Συνεχίζεται το αφιέρωμα στον Σοβιετικό κινηματογράφο από τον Δήμο Ικαρίας

Στο Δημοτικό Κινηματογράφο Αγίου Κηρύκου, ο Δήμος Ικαρίας συνεχίζει τις δωρεάν προβολές με ένα μικρό αφιέρωμα στον Σοβιετικό κινηματογράφο.

Ο κινηματογράφος χρωστά τη μισή τουλάχιστον από την ύπαρξή του στους κινηματογραφιστές που ξεπήδησαν από τις μέρες του Οκτωβρη, με πρώτο φυσικά ανάμεσα τους τον Σεργκέι Αϊζενστάιν. Στο μικρό αυτό αφιέρωμα παρουσιάζουμε ταινίες με μεγάλη ιστορική και καλλιτεχνική αξία. Ταινίες που περιγράφουν την κατάσταση της ΕΣΣΔ της εποχής τους, τις κοινωνικές και οικονομικές συνθήκες που τις γέννησαν παίρνοντας μάλιστα αρκετές φορές καθαρή θέση. Ο θυελλώδης άνεμος αλλαγής που σάρωσε τους τομείς της κοινωνίας, της πολιτικής και της οικονομίας έπαιξαν καθοριστικό ρόλο και επηρέασαν καίρια τους καλλιτέχνες. Όλοι οι χώροι της Τέχνης (ζωγραφική, ποίηση, μουσική, κινηματογράφος) δονήθηκαν από έναν πρωτόγνωρο παλμό δημιουργίας και οι καλλιτέχνες πειραματίστηκαν με νέες φόρμες, ανανέωσαν τους εκφραστικούς τους τρόπους, συντάχθηκαν με το καινούριο και επαναστατικό πνεύμα της εποχής και αποτύπωσαν με ανεξίτηλα γράμματα στο οικουμενικό βιβλίο της Τέχνης τα μοντέρνα κινήματα της περίφημης Ρωσικής Πρωτοπορίας.

Ενώ ο Μαγιακόφσκι γράφει τους παθιασμένους στίχους του στο πνεύμα του κομμουνιστικού φουτουρισμού, οι κινηματογραφιστές της Επανάστασης γυρίζουν τις πρώτες ταινίες και διαμορφώνουν την αισθητική του σοβιετικού κινηματογράφου που βρίθει από καινοτομίες και πρωτοπόρο πνεύμα.

Στην άνθηση της κινηματογραφικής τέχνης καίρια ήταν η έμπρακτη συνεισφορά του Λένιν, η οποία έπαιξε σημαντικό ρόλο στη διάδοση του κινηματογράφου. Τα χαρακτηριστικά λόγια του “Αναγνωρίζουμε τον κινηματογράφο ως τη σπουδαιότερη απ’ όλες τις Τέχνες” είναι τεκμήρια της αντίληψής του για τη δύναμη της εικόνας και της θερμής υποστήριξής του στις αναζητήσεις των σκηνοθετών, ενώ μαρτυρούν την πριμοδότηση της νέας τέχνης δίνοντας ώθηση σε καλλιτέχνες με άλλες αφετηρίες. Αποτέλεσμα αυτής της ολόθερμης συμπαράστασης ήταν η παθιασμένη ενασχόληση ανθρώπων των Γραμμάτων και των άλλων Τεχνών με το σινεμά. Για την εποχή αυτή ο ιστορικός κινηματογράφου Κιθ Ρίντερ επισήμανε: “Πουθενά η έκρηξη της κινηματογραφικής τέχνης δεν ήταν τόσο αισθητή όσο στη μετεπαναστατική Ρωσία”. Τα

Από το χώρο των εικαστικών τεχνών ξεκίνησε ο Σεργκέι Αϊζενστάιν. Σπούδασε αρχιτεκτονική και γλωσσολογία και ζωγράφιζε αφίσες πριν ασχοληθεί με τη θεωρία του κινηματογράφου και σκηνοθετήσει μερικές από τις πιο πρωτοποριακές ταινίες του παγκόσμιου σινεμά, αποκαλύπτοντας τις καινοτόμες και πρωτοποριακές τεχνικές του μοντάζ. Ο Αϊζενστάιν αντικαθιστά τον πρωταγωνιστή με τις πλατιές μάζες, τους λαούς της Γης δηλαδή. Με τις μοναδικές λήψεις του αποθεώνει την κίνηση των μαζών, των λαών, προσδίδοντας κοινωνικό και πολιτικό μεγαλείο και αφουγκραζόμενος με ανεπανάληπτο τρόπο τα επαναστατικά μηνύματα της εποχής. Στο αφιέρωμα θα προβληθούν οι μνημειώδεις φιλμικές δημιουργίες του “Απεργία” και Aleksandr  Nevskiy .

Στο αφιέρωμα θα προβληθεί και η αριστουργηματική ταινία “Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή” του Τζίγκα Βερτόφ, Ρώσου σκηνοθέτη, θεωρητικού και διακεκριμένου μοντέρ, εβραϊκής καταγωγής, που τα χρόνια της Επανάστασης έγινε οπερατέρ Επικαίρων στο τρένο του Λένιν. Έχει αποκτήσει μυθικές διαστάσεις το τρένο που διέσχιζε την αχανή χώρα και ήταν ταυτόχρονα αίθουσα κινηματογράφου και εργαστήριο παραγωγής. Παρουσίασε το ιστορικό μανιφέστο του “Κινογκλάζ”, δηλαδή “Κινηματογράφος – Μάτι”,  οι αρχές του οποίου βρήκαν θαυμάσιες εκδοχές στις ταινίες του.  “Ο άνθρωπος με την κινηματογραφική μηχανή” του 1929, με ασύλληπτο μοντάζ, θεωρείται από τις πιο όμορφες και πρωτοπόρες ταινίες του βωβού κινηματογράφου. Αν δεν υπήρχαν ο Αϊζενστάιν και ο Βερτόφ με το μοντάζ τους, το σινεμά δεν θα ήταν όπως το ξέρουμε. Αυτό άλλωστε αποδεικνύεται από τη βαθιά επιρροή που άσκησαν οι μεγάλοι Σοβιετικοί κινηματογραφιστές στους Δυτικούς σκηνοθέτες

Θα προβληθούν οι παρακάτω ταινίες:

Παρασκευή   30 Αύγουστου

Απεργία (1924) του Σεργκέι Αϊζενστάιν.   Διάρκεια 82΄ – Α/Μ

Ο Άνθρωπος με την Κινηματογραφική Μηχανή (1929)

του Τζίγκα Βερόφ, Διάρκεια  68΄- Α/Μ

Σάββατο    31 Αύγουστου  

Οι πατριώτες – Okraina (1933) Μπόρις Μπαρνέτ Διάρκεια 101′ – Α/Μ

Κυριακή   1 Σεπτεμβρίου       

Τσαπάγιεφ (1934)

Των Γκεόργκι Βασίλιεφ, Σεργκέι Βασίλιεφ   Διάρκεια  93΄ – Α/Μ

Δεύτερα   2 Σεπτεμβρίου

Aleksandr  Nevskiy (1938) του Σεργκέι Αϊζενστάιν.  Διάρκεια 112΄  – Α/Μ

Τρίτη  3 Σεπτεμβρίου 

Παιδαγωγικό Ποίημα  (1955) των Μ. Μαγιέβσκαγια – Α. Μασλιουκόβι.

Διάρκεια 111΄ -Έγχρωμη

Τετάρτη  4 Σεπτεμβρίου  

Όταν περνούν οι γερανοί  (1958) του Μιχαήλ Καλατόζοφ.  Διάρκεια 93΄  – Α/Μ 

Πέμπτη   5 Σεπτεμβρίου  

Τα παιδικά χρόνια του Ιβάν (1962) του Αντρέι Ταρκόφσκι Διάρκεια 93΄  – Α/Μ

Παρασκευή  6 Σεπτεμβρίου  

hamlet (1964) του Γκριγκόρι Κόζιντσεφ Διάρκεια 140΄  – Α/Μ

Σάββατο   7 Σεπτεμβρίου

Ο Πατέρας του Στρατιώτη  (1965) του Rezo Chkheidze.  Διάρκεια 83΄  – Α/Μ

Κυριακή   8 Σεπτεμβρίου

Έλα να δεις  (1984) του Ελεμ Κλίμοφ Διάρκεια 142΄  – Έγχρωμη

 

Κινηματογραφικές προβολές  με ελεύθερη είσοδο για όλους

Το αφιέρωμα γίνεται σε συνεργασία με την NEW STAR

 

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: