ζωή και το χαρακτήρα τους. Σκηνοθεσία: Πέτρος Λύκας. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:

 

“Βαμμένα κόκκινα μαλλιά”: Δραματική σειρά εποχής. Μια κοινωνική τοιχογραφία της δεκαετίας του ’50, βασισμένη στο ομότιτλό μυθιστόρημα του Κώστα Μουρσελά, που προβλήθηκε από τον ΑΝΤ1 στις αρχές της δεκαετίας του ’90. Διασκευή-σενάριο: Βαγγέλης Γκούφας. Σκηνοθεσία: Κώστας Κουτσομύτης. Παίζουν: Κώστας Αρζόγλου, Γιώργος Νινιός,  Καριοφυλλιά Καραμπέτη, Βέρα Κρούσκα και πολλοί ακόμα

γνωστοί ηθοποιοί. Δείτε όλα τα επεισόδια εδώ:

 

Βιβλίο

Στους παρακάτω συνδέσμους οι συντάκτες της Κατιούσα διάβασαν και πρότειναν κατά καιρούς τα βιβλία που ξεχώρισαν. Βιβλία που δεν τα περιορίζει η επικαιρότητα ή ο χρόνος έκδοσής τους και μπορούν ανά πάσα στιγμή να αναζητηθούν και να διαβαστούν:

Επίσης, πατώντας σε αυτό τον σύνδεσμο μεταφέρεστε στις συγκεντρωμένες νέες κυκλοφορίες βιβλίων και στις βιβλιοπαρουσιάσεις του περιοδικού.

Μια σειρά από προτάσεις που ανοίγουν «παράθυρο» στην αισιοδοξία, στη μαχητικότητα και τη συλλογικότητα!

Ελληνικά e-books από την Ανοιχτή Βιβλιοθήκη

Ιστορία – Έρευνα

Ιστοσελίδες εξαιρετικά χρήσιμες σ’ όσους αναζητούν την ιστορική αλήθεια:

Ιστοσελίδα του Αρχείου της ΚΕ του ΚΚΕ: Στην αρχική σελίδα του ιστοτόπου εμφανίζονται μερικά από τα πιο πρόσφατα αποκτήματα του Αρχείου του ΚΚΕ από προσφορές, μεμονωμένα υλικά και συλλογές που προτείνονται στον επισκέπτη, αλλά και ειδικά εκθέματα, θεματικά ή επετειακά, που αποτελούν δημιουργικές συνθέσεις των υλικών. Κάποια από αυτά τα εκθέματα παρουσιάστηκαν και σε φυσικές εκθέσεις, στο πλαίσιο του εξελισσόμενου προγράμματος εκδηλώσεων, για τα 100 χρόνια του ΚΚΕ. Από το μενού επιλογών στην κορυφή της σελίδας δίνεται η δυνατότητα πλοήγησης σε όλα τα καταχωρημένα αρχειακά αντικείμενα, συλλογές και εκθέματα, καθώς και η αναζήτηση σε αυτά με σύνθετα κριτήρια. Η περιήγηση την ιστοσελίδα αρχίζει από την διεύθυνση: http://arxeio.kke.gr

Ιστοσελίδα αφιερωμένη στα 70 χρόνια από την ίδρυση του Δημοκρατικού Στρατού Ελλάδας: Το αρχειακό και οπτικοακουστικό υλικό προέρχεται από το Αρχείο του ΚΚΕ και μεγάλο κομμάτι αυτού έρχεται για πρώτη φορά στο φως της

δημοσιότητας. Παρουσιάζονται ενδιαφέροντα υλικά από τις μάχες στα χαρακώματα, τις δημοκρατικές συνελεύσεις, την ιδεολογική και στρατιωτική εκπαίδευση. Στιγμές από την καθημερινότητα της ζωής στο βουνό την ώρα της ανάπαυλας. Σπάνια ντοκουμέντα με διαταγές, προσωπικές μαρτυρίες και γράμματα μαχητών και μαχητριών του ΔΣΕ. Επιπλέον, δημοσιεύεται σύγχρονο υλικό από μνημεία για το ΔΣΕ, αφιερώματα, εκδηλώσεις. Η ιστοσελίδα είναι ανοιχτή από σήμερα, Κυριακή 12 Ιούνη 2016, και το περιεχόμενό της θα εμπλουτίζεται στην πορεία με νέα υλικά. Η ξενάγηση στην ιστοσελίδα του ΔΣΕ αρχίζει από την διεύθυνση: http://dse.kke.gr

Ξενάγηση στους χώρους και στην έκθεση του επιμορφωτικού κέντρου Χαρίλαος Φλωράκης: Το Επιμορφωτικό Κέντρο Χαρίλαος Φλωράκης ξεκίνησε τη λειτουργία του τον Ιούνη 2007, στο σπίτι όπου έζησε ο κομμουνιστής ηγέτης. Σκοπός του κέντρου είναι η συμβολή στην έρευνα και μελέτη της ιστορίας του ΚΚΕ, του εργατικού και λαϊκού κινήματος, του διεθνούς κομμουνιστικού κινήματος και σημαντικών σταθμών της σύγχρονης ιστορίας. Στο αρχειακό απόθεμα του Κέντρου, έχουν ενταχθεί σε ψηφιακή μορφή πάνω από 165 χιλιάδες ντοκουμέντα (800 χιλιάδες σελίδες) του Ιστορικού Αρχείο της ΚΕ του ΚΚΕ. Με αυτό τον τρόπο είναι προσβάσιμα στους ερευνητές και σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο. Το υλικό του Κέντρου έχει εμπλουτιστεί μέσω προσφορών φίλων του καθώς και μέσω συνεργασιών με άλλα αρχεία (ΓΑΚ, ΕΛΙΑ, Βιβλιοθήκη της Βουλής). Μέχρι σήμερα το Κέντρο έχει συνδράμει στο έργο ιστορικών και άλλων ερευνητών και έχει στηρίξει οργανώσεις του ΚΚΕ και τις ΚΝΕ με αρχειακό υλικό για εκδόσεις, διάφορες εκδηλώσεις και εκθέσεις. Πατήστε εδώ

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: