Συνεχίζεται το αφιέρωμα στον κουβανέζικο κινηματογράφο από το Δήμο Ικαρίας

Ο Δήμος Ικαρίας στα πλαίσια των θερινών πολιτιστικών εκδηλώσεων και των κινηματογραφικών προβολών  διοργανώνει ένα μικρό αφιέρωμα στον κουβανέζικο κινηματογράφο.

Ο Δήμος Ικαρίας στα πλαίσια των θερινών πολιτιστικών εκδηλώσεων, και των κινηματογραφικών προβολών  διοργανώνει ένα μικρό αφιέρωμα στον κουβανέζικο  κινηματογράφο.

Δεύτερα 5 Αυγούστου: Ο θάνατος ενός γραφειοκράτη (1966)

 
                      

Κουβανική ταινία 1966- Σκηνοθεσία: Τόμας Γκουτιέρεζ Αλέα

 Πρωταγωνιστούν: Σαλβατόρ Γουντ, Σίλβια Πλάνας, Μανουέλ Εστανίλο, Γκασπάρ ντε Σαντελίσες.

 Υπόθεση: Όταν ένας σταχανοβίτης εργάτης, αφοσιωμένος στο έργο της επανάστασης και στην οικοδόμηση της σοσιαλιστικής κοινωνίας χάνει τη ζωή του εν ώρα υπηρεσίας και καθήκοντος, στην κηδεία του οι σύντροφοί του κάνουν την ύψιστη τιμή να τον θάψουν μαζί με το εργατικό του βιβλιάριο. Αυτό το γεγονός όμως ανοίγει τους ασκούς του Αιόλου, καθώς η χήρα του δεν μπορεί να πάρει την σύνταξη του νεκρού χωρίς το θαμμένο βιβλιάριο.                Ενας αφελής ανιψιός της προσφέρεται να διορθώσει τα πράγματα και μπλέκει σε ένα απίστευτο γραφειοκρατικό λαβύρινθο, σε έναν κόσμο από γραφεία υπηρεσίες και ατέλειωτες αναμονές, εχθρικό, καταπιεστικό, σχεδόν καφκικό, όπου η παράνοια συμβαδίζει με την ιλαρότητα και το τραγικό με το γελοίο.

 

***

 

Τρίτη  6 Αυγούστου:  LUCIA (1968)

Κουβανική ταινία 1968- Σκηνοθεσία: Ουμπέρτο Σόλας

 Πρωταγωνιστούν: Ρακέλ Ραβουέλτα, Ελίντα Νουνέζ, Αντέλα Λέγκρα

 Βραβεία: Χρυσό Μετάλλιο και βραβείο ΦΙΠΕΡΣΙ Φεστιβάλ Μόσχας 1969, Χρυσή Υδρόγειος Φεστιβάλ Τόκιο 1970 κ.α.

 Η Λουτσία, αριστούργημα του κουβανικού κινηματογράφου, είναι μίας σπονδυλωτή ταινία με τρεις αυτόνομες ιστορίες που έχουν ωστόσο έναν κοινό συνδετικό κρίκο: τοποθετούνται χρονικά σε 3 χαρακτηριστικές περιόδους του αγώνα για την απελευθέρωση της Κούβας, έχουν για ηρωίδα πάντα μια γυναίκα ονόματι Λουτσία, σε κάθε σκετς ο αφηγηματικός άξονας είναι κεντρωμένος γύρω από μια ερωτική ιστορία.

Το πρώτο επεισόδιο μας μεταφέρει στα 1895,στην εποχή της Ισπανικής αποικιοκρατίας, όταν μία αριστοκρατική οικογένεια διχάζεται ανάμεσα σε αριστοκράτες και αντάρτες.                           Ο Ουμπέρτο Σόλας ανατρέχει σ’ένα μπαρόκ στυλ που θυμίζει Βισκόντι, τον κατεξοχήν σκηνοθέτη που κατέγραψε την παρακμή της αριστοκρατίας.

Στο δεύτερο επεισόδιο, βρισκόμαστε στο 1932,περίοδο της δικτατορίας του Ματσάντο, όπου η αμερικανική νεοαποικιοκρατία έχει πάρει τη θέση των Ισπανών. Ωστόσο, αποδεικνύεται πως οι νέοι κυβερνώντες είναι το ίδιο διεφθαρμένοι με τους παλιούς.

Στην τρίτη ιστορία ο Σόλας περιγράφει τα προβλήματα μιας όμορφης αγρότισσας στην Κούβα του Κάστρο, που ο ζηλιάρης άνδρας της δεν την αφήνει να πηγαίνει στο λαϊκό πανεπιστήμιο.

  Σε αντίθεση με άλλες σπονδυλωτές ταινίες, και τα τρία σκετς της Λουτσίας είναι ολοκληρωμένες ιστορίες που μιλούν η κάθε μια με τον τρόπο της για τους εκάστοτε κυρίαρχους εχθρούς της Κούβας και τους αγώνες του κουβανικού λαού για την απελευθέρωσή του.

 

***

 

Παρασκευή  9 Αυγούστου:  Το Πορτραίτο της Τερέσα (1979)

Κουβανική ταινία 1979- Σκηνοθεσία: Pastor Vega

 Πρωταγωνιστούν: Daysi Granados, Adolfo Llaurado, Alina Sanchez, Raul Pomares

 Υπόθεση: Η Τερέζα, μία εργάτρια σε εργοστάσιο κλωστοϋφαντουργίας, έχει τρία παιδιά και έναν καχύποπτο σύζυγο. Αναλαμβάνει τη θέση της πολιτιστικής εκπροσώπου του εργοστασίου που εργάζεται, παρά τον περιορισμένο χρόνο της. Οι νέες τις αρμοδιότητες, πυροδοτούν τη ζήλια του συζύγου της και σταδιακά την κάνουν να νιώθει εγκλωβισμένη και εξαιρετικά πιεσμένη. Μετά από την ψυχολογική πίεση που της ασκείται από μεριάς του, πάνω σε έναν άσχημο καυγά τον διώχνει από το σπίτι και αναγκάζεται να βιώσει την καθημερινότητα μόνη. Χτίζει τη ζωή της χωρίς εκείνον, και βρίσκει τον εαυτό της μέσα από τη χορευτική ομάδα του συνδικάτου του εργοστασίου της. Κι ενώ όλα φαινομενικά πάνε καλά, έρχεται αντιμέτωπη με το ότι ο άντρας της είχε, κι έχει εξωσυζυγική σχέση, ακόμα κι όταν προσπαθούσε να την επαναπροσεγγίσει.  Εκείνος παίρνει μια ξαφνική προαγωγή από την εταιρεία που εργάζεται, ως τεχνικός τηλεοράσεων, για μία άλλη πόλη, κι επιστρέφει σ’ εκείνην προσπαθώντας να κερδίσει πίσω την ίδια, αλλά και τα παιδιά του, και αφού έχει τερματίσει την παράλληλη σχέση του.  Το πρόβλημα του «δύο μέτρα και δύο σταθμά» έρχεται στο προσκήνιο, όταν η Τερέζα τον ρωτάει τι θα γινόταν, αν είχε κι εκείνη παράλληλη σχέση. Η απάντηση είναι μία. Εκείνος είναι άντρας.

 

***

 

Κυριακή 11 Αυγούστου: Suite Habana (2003)

Ντοκιμαντέρ Κουβανικής παραγωγής  2003

Σκηνοθεσία – Σενάριο: Fernando Pérez

Μέσα στην πολυπλοκότητα προσώπων και τοποθεσιών, διασταυρώνονται οι ιστορίες ανώνυμων ανθρώπων σε ένα ταξίδι στη μέρα και τη νύχτα. Σε ένα τοπίο εναλλασσόμενο και εξαιρετικά ιδιόμορφο,  μέσα στην καρδιά και το ρυθμό της πόλης, συναντάμε χαρακτήρες που ο καθένας αντιπροσωπεύει το φάσμα  των κοινωνικών ομάδων  που υπάρχουν σήμερα  στην Αβάνα.

Οι εικόνες με τη συνοδεία μόνο μουσικής και ήχων, μας κάνουν θεατές στις ζωές δέκα απλών Κουβανών, στην καθημερινότητα τους. Δεν υπάρχουν επαγγελματίες ηθοποιοί. Μία νεαρή μπαλαρίνα, μία γηραιά κυρία που πουλάει φιστίκια, ένα παιδί με σύνδρομο Down στο χώρο του, ένας γιατρός που αποχαιρετά τον αδερφό του και ονειρεύεται να γίνει ηθοποιός, είναι μερικοί από τους χαρακτήρες, που μας βάζουν για λίγο στις ζωές τους.

Βραβείο Signis San Sebastian 2003, Βραβείο Σκηνοθεσίας, Μουσικής, Ήχου, Fipresci  Havana Film Festival 2003, Υποψήφιο Καλυτερο Ντοκιμαντέρ Goya Awards 2004

 

Δημοτικός Κινηματογράφος Αγίου Κηρύκου στις 21:00
Κινηματογραφικές προβολές  με ελεύθερη είσοδο για όλους

Facebook Twitter Google+ Εκτύπωση Στείλτε σε φίλο

Κάντε ένα σχόλιο: